0 588 visningar

17 svar

skogschampinjon/blodchampinjon/nåt giftigt?

vem tog kantarellerna?

31 aug 2008 kl. 00:36

Dessa hittade vi idag under en gammal gran, de kom upp ur en tjock barrmatta i mängder, luktade gott och blev direkt rosa när man skar i dem…

är det skogs/blodchampinjon?

0

Peter, Linköping

31 aug 2008 kl. 01:52

Inte för att ni skall ta detta som en artbestämning, men på en svamputställning nyligen fick jag veta att det är svårt att skilja arterna åt, eftersom de båda rodnar i varierande omfattning. Skogschampinjonen skulle vara tunnare, klenare, medan blodchampinjonen skulle vara mer robust. Matmässigt skulle det kvitta vilken svamp man än fick i korgen.

Vad säger ni mer meriterade, stämmer det?

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2008 kl. 07:33

Likaledes omeriterad instämmer jag med Peter. Dessutom är ingen av dem nån höjdare; min svaga karaktär gör att jag plockar bara för att de är champinjoner.
Min mormor gjorde en mycket god svampsoja av bl.a. full- och övermogna mörka champinjoner, måhända med visst proteininnehåll…

0

vem tog kantarellerna?

31 aug 2008 kl. 13:25

Hej och tack för svaren!

men det finns ingen art man kan förväxla dessa svampar med som är giftig? (alltså, ja det är klart du kan ta vad som helst och förväxla med, men jag menar om man har huvudet någorlunda på skaft)

mvh

0

Peter, Linköping

31 aug 2008 kl. 13:29

Kolla igenom och lär dig flugsvamparna, de är väl värst.

Man kan möjligen förväxla dem med andra champinjoner.

0

Birgitta F

9 jul 2009 kl. 08:57

Hej alla !
Vet någon om man kan förvänta sig att skogschampinjonen finns i markerna redan nu ? (jag är i Bohuslän)

0

Lena M

9 jul 2009 kl. 09:16

Birgitta. Jag har hittat champinjoner i gammal granskog redan för ett par veckor sedan men om det är skogs- eller en snöbollsvariant låter jag vara osagt, goda iaf. ( Gästrikland )

0

Bo E

9 jul 2009 kl. 11:45

Blodchampinjonen är den som rodnar tydligast.

Det finns även kungschampinjoner som rodnar, men jag tycker det ser ut som blodchampinjon på bilden, även om den är ganska liten…

Förväxlingssvamp för den som inte är säker på champinjoner skulle möjligen i detta fallet kunna vara rodnande flugsvamp, men den är inte giftig utan ätlig ochj kan smaka bra som riktigt ung.

0

Bo E

9 jul 2009 kl. 11:48

När du säger att den luktar gott…kan du beskriva aromen närmare…

Jag vill minnas att de blodchampi9njoner jag hittat är betydligt svagare i “champinjonaromen” än kungschampinjonen.
Skogschampinjonen vågar jah inte uttala mig lika säkert om vad det gäller doft.

Det verkar i alla fall som du hittat något ätbart, såvida den inte är maskangripen.

0

Birgitta F

9 jul 2009 kl. 20:37

Tack för svaren , jag tog en snabbkoll på “mitt ställe” men jag får nog vänta några veckor till det kändes väldigt svalt i skogen idag…sen lite OT….jag har efter 5 hundlösa år skaffat svampletarsällskap….bild bifogas

Ruff , blandras St Bernhard/Schäfer/Golden 15 veckor just nu

0

Stefan hbg

9 jul 2009 kl. 21:06

Nä men halleda va han ser gosig ut. Liknar min “lånehund” visst är dom härliga :)

0

Enelie, Linköping

9 jul 2009 kl. 21:17

Såå, söt!
En blivande svampsökarhund, kanske.

0

svampsökarhund....

Birgitta F

9 jul 2009 kl. 21:51

....han luktar på kantarellerna och småtuggar sen när jag försöker få honom att skälla så tittar han sig runt omkring och undrar om matte ser spöken i skogen…..

0

svampsökarhund....

Enelie, Linköping

9 jul 2009 kl. 21:57

:))
Det kommer nog med tiden ska du se.
Alla är vi ‘valpar’i början:)
Det måste kännas jättehärligt med en skogkompis i alla fall.
Ni kommer garanterat att få många härliga turer framöver.

0

svampsökarhund....

Birgitta F

9 jul 2009 kl. 22:02

jag travar miltals ensam under säsong men jag måste säga att med hund så känns det bra mycket tryggare
Det jag får göra nu är att anpassa mina turer så han orkar gå hem…matte kan knappast bära 26 kg en mil eller två  =)

0

svampsökarhund....

Enelie, Linköping

9 jul 2009 kl. 22:14

Jag tycker inte så mycket om att gå ensam i skogen men gör det ändå.
Lite fånigt kanske, men jag blir lite lätt nervös där det är vildsvin mm. Inte kul att stöta på.

Det skulle vara trevligt att ha hund. Men, katten Gustaf har mycket bestämda åsikter om vad han kan acceptera, tyvärr.
(Förr så kunde jag ha en ‘lånehund’ ibland men den bor inte kvar.)

Ruff växer ju till sig snart och kan nog trava på dina sträckor då.
Kanske nästa svampsäsong?

0

svampsökarhund....

Birgitta F

9 jul 2009 kl. 22:17

förmodligen nu tar vi bara korta turer men han fullstädigt älskar att vandra med matte i skogen…sen om hon har konstiga ideer och plötsligt dyker ner i mossan varpå han lägger sig på nästa bestånd…..plockat och klart lol

0

svampsökarhund....

Enelie, Linköping

9 jul 2009 kl. 22:22

Övning ger färdighet:)
Men, tänk vilken tur att det inte är tvärtom;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone