0 1599 visningar

13 svar

gallsopp/karljohan/snylting??

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 21:31

Jag tyckte jag kunde gallsopp hyfsat nu, har hittat flera och känt igen dem direkt på det mörka nätet på foten och det rosaaktiga rörlagret. Har inte behövt provsmaka som tur är.

Men idag hittade jag en som gör mig lite förvirrad. (mer än vanligt)

Den ser ut som en karljohan men ändå inte helt. Rörlagret är gult i genomskärning men vitt under.

Jag smakade lite på den och den smakar absolut INGENTING, möjligen lite staniol… (men jag har en trasig tand med lagning så kanske det framträdde av svampen…).

Smakar gallsopp JÄTTEmycket illa eller bara lite?

0

Irene A

29 aug 2008 kl. 21:39

Det där är karljohan och den ser frisk ut. Gallsopp smakar jättemycket illa.

0

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 21:51

Okej, tack :-)
Så att den är vit under är helt okej även om rören i övrigt är gula?

Om man smakar på en rå sopp som är angripen av snylting, känner man även det på smaken?

0

Ann

29 aug 2008 kl. 21:59

Hej Charlotte!
Jag förväxlade svamparna förra året och jag kan säga att de smakade verkligen “galla” om alltihopa, fick slänga rubbet!
Hälsningar från Lilo Fee´s stormatte!! :-)

0

Ann

29 aug 2008 kl. 22:00

Hej Charlotte!
Jag förväxlade svamparna förra året och jag kan säga att de smakade verkligen “galla” om alltihopa, fick slänga rubbet!
Hälsningar från Lilo Fee´s stormatte!! :-)

0

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 22:03

Nämen hej Ann… haha. Är du här och hänger också, kul att råkas.
Synd att ni bor så långt bort annars kunde vi ju istället för att göra hästaffärer träffas och plocka lite svamp :-)
Kram till er alla!

0

Ann

29 aug 2008 kl. 22:09

haha! kul sammanträffande! ja det hade varit trevligt om vi kunde gå i skogen o plocka lite svamp.
Det händer att när jag är ute med Lilo Fee i skogen att jag ser svampar överallt och bara är tvungen att sitta av o plocka i hjälmen eller i nån jacka. Kolla in min bild på karl johan och stolt fjällskivling som jag hittade idag, fast då var jag ute på en joggingrunda. kram på dig!

0

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 22:18

Appropå häst så hade jag en liten B ponny för ca 6 år sedan som jag sedan sålde med rubriken “kantarellhäst”... haha. Hon var helt fenomenal. Jag red nämligen alltid ut själv (jag hade henne på hösten), och hade ryggsäck på ryggen och varje gång jag såg kantareller så stannade jag och lät henne beta medans jag plockade kantareller.

Efter ett tag hade hon lärt sig känna igen kantarellukten och så fort hon kände att det var kantareller i närheten så stannade hon (för då fick hon ju beta). Så då var det bara att kliva av och se sig omkring och det var ALLTID kantareller inom ett par meter när hon stannade.

Pearl hette hon, hon ligger på hemsidan under referenser.

0

Ann

29 aug 2008 kl. 22:25

suveränt cool ponny, tänk om det fanns kantareller i närheten av tävlingsbanan, hade kunnat bli roligt om den mitt i språnget fick korn på kantarelldoften…hihi! ska gå in o kika på den.

0

Boman

29 aug 2008 kl. 23:17

Japp, jätte, jättemycket illa! Har just diskat allt som var i kontakt med eländet, händerna har ännu efter disken en viff av spya. Inte min, svampen luktar så när den värms. Troligen en ung gallis som slank ned ihop med KJ i stekpannan:-( Allt i den panna åkte i sopen. Gallsopp kommer nu stort i våra svampmarker, för nån dag sen fanns inte en enda.

0

Peter Hallor

6 sep 2009 kl. 19:56

Har precis ätit min första gallsopp,jösses vad äckligt….den kommer ut fort ur munnen kan jag säga ,men är den giftig?
kan tänka mig att om man får i sig lite lär magen skrika!
För övrigt bor jag i Stryn Norge och det är galet med Karl-Johan i år,har varit ute 4 gånger och har säkert runt 6-8 kg.

0

Irene A

6 sep 2009 kl. 20:06

Det skulle inte förvåna mig om gallsoppen är lite giftig, men du lär inte få i dig tillräckligt mycket för att det ska ge någon verkan..

0

guza

6 sep 2009 kl. 21:12

har åxå haft en kantarellhäst-Nonita ( D-ponny)- helt suverän på att hitta kantareller- men det var länge sedan ( the old good 80`s….)

0

Sara L Bränström

6 sep 2009 kl. 21:16

Hej, det är inte alltid så lätt att vara hundraprocentigt säker när det gäller soppar. Men jag TROR att detta kan vara en Brunsopp. Det är en god svamp. Läs mer om brunsopp. Jag har för mig att den blånar lite när man tummat eller skurit i den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone