För en gångs skull jobbar gulsticket i mina sent-på-natten-glödlamps-bilder i min favör.
Här är en kremla jag sett ett par gånger, den växer i blandskog med inskag av ek och andra lövträd. Den skiljer ut sig genom att vara gyllene på skivor och fot, en riktigt prydlig kremla faktiskt.
Men jag vet inte vad det är. I min Nylén-bibel finns två arter jag misstänker: guldkremla (fastän sällsynt) samt eksillkremla (men den luktar inte sillake, bara milt, liksom smaken).
Den är fast i köttet.
...och här är champinjonen.
Den är också av det gulnande slaget, och växte i samma typ av skog som kremlan ovan.
Det finns för många arter i svampboken och jag är för trött för att gå igenom den grundligt, så jag gör det lata valet och lägger ut den här.
Jag skall rensa tre blomkålssvampar innan jag får sova, så det kanske är mig förlåtet att jag är lat i det här fallet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.