0 511 visningar

16 svar

Gulgrön, bullig svamp...

Salasias

29 aug 2008 kl. 23:34

Tyvärr var det så regnigt idag i svampskogen, så jag tog inte kameran med. Dock, jag haittade massor av en väldigt “bullig”, svavelgul, nästan grönskimrande skivling. Vad kan jag börja leta på i databasen? Eller vet någon på rak arm vad det kan vara? de var precis på väg upp så jag kan inte ge någon ytterligare “karaktär”., Jo, de växte ett par, tre stycken i klunga.

0

Boman

29 aug 2008 kl. 23:40

0

Salasias

29 aug 2008 kl. 23:44

Tack, men nä, den var mycket grönare, nästan neongrönskiftande.
Jag kanske ska åka tillbaka imorgon…4 mil… Visserligen såg den väldigt giftig ute, men jag är ändå nyfiken…

0

Salasias

4 sep 2008 kl. 19:20

För flera dagar sedan gjorde jag detta inlägg, och nu har jag hittat svampen igen, på ett helt annat ställe, och tagit hem några svampar för fotografering.
Ingen speciell doft mer än skog, kan jag känna.

0

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 19:27

Den är fasligt lik bolmörtsskivlingen tycker jag nog, men den gröna hatten?

0

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 19:42

Hm, nedlöpande skivor, nej nån bolmörtsskivling är det nog inte. Fast jag vet inte vad det är.

0

Lena M

4 sep 2008 kl. 20:10

Jag tror att det är någon musseron, kanske “såp”-
Det är ju gott om olika arter av musseroner på hösten, kolla.

0

EG

4 sep 2008 kl. 20:19

Håller med Lena om såpmusseron

0

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 20:22

Har musseroner nedlöpande skivor?

0

Irene A

4 sep 2008 kl. 20:26

Håller också med om såpmusseron, tydligen kan skivorna vara lite nedlöpande på dem.

0

Salasias

4 sep 2008 kl. 21:33

DE doftar definitivt inte såpa eller gammal disktrasa. Snarare “god svamp”, lite KJ i doften, och de har inge rosa fläckar, som det står i databasen. Och bilderna i databasen ser inte alls ut som de här. Visserligen står det att den kan variera i färg, men…Några av fötterna är “brunnätade” som en KJ/brunsopp. Men kära nån…
Jag får Googla lite tror jag, på såpmusseron

0

Salasias

4 sep 2008 kl. 21:39

Ja, Google sa inte mycket mer. Möjligen sjätte bilden här:
http://images.google.com/images?gbv=2&hl=sv&q=Tricholoma+saponaceum&btnG=S%C3%B6k+bilder
Men bild 9 och 13 (med urnupna skivor…) ger mig ännu mer bryderi.
Men om *Irene tror på såpmusseron så ger jag mig. Jag tänker inte äta den i alla fall….

0

Gula

4 sep 2008 kl. 21:43

0

Salasias

4 sep 2008 kl. 21:59

Nä, Gula, men tack! Så fjälliga är inte fötterna. Släta men “dammiga” av vad jag tror är bruna sporer??? Skivorna är något grenade men absolut inte rynkiga som på den bilden. Fötterna ser ju där ut som aspsopp, och det finns det ingen likhet med.
Jag ger nog upp.

0

Jan A, Uppsala

5 sep 2008 kl. 07:01

En såpmusseron får se ut nästan hur som helst, ha vilken färg som helst på de olika “kroppsdelarna” och t.o.m. lukta och smaka på de mest olika sätt. Har i år märkt extra mycket av doftvariationen. Många luktar så pass “trevligt” att jag undrar om det bara är en enda art?

0

Peter, Linköping

5 sep 2008 kl. 09:13

Om den nu kan se ut på nästan vilket sätt som helst, när kan man då säga att det inte är en såpmusseron?

0

Jan A, Uppsala

5 sep 2008 kl. 10:05

Inga problem, är det inget annat så är det en såpmusseron…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone