Hej Nada!
Som du kanske vet så är fingersvampar ett mycket svårt släkte och de måste mikroskoperas,man kan inte säga på bilder vad det är.
Jag har hållit på och tittat på dem i fem år i mina skogar,fotograferat och torkat det finns en person som heter Lennart Söderberg som håller på och mikroskoperar och han vill gärna ha in fyndplatser och torkat material.
För att en Ramaria är en Ramaria det finns även vedväxande sådana så blir köttet grönt med järnsulfat!
En kompis och jag har tagit fram ett PM för fingersvampar vad man bör tänka på när man beskriver dem om du vill kan jag skicka det till dig! Jag har sparat din adress!
Är det i skogen där du hittat luddfingersvampen och dofttaggsvampen som de växer?
Jag har en ängsgranskog där det finns över 20 olika sorters taggsvampar,där växer det även Ramarior.
Jag har gått i den skogen i över 20 år och äntligen har jag fått namn på fingersvamparna utav Lennart!
Jag kan lägga ut bilder på några som är lätta att känna igen men många gula är väldigt lika varandra så man måste ha beskrivit dem i fält under tiden som de växer,för när de blivit gamla är alla beiga alla har också ockrabrun sporfärg som man kan se på grenarna när de blivit stora och sporerna har mognat!
Alla fingersvampar är från samma skog där vi hittat dofttagsvamp och luddfingersvamp utom 7.
I denna skog har vi hittat så många intressanta svampar som vi håller på artbestämma och så gjorde vi fel och bara fotade fingersvampar.
Jag är tacksam om du kan skicka PM för fingersvampar till mig.
Hej!
Jag ska sända PM till dig!
Lennart som studerar fingersvamparna ska vara i Örebro och kommer att åka till mykologiska veckan någon dag eller flera dagar!
Är det någon från ditt område som ska dit?
I så fall kunde du sända med fingersvampar!
Du tar väldigt bra foton,färgen är ibland svår att få stämma med verkligheten.
Jag ska sända PM till dig och så ska jag lägga ut några av de ramariorna som man nästan kan artbestämma i fält!
Själv mikroskopierar jag inte utan det överlåter jag till andra!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.