Inte för att ni skall ta detta som en artbestämning, men på en svamputställning nyligen fick jag veta att det är svårt att skilja arterna åt, eftersom de båda rodnar i varierande omfattning. Skogschampinjonen skulle vara tunnare, klenare, medan blodchampinjonen skulle vara mer robust. Matmässigt skulle det kvitta vilken svamp man än fick i korgen.
Vad säger ni mer meriterade, stämmer det?
Likaledes omeriterad instämmer jag med Peter. Dessutom är ingen av dem nån höjdare; min svaga karaktär gör att jag plockar bara för att de är champinjoner.
Min mormor gjorde en mycket god svampsoja av bl.a. full- och övermogna mörka champinjoner, måhända med visst proteininnehåll…
Blodchampinjonen är den som rodnar tydligast.
Det finns även kungschampinjoner som rodnar, men jag tycker det ser ut som blodchampinjon på bilden, även om den är ganska liten…
Förväxlingssvamp för den som inte är säker på champinjoner skulle möjligen i detta fallet kunna vara rodnande flugsvamp, men den är inte giftig utan ätlig ochj kan smaka bra som riktigt ung.
När du säger att den luktar gott…kan du beskriva aromen närmare…
Jag vill minnas att de blodchampi9njoner jag hittat är betydligt svagare i “champinjonaromen” än kungschampinjonen.
Skogschampinjonen vågar jah inte uttala mig lika säkert om vad det gäller doft.
Det verkar i alla fall som du hittat något ätbart, såvida den inte är maskangripen.
Tack för svaren , jag tog en snabbkoll på “mitt ställe” men jag får nog vänta några veckor till det kändes väldigt svalt i skogen idag…sen lite OT….jag har efter 5 hundlösa år skaffat svampletarsällskap….bild bifogas
Ruff , blandras St Bernhard/Schäfer/Golden 15 veckor just nu
Jag tycker inte så mycket om att gå ensam i skogen men gör det ändå.
Lite fånigt kanske, men jag blir lite lätt nervös där det är vildsvin mm. Inte kul att stöta på.
Det skulle vara trevligt att ha hund. Men, katten Gustaf har mycket bestämda åsikter om vad han kan acceptera, tyvärr.
(Förr så kunde jag ha en ‘lånehund’ ibland men den bor inte kvar.)
Ruff växer ju till sig snart och kan nog trava på dina sträckor då.
Kanske nästa svampsäsong?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.