0 265 visningar

5 svar

vad mer kan jag plocka?

patrik

30 aug 2008 kl. 12:36

Jag känner igen kantareller, soppar, taggsvamp och murklor men skogen är ju full av en massa annan svamp! Jag vill testa ngt nytt, utan att bli förgiftad förstås, vad ska jag testa: kremlor, riskor, vaxskivlingar?? Finns det några särskilt enkla matsvampar som jag kan våga mig på??

0

Maric, Arlanda

30 aug 2008 kl. 12:40

Jag kan rekommendera citronslemskivling, mycket god matsvamp som jag lärt mig plocka och äta iår.
Lätt att känna igen oxå.
Sen riskor, oxå en mycket go svamp.
Men dessa måste du koka innan förtäring.

0

patrik

30 aug 2008 kl. 12:42

tack för svaret! Det här med riskor, kan jag förväxla de med ngt giftigt? Blodriska och pluggskivling är väl hyfsat lika eller?

0

Boman

30 aug 2008 kl. 15:01

Blodriska och pluggskivling slutar likna varann när du vänder på dem. Skär du i svampen också så kan du inte ta fel där.

0

Boman

30 aug 2008 kl. 17:25

Försök att hitta mandelkremla, lättplockad, god. Har “tvärbalkar” under skivorna mot hatten, lätt att känna igen trots att den kan variera i färg.Är foten krispig och bryts i bitar och inte trådar, inte seg har du en kremla. Sedan smakar du på kremlan; starkt spotta och släng, milt ta med och ät. Rätt enkelt.Få sorter att akta sig för men hoppa över de gröna/grönvita.

0

Peter, Linköping

30 aug 2008 kl. 17:42

Et tips är definitivt att gå ut i skogen med någon kunnig som du litar på. Då räcker det ofta med en förevisning för att den skall sitta. Tar man hem svamp och sitter och slår i svampböcker kan man ibland bara bli mer förvirrad.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone