0 458 visningar

9 svar

Kremla och fingersvamp

Jan A, Uppsala

31 aug 2008 kl. 07:47

På en gräsmatta intill de rödbruna jordstjärnorna bodde en koloni med kremlor, “grå“huvade och lätt gråbenta och en hel massa fingersvampar i liknande färgskala.  Lägger ut några bilder på båda och när det ljusnat ska jag ta några bilder på hemmedtagna fingersvampar för komplettering - om så krävs.
Tacksam för hjälp!

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2008 kl. 07:49

Och så fingersvampen!

0

Lena M

31 aug 2008 kl. 08:12

Jag har aldrig sett den förut, förresten är den vit eller svagt rosa ?
Vi har ju en kunnig kvinna här på forumet få se om hon kommer till undsättning.

0

Elisabeth jansson

31 aug 2008 kl. 08:25

Hej!
Är det mig du menar Lena?
Godmorgon förresten!
Jan jag har aldrig sett den här fingersvampen heller!
Står den kvar i skogen?
Gör den det så tycker jag att den ska komma till Lennart!
Är det någon som ska på mykologiska veckan i dina trakter?

Jag har hittat en fingersvamp som liknar din men inte så gråaktig om färgen på fotot stämmer.
Den reagerar med att bli rödaktig i foten och på grenar när den är färsk.
Jag ser på din fingersvamp att den i topparna är lite rödaktig.
Flera utav mina fingersvampar finns inte med i några böcker eller med svenskt namn,och därför kan jag inte dela med mig med namnen utan hänvisar till Lennart!

Jan har du fått PM för fingersvampar vad man ska tänka pånär man samlar in dem? Om inte så kan jag sända till dig!
Hör av dig!

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2008 kl. 09:02

Tack och kul, Elisabeth. Det står några hundra såna fingersvampar kvar i våra vänners gräsmatta. Jag tog några med hem och ska snart fota dem - när regnmolnen lättar. Om du mailar mig Lennarts adress så skickar jag några till honom. Och ja, jag fick dina fingersvamps/Ramaria-papper förra året och har dem kvar, framför mig nu!
Markerna ovanför gräsmattan är rätt rika på både kalk och trevlig vegetation. Och jordstjärnor!
Färgerna stämmer nog bra men de jag ska ta inomhus nu kommer att bli “exakta”. Återkommer med nya bilder.

0

Elisabeth jansson

31 aug 2008 kl. 09:07

Hej igen!
Det gäller att läsa ordentligt,du skrev att den växte på en gräsmatta,då är det knappast en ramaria utan en clavulina.
Finns det en lilaton i den?
Jag trodde att jag hittat C.amethystina som ung var den lila men blev sedan gråaktig enl fakta så är den inte funnen i Sverige.Goggla på bilder av Clavulina grå fingersvamp cinerea den kan vara väldig variabel.
Hur stor är fingersvampen?

http://www.treknature.com/gallery/North_America/United_States/photo153419.htm

0

Elisabeth jansson

31 aug 2008 kl. 09:11

Om det är en clavulina är inte Lennart intresserad men han har hjälpt mig att mikroskopiera de torkade jag hittade,tyvärr fungerar inte hans mail annars hade du kunnat kontakta honom,men telenr står i mykologiska tidskriften.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2008 kl. 10:48

Min bild 2 i originalserien ser ut som en av Irenes på hennes sajt. Efter att ha tittat både här och både där, så vill jag påstå att “väldigt variabel” som du säger Elisabeth, är ett kraftigt ‘understatement’!
Vill nog tro att “alla” fruktkropparna på en och samma lokal, de c. 60 kvm av gräsmattan som jag tittade på, är “rätt så olika”!
Färgerna på gårdagens bilder är mycket bra och de som kommer nu stämmer med hur de ser ut nu, efter 12 timmar utan markkontakt. De har blivit en liten aning gråare. På första bilden ses vad jag tog med hem, ganska olika. Den stora nästan 7 cm hög.
Bild 2 med lite rödvioletta toppar och bild 3 med en med annorlunda.
Och nog vill jag kalla dem grå fingersvamp. Tack Elisabeth!

Om nu bara någon vågar sig på de färgmatchande kremlorna!!

0

Irene A

31 aug 2008 kl. 11:40

Kremlorna ser både urblekta och mögelangripna ut, så de har nog inget idealiskt utseende..
Man skulle kunna tro att det är någon av kamkremlorna att döma av den strimmiga hattkanten, men fasonen i övrigt tycker jag inte passar in på någon sån.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2008 kl. 12:03

Ja Irene, de inbjöd inte till provsmakning! Får väl kolla med gårdsfolket om det kommer färska.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone