0 1971 visningar

7 svar

Kan trattkantareller växa på en stubbe?

Noob

30 aug 2008 kl. 20:23

Var ute och fick ihop en knapp liter trattisar idag. Det var ganska gott om dem, även om de allra flesta var väldigt små fortfarande, så de flesta fick stanna kvar.

När jag plockade märkte jag att några växte PÅ en stubbe. Väldigt gammal stubbe från ett ganka litet träd, kanske 1 dm i diameter. Nu när jag kom hem blev jag plötsligt nojig - kan de verkligen växa så? Stubben var visserligen väldigt gammal och övervuxen med mossa, men ändå?

Jag är verkligen extremt noga när jag plockar, vänder på varje svamp och ännu en gång när jag rensar hemma. Och inte är det väl möjligt att blanda ihop åsar och skivor ens om exemplaren är väldigt unga?

Det jag är orolig för är om det skulle vara så att jag fått med mig några ex av Gullnavling. Jag har inte ätit dem ännu, de ligger på tork i varmluftsugnen. Men jag blev lite nojig, halvnybörjare som jag är. När jag tittar på dem nu kan jag fortfarande inte se några skivor, fast vissa ex är väldigt små som sagt. Behöver jag oroa mig? Gullnavling verkar ju inte vara dokumentat vare sig som giftig eller icke giftig…

0

Nina H, Sthlm norr

30 aug 2008 kl. 22:58

Det bästa är att gå in på databasen och titta. Du får även länkar till förväxlingssvampar. Bara du vet ju hur svamparna ser ut.

0

Irene A

30 aug 2008 kl. 23:12

Jadå, om stubben är tillräckligt murken.
Om du är så noga som du beskriver, är jag övertygad om att du skulle ha reagerat på de annorlunda skivorna med den varmgula färgen och den smala, runda och lite styvare foten hos en gullnavling.

0

noob

31 aug 2008 kl. 11:42

Tack Irene! Jag var egentligen säker men fick för mig att de aldrig växte så och undrade därför.

0

Noob

31 aug 2008 kl. 11:48

Nina, tack för svaret men självklart har jag redan tittat på alla bilder jag kan hitta.

Jag vill minnas att jag sett gulnavling tidigare när jag varit ute (växande på död ved) och den ser ju helt annorlunda ut. Jag blev osäker just pga växplatsen och ville hellre fråga en gång för mycket än få magvärk :)

0

Peter, Linköping

31 aug 2008 kl. 11:50

Gullnavling är så pass lik att man hajar till när man ser ett gäng, men den är väl klenare än trattkantarellerna?

0

Irene A

31 aug 2008 kl. 12:06

Här var det gullnavlingar :-)
http://svampguiden.com/forum/visa/106393

0

Noob

31 aug 2008 kl. 13:42

Haha.. Nu blev jag rädd igen, Irene. Är verkliga alla på nedre bilden gullnavlingar? I så fall ser jag inte skillnad ordentligt :(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone