0 203 visningar

8 svar

Taggsvamp?

NadaL, Umeå

30 aug 2008 kl. 16:48

Strax före regnet han vi fota den här taggsvampen. Den mindre har 2,5 cm lång fot och hatten 4cm i diameter. Min man smakade på den och säger att den smakar mjöl.
Hittar inget som stämmer.
Har någon förslag?

0

gunhild

30 aug 2008 kl. 17:05

Om jag bara ser den sista bilden så gissar jag på blå taggsvamp.

0

Elisabeth jansson

30 aug 2008 kl. 17:16

Hej!
Det är en taggsvamp utav släktet Hydnellum.
Första bilden och svampen till höger ser ut som Raggtaggsvamp H.mirabile,men den är inte blå zonerad,för det är väl samma svampen på alla bilderna?

Blå taggsvamp H.caeruleum finns med i Ryman tror jag att det är, den har orangeaktig fotbas,tycker mig skymta det på en av bilderna.

Personligen tror jag att den bara går med tall fast det står att den finns i granskog,där min växer är det granskog men den växer runt en tall!

0

NadaL, Umeå

30 aug 2008 kl. 17:43

Blå taggsvamp har vi hittat på en tallhed och den här är så olik den,för den är brun i hatten och fjällig.
Skickar bilden på blå taggsvamp vi hittat.

0

Alf Pallin

30 aug 2008 kl. 17:56

Hej Nadal, tror din sista bild är dofttaggsvamp. Och gissar på blå taggsvamp på första bilderna. Bif bilder på blå taggsvamp som jag hittadce 2007.

0

NadaL, Umeå

30 aug 2008 kl. 18:14

Jag har svårt att se likhet med blå taggsvamp jag hittat förut,så jag ska dit imorgon, om det inte regnar igen och undersöka bättre.
Har den hemma som jag delade itu, men den har sugit så mycket vatten att jag måste vänta att den torkar först.

0

Elisabeth jansson

30 aug 2008 kl. 18:48

Den du tänker på Nada heter blåfotad taggsvamp och tillhör släktet Sarcodon den är brun och har fjäll till slut på hatten!

Svampen du visar är gammal tror jag och är en hydnellum om den inte doftar är det H.caeruleum

0

Johan

30 aug 2008 kl. 20:40

Ser ut som en överväxt dofttaggsvamp.

0

Taggsvamp?-Elisabeth j

NadaL, Umeå

30 aug 2008 kl. 20:49

Jag vet att det är en hydnellum och den enda som jag var tveksam är att den på första 3 bilder liknar inte den jag hittat förut(2ggr bara :),men som du säger,det kan lätt vara gammal ex av blå taggsvamp, plus att det var blöt efter dagens kraftiga regn.
Jag tackar så mycket för hjälpen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone