0 646 visningar

9 svar

svart trumpetsvamp

anders hansson

12 nov 2005 kl. 13:19

Var ska man hitta svart trumpetsvamp,
vilken del av landet.

0

per d

13 nov 2005 kl. 16:08

du frågar var man ska hitta den. om jag fick bestämma “ska” man hitta den överallt i hela landet eftersom den smakar mycket gott !

0

anders hansson

13 nov 2005 kl. 17:13

Jag bor i hedemora och där hittar jag aldrig några svarta, bara rödgula.

0

/Anne-Marie

13 nov 2005 kl. 18:49

Hej anders och per d!
Alldeles riktigt, man hittar svart trumpetsvamp så gott som i hela landet.Åtminstone ända upp till Lule-trakten, kanske t.o.m.högre upp.
Rapporteringen kanske inte är fullständig .
Ps. Dock slut för denna höst.(Suck….)

0

Irene A

13 nov 2005 kl. 19:47

Jag har hittat dem i Borlängetrakten. Visserligen inte ofta, men de finns säkert kring Hedemora också.

0

Birgita

13 nov 2005 kl. 20:49

Jag vet var jag hittade svart trumpetsvamp för ca 4-5 år sedan. Därefter 0. Tack och lov har fortfarande kvar en stor glasburk med torkade. Däremot har jag aldrig hittad rödgul trumpetsvamp.

0

Affe

14 nov 2005 kl. 18:10

Går den att finna i Skåne? Var i så fall? Samma frågor om rödgul trumpetsvamp också.

0

Theresa WQ

14 nov 2005 kl. 22:28

Har hittad svarta trumpeter i mossig gransskog, ofta vid en glänta eller ett ljust ställe, gärne med något lövträd intill, både med ek och asp. Det har nästan alltid varit en sänka eller en liten dal/ränna eller nerförsbacke, etc. Växtläge var öst/sydöst/syd, där solen träffar på. “Min” skog har en kalkrik undergrund, tror jag. I Uppsala i naturreservat i nåsten, hört också talas om hammarskog. Jag hittade de bara i en enda skog, den var rätt gammalt.
Lycka till

0

Theresa WQ

14 nov 2005 kl. 22:44

Jag glömde att nämna att svart trumpetsvamp kan bli väldigt stor och fransig så att man knappt känner igen trumpetformen. Jag har hittat förra veckan de förmodligen sista svarta trumpetsvampar, ofta förvridna och gömda i mossan - de andra blev slappriga av frosten. Jag hade inte hittad de om jag inte visste var de växte. Jag använder min näsa för att avgöra om de fortfarande är bra - kan ibland vara svårt att avgöra. Jag tycker att de luktar piss så fort de är det minsta gammal.
Ett oväntat möte hade jag förra veckan. En av de gamla , men fortfarande spänstiga svamparna var full av röda myror som till min stora förvåning hade sina ägg i svampen. Den skyddade mot regnen . Ska inte myrorna sova vid den här tiden? Hur kan de ha ägg inför vintern?? Jag undrar.

0

Gunilla L

16 nov 2005 kl. 16:09

Hej Anders Hansson!

Jag har hittat svart trumpetsvamp i olika växtmiljöer.

Den ena gången växte de under ek bland ormbunkar.

Den andra gången i en granskog bland ris och mossa.

När vi har svamputställning i Karlstad kommer det besökare och berättar att de hittar litervis med trumpetsvampar på sin egen tomt.

Och i höstas kom en kille in. Han hade slagit ner sina tältpinnar mitt bland svampar och nu undrade han vilken sort det var.
Det var svart trumpetsvamp. Man kan ju bli avundsjuk för mindre.

Hälsningar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone