0 605 visningar

16 svar

Kungschampinjon?

Peter, Linköping

29 aug 2008 kl. 23:26

Ca 15 cm hög, växte i blandskog på en gräsplätt. Jag lade inte märke till vilka träd som fanns i närheten, men där finns även ek.

Bilden har ett lätt gulstick. Ringen ser ut som en ballerinakjol. Lukten är mild. spretar inte åt nåt håll. Jag kan inte se att den gulnar på foten, allt är gult här inomhus.

Den ser inte ut att bli röd vid skador. Det finns en röd fläck på den men den kommer förmodligen från en svampkorgskompis: blodriska.

0

Peter, Linköping

29 aug 2008 kl. 23:40

Jag hakar på med en annan svamp. Röda soppar ser jag sällan. Den här ser inte ut som blod- eldsopp direkt, formen är mer som en strävsopp.

+15 cm, blånar kraftigt i snitt, som synes på bilden, även tumning av rörlagret. Hatten är ljus, slät. Växte i samma typ av skog som champinjonen.

Luktar inget speciellt.

0

Champinjonen...

Peter, Linköping

29 aug 2008 kl. 23:41

...och här kommer bilden på den misstänkta kungschampinjonen.

0

Champinjonen...

Peter, Linköping

30 aug 2008 kl. 00:59

Bump, ingen som vet?

0

Champinjonen...

Boman

30 aug 2008 kl. 09:17

Nog tycker jag den ser ut som…men lukta på den. Kungschampinjon doftar gott, mandelkubb säger gubben min. Skulle behöva se foten och hela lite närmare annars, bilder är svårt att identifiera från, för en amatör som jag iaf.

0

Champinjonen...

Peter, Linköping

30 aug 2008 kl. 09:33

Den doftar milt, i skogen tyckte jag mig känna en ton av anis, svagt. Foten kom inte med mer än vad som syns på bilden. Kungschampinjon skall gulna på foten vid tryck, men det ser jag inte.

Om jag säger så: givet att det är en champinjon, finns någon giftig förväxlingssvamp som ser ut på det här sättet? Nån flugsvamp är det inte i alla fall.

0

Nina H, Sthlm norr

30 aug 2008 kl. 11:00

Här en bild på mina kungschampinjoner. Om du läser i databasen på kungschampinjon så får du länkar till förväxlingssvampar. Kolla dem också för säkerhets skull.
Men som sagt, gå på doften också.

0

Peter, Linköping

30 aug 2008 kl. 11:10

Tack Nina.

Förväxlingssvampar är gyllenskivling och brun flugsvamp, och det är ingen av dessa, that’s for sure.

Tänkte mer om det finns otrevliga champinjoner att förväxla med, men så verkar inte vara fallet. Anisdoften jag kände vid plockningen är det som slutgiltigt puttar mig över tröskeln: nu steker jag upp den!

0

Jan A, Uppsala

30 aug 2008 kl. 11:50

OK, får väl svara dig då! Jag tycker att en kungschampinjon i “ditt” stadium ska ha fått färg på skivorna. Titta på mina bilder 1-5 här: http://svampguiden.com/forum/visa/99396
(De är visserligen den rodnande varianten, men ändå...)
Har din svamp rosatonade eller mörkare skivor, luktar gott osv ,så är det kanske en kungsch.
Och champinjoner som luktar gott är goda och jag tror inte du äter karbol- eller pärlhönsch. . Men du ska veta vad du äter - på ett ungefär iaf!

0

Peter, Linköping

30 aug 2008 kl. 12:19

Alla tecken stämde förutom möjligen skivornas färg som var lite ljusare än förväntat, men de mörknade under kvällen och var rosatonade redan från början även om det inte framgår tydligt av bilden (tagen utan blixt i glödlampsljus). Smaken var verkligen som mandel, och stekt i smör var mandelsmaken starkare och den var rent delikat.

Att det är en champinjon jag har i min ägo står klart, och att det inte finns giftiga förväxlingssvampar. (Nån brun flygsvamp är det då inte…)

Möjligen en storvuxen skogschampinjon, men min rodnar inte alls i snitt.

Nej det enda jag hade att riskera var väl att äta en svamp med en stjärna mindre än jag hoppades på. Den risken kan jag ta, även om det inte är helt tillfredsställande att äta en svamp jag inte identifierat till 100%. Men jag äter ändå kremlor enligt mild/skarp-regeln utan att bekymra mig.

Satans god var den i alla fall…

0

Soppen

Peter, Linköping

30 aug 2008 kl. 12:21

Ingen som vill gissa på soppen?

0

Soppen

Irene A

30 aug 2008 kl. 13:16

Har inte en aning egentligen, men är du nöjd med en gissning, kan jag tänka mig en gul form av antingen flamsopp eller blodsopp.
Undrar om det kan vara samma som Klas visade en bild på?

Det finns flera namnkombinationer med beskrivningar som passar in på det man kan se av din sopp:

Boletus queletii var. pseudoluridus
Boletus erythropus var. discolor
Boletus queletii var. discolor

0

Champinjonen...

Boman

30 aug 2008 kl. 14:59

Ser att du fått svar, kom in från skogen nu. Hoppas du hittar fler av den goa!

0

Champinjonen...

Peter, Linköping

30 aug 2008 kl. 16:05

Det verkar som om jag fått tag på en bastard… Finns alltså blod- och skogschaminjoner som inte rodnar?

Smaken var utpräglat mandellik och doften åt anishållet, så det verkar som om jag hittat rätt svamp. Och om jag inte har gjort det så kvittar det nästan, så god som den var…

0

Soppen

Peter, Linköping

30 aug 2008 kl. 16:07

Tack för svaret. Det är formen som är så intressant, den ser verkligen strävsoppslik ut.

0

Soppen

Jan A, Uppsala

30 aug 2008 kl. 20:45

Peter, varför talar du om en “bastardchampinjon”. Det är väl bara en klen östgötsk, något avvikande typ av kungschampinjon!

0

Soppen

Peter, Linköping

30 aug 2008 kl. 21:36

Det mesta häromkring är bastardvarianter!

Men i kilsbergsskogarna…där finns riktig svamp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone