0 477 visningar

21 svar

TV-reporage om läget i Wermland

Ola H / Kil

30 aug 2008 kl. 20:45

Här går det att se hur jag ser ut och vad jag jobbar med.
Kan även ses som en rapport om kantarelläget i Wermland.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=37722&lid=lista_675043&lpos=5

0

Maric, Arlanda

30 aug 2008 kl. 21:11

Var klickar jag?

0

Johan

30 aug 2008 kl. 21:12

Först Värmlandsnytt, väl där på inslaget högst upp benämnt “ingen titel”.

0

Maric, Arlanda

30 aug 2008 kl. 21:16

Tack Johan.
Kul att se dig Ola H.

0

Ola H / Kil

30 aug 2008 kl. 21:20

Tack för hjälpen Johan o tack Maric.

0

Annette L, norr om Sthlm

31 aug 2008 kl. 08:21

Oj, vad svamp! Vad gör ni resten av året? Hade svårt att höra delar av inslaget? Kul att se dig. Fö snygg packning, såg smakligt ut!

0

Ola H / Kil

1 sep 2008 kl. 22:03

Tack för det Anette! Vad vi gör resten av året är inte så svamprelaterat. Spridda verksamhetsgrenar kan vi väl säga.
:-)

0

Totte Gbg

1 sep 2008 kl. 22:15

Tackar för detta trevliga inslag:)

0

Ola H / Kil

1 sep 2008 kl. 22:28

Ingen orsak Totte. Kul om det uppskattas.

0

Enelie, Linköping

1 sep 2008 kl. 22:45

Det är jättekul Ola att du tipsade om detta TV-inslag.
Mycket fin paketering måste jag också tillägga.

0

Birgitta F

1 sep 2008 kl. 23:57

väldigt elegant och tjusigt…i vårt område finns det oxo aktörer med svamparna ser ut som någon stampat på dom..
Jättekul att se någon med så stor respekt för det naturen ger oss

0

Ola H

2 sep 2008 kl. 12:40

Tack alla! Känns jättefint med sådan respons. Av våra kunder (stora grossister) så är det tyvärr inte alla som förstår och uppskattar det arbete vi faktiskt utför. Det enda som en oerfaren enkelt ser skillnad på är det olika priser. Allt ska ju helst vara billigast.

0

Eva K

2 sep 2008 kl. 13:39

Vad fränt!!! Jag hade ingen aning om att det fanns så mycket svamp (kantareller). För det gör det inte där jag går… haha :)
Och vilket lyx att tröttna på kantareller och samtidigt tråkigt när det uppenbarligen finns så många.

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2008 kl. 14:09

Glad att du sköter dig, Ola!

0

Ola H / Kil

2 sep 2008 kl. 21:17

Glad om jag glädjer dig Jan! Men… skulle vara riktigt kul att veta vad du menar?!

0

Kantarell hantering

Elisabeth jansson

2 sep 2008 kl. 21:41

Hej Ola!
Trevligt repotage och reklam för Värmland!
Sköljer ni kantarellerna innan de levereras till butiken?
Vad är kg priset på kantareller nu om man plockar?
Jag hade kantareller i mitt kylskåp högst upp där man ska förvara grönsaker enligt nya kylskåp.
Döm om min förvåning att de var fortfarande fräscha efter 10 dagar i kylen,de stod i en blå champinjonlåda,och var inte sköljda!
Kan du förklara varför kantarellerna i Icas kyldiskar blir fula så snabbt,jag har själv sålt en gång så jag vet när de var plockade och hur de var hanterade.
Tacksam fölr svar!

0

Kantarell hantering

Ola Hultman

2 sep 2008 kl. 22:00

Hej Elisabeth!
Det var många frågor, men alla är intressanta så jag försöker beta av dom.
Nej vi sköljer absolut inte och det av följande anledningar.
1. All hantering är av ondo. Hållbarheten försämras ofrånkomligen.
2. De skulle ta åt sig mycket i vikt som sedan skulle lätta kraftigt efter hand. Efterkommande led skulle få svårt att hänga med i prishöjningar för att kompensera viktförlusten.
3. Arbetskostnaden för att skölja de mängder vi hanterar skulle bli hiskelig.
Så vi blandar bara upp de kvaliteter vi köpt in i samband med utvägningen för att få en så jämngod handelsvara som möjligt. Om ddär finns ett o annat barr eller löv kvar anser jag betydelselöst när målgruppen är butikskunder. Det kan de borsta av själva före tillagning. Svampens fräschör är mycket viktigare.
Att dina kantareller höll i tio dagar säger mig att du förutom ett bra kylskåp även har hanterat svampen smart. Du har plockat i korg. Du har inte tavlat med den i onödan. Förmodligen har du till och med varit ren om händerna och du har inte fraktat svampen i en solvarm bil.
Sista frågan är enkel men svaret är lite ledsamt:
Jag kan inte påstå att jag sett speciellt många butiker men ingen av dem jag har sett har haft avdelningar anpassade för svamp. Till de vanligaste felen hör för hög temperatur och för hög luftväxling. De förstör svampen på 0-tid. Detta är ett mycket tråkigt faktum. Lösningar finns men antingen finns ingen kunskap i butikerna eller så är det ingen som ser någon ekonomi i sådana anpassningar.

0

Karl Johan /Ola

Birgitta F

2 sep 2008 kl. 22:06

Torkar ni också ?
Tillvaratar ni fler sorter ?
Trattkantarell förmodar jag…

Kan man komma till dig på besök ?

0

Karl Johan /Ola

Ola Hultman

2 sep 2008 kl. 22:17

Det händer att vi torkar när vi köpt in för mycket men det blir gärna liggandes då vi aldrig tycks få tid att få den i presentabel förpackning och etablera bra säljkanaler. Vi har tonvis liggandes mätt i råkilo.
Främst då trattkantarell o KJ men även lite rödgul, svart, strävsoppar och någon provkvantitet av ängschampinjon och sotvaxing vill jag minnas.
Alla är välkomna på studiebesök när som helst, men jag måste lägga brasklappen att det finns tillfällen när jag inte kan vara så gästvänlig som jag skulle vilja. I dessa tider jobbar vi ofta under viss press. Men likväl, kom gärna sporadiskt om du tar det för vad det är. Det går alltid att strosa runt på egen hand o kolla vad vi sysslar med. Vill du vara säker på att träffa mig så ring först o kolla läget.

0

Ola

Birgitta F

2 sep 2008 kl. 22:23

Tack för svaret.
Jag ringer i god tid innan.
Du kan väl maila mig hemsida och nummer.
bohus.expo@munkedal.se

0

Ola

Sofia, Skåne

2 sep 2008 kl. 23:21

Du skriver “Till de vanligaste felen hör för hög temperatur och för hög luftväxling”. På vilket sätt är det dåligt med luftväxling? Menar du att de torkar? Men man säger ju att man ska förvara svamp i kylen i papperspåse.

0

Sofia!

Ola Hultman

3 sep 2008 kl. 17:48

Hög luftväxling innebär som regel påskyndad uttorkning. Särskilt om det samtidigt är för varmt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone