0 952 visningar

9 svar

Jordstjärnor

Jan A, Uppsala

30 aug 2008 kl. 20:14

I morse ramlade ett mail in från en bekant om jordstjärnor vid garaget. Vi åkte till Sunnersta och fann dessa 3 på en grusgång intill en gles Chamaecyparis-“häck”. På annan plats (åssluttning, naturtomt, tall, ek, björk, hassel m.m.) fanns ett yngre ex och minst ett 25-tal fjolåringar! De 3 större fruktkropparna som synes mycket olika!  Den största c. 7-8 cm. Kan jag få hjälp med identifiering?

0

Jan A, Uppsala

30 aug 2008 kl. 20:17

Bilder på de två andra i gruppen och sist a bilden på ungdom i “skogen”.

0

Lena M

30 aug 2008 kl. 20:27

Jasså de börjar visa sig nu , då skall jag kolla på mina två lokaler också.
Kul för er och grattis !

0

klas jaederfeldt

30 aug 2008 kl. 22:04

dina första bilder visar rödbrun jordstjärna m en senare är fransad jordstjärna

0

Irene A

30 aug 2008 kl. 22:05

De första är rödbrun jordstjärna (rufescens) och den sista fransig jordstjärna (fimbriatum)

0

Irene A

30 aug 2008 kl. 22:06

Klas vann med 39 sekunder..

0

Jan a, Uppsala

30 aug 2008 kl. 22:17

Tack Klas och Irene, jag har visat bilder på en trio som ses på första bilden och på alla övriga bilder utom den sista, som visar en yngre 25 m upp på åssluttningen. Är den SISTA bilden fimbriatum och alla övrigs rufescens?

0

Irene A

30 aug 2008 kl. 22:18

Ja, den sista bilden är fimbriatum och alla övriga rufescens.

0

Jan A, Uppsala

30 aug 2008 kl. 22:30

Tack Irene, gissar tomtägaren blir nöjd! Två jordstjärnor på tomten…
Jag har ingen..:(

0

Jan A, Uppsala

24 okt 2009 kl. 07:52

Först i början av oktober i år fick jag veta att de rödbruna åter fanns att beskåda och vi passade i onsdags på att hälsa på!
Som synes är trädslagsblandningen rätt hyfsad…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone