Måste bara få säga en sak: Vi ska vara tacksamma för att vi har Svampguiden!! Här sitter så mycket kunnigt och (för det mesta) trevligt folk som vill hjälpa oss andra med att lära oss mer om den mykologiska artflora vi har, samt att vi inte råkar ut för att äta giftiga svampar. Jag har varit ute på en del utländska sidor, men aldrig sett en sådan bra sida som denna! All heder åt er som hjälper oss som inte kan lika mycket, samt Michael Krikorev!!
M.v.h//
Jag är ingen inbiten svampplockare men när jag läser på Svampguiden blir jag alltid sugen på att ge mig ut i skogen. Det är också spännande läsning när rapporterna börjar ramla in! Dessutom känns det bra att få utlåtande från kunniga när man är lite osäker på någon svamp eller hur man hanterar den. Mycket bra sida!
Svampguiden är en hållpunkt i tillvaron. Dels pga. Michaels jobb med hemsidan, men inte minst genom den samling svampkännare, -geeks, -proffs och glada amatörer som hänger här.
Internet när det fungerar som bäst, jämsides med Wikipedia, youtube, eGullet-forum, Taffel och khymos.org!
Svampguiden är makalöst bra, inte minst för att den är så användarvänlig. Den laddar snabbt utan att ta hela datorns kapacitet i anspråk och den är lättnavigerad. Det finns forum där man kan få jättebra svar på t ex växtfrågor, men som är så sega o krångliga o benägna att haka upp sig att man inte använder dem.
Jag instämmer till 100%. Jag är inne på sidan flera gånger per dag och tycker att den är jättebra för mig som blandar ihop det mesta. I dag skall jag ut i skogen en stund och plocka det jag känner till. I veckan skall jag “testa” mig själv med svampar jag inte är van och då blir den här sidan oumbärlig. Tack alla ni som gör den så bra!
Fullständigt livsfarlig sajt. Får en att skjuta upp allt man skall göra (till min sambos förtret) och istället rusa ut till närmaste gräsmatta,hage eller trädansamling med korg och kniv i högsta hugg. Sen blir det inte sämre av alla trevliga och kunniga männiaskor på forumet.
Tack Micke K för att du förstör “vardagslunken” :)
Mvh Stefan HBG.
Håller med Stefan, fullkommligt livsfarlig. Här har jag suttit i timmatal sista två veckorna när jag borde gjort annat… Tänker hela tiden att “snart ska jag…” men här blir jag kvar.
Men TACK för jag har lärt mig massor och fått så många råd och tips från kunniga och trevliga svampnördar ;-) här på sidan. Jag vill bara veta meeeer och plocka meeeeer och lära mig meeeer. Så nu får det nog bära av ut i skogen igen.
Det jag skulle önska är fler bilder på svamparna, går det att ordna Michael? Det är ju massor med folk som skickar in riktigt bra bilder på svampar och kanske det gick att lägga in dem i artbeskrivningarna? Både bilder på hela, delade, under, över, i skogen och hemma på bordet. Du förstår säkert hur jag menar.
Ibland ser ju samma svamp ganska olika ut ändå.
Men som sagt, det var inte menat som kritit, den här sidan är FANTASTISK redan som den är.
Och tack till alla er experter som ödmjukt hjälper oss noviser med våra allra dummaste och fånigaste frågor :-) Ni är också fantastiska!!
Jag håller med.
Svampguiden är och har varit fantastisk i många år.
Jag har t.om. skaffat mig vänner IRW, genom denna sida.
Det är så många inlägg/besökare här nu så man hänger inte med i svängarna.
Förut var det lite mer som om man “kände” varenda kotte som skrev, nu är det full rulle.
Jag hänger inte med i alla trådar,knappt i dom jag själv skriver i, men kul är det så klart.
:-)))))
Håller fullständigt med.Det är en helt underbar sida.Allt finns med.
Man fåren liten hint när och var svamparna är på G.
Sedan alla timmar man tillbringar på forumet och läser allt möjligt intressant.
Sedan är det ju finfina bilder på svamparna.
Tyvärr räcker inte det ibland.
Jag förstår inte vad kvinnan som åt Lömsk Flugsvamp trodde att hon åt.
Man kan ju bara inte sätts i sej svampar man inte är 100% säker på.
När jag var grön i svampbranchen dissade jag grönkremlan i flera år innan jag var helt säker.(Förväxlingssvamp till Lömsk Flugsvamp)Växer nog inte här i Jämtland men i alla fall.
Det gäller att vara 100.
Hur som helst vill jag tacka Michael Krikorev för denna sida.
Härligt engagemang.
Det är frågan de,,vad är heder??? att folk här beter sig som idioter och använder andras namn,,är det verkligen då en riktigt bra och ärig sajt, ska man inte kunna känna sig säker i sin identitet här,,,,men att skriva snusk i andras namn här verkar helt ok, men tjafsar man om svamp tar det hus i helvete,, nej,,skärpning, man kan bli oens om svamp och diskutera det, men snusk,,,,,
Jag tror att det är dryga tre år sedan jag upptäckte det här forumet och vad det har lärt mig mycket.Så heder åt Michael Kr, alla med * samt alla andra trevliga, kunniga människor som man stöter på.
Ibland spårar det ur men det är väl bara att ignonera och jag hoppas verkligen att svampguiden skall bestå.
Jag instämmer i tidigare inlägg. det är så roligt att titta in här. Man lär sig massor varje gång. Men som Boman skriver så kan man bli sittande alldeles för länge ibland. Alla dessa * som har så stor kunskap som de frikostigt delar med sig av. Och Michael K som lägger ner så stort arbete. Stort tack ända från hjärteroten härifrån Landvetter.
Först och främst ska jag tacka Mikael och alla andra för en underbar sida!
Sedan måste jag få gnälla lite oxå...
Tack så Hemskt mycket…
tack vare alla er så får jag aldrig en lugn ledig dag hemma, frugan är helt tokig ska alltid ut och plocka, leta nya svampar som jag ska äta för hon äter inte svamp!
Hehe skämt å sido tack för all hjälp vi har hittat massor ny svamp tack vare er alla!
Håller med att sidan är helt otrolig. Jag är en amatörplockare som “plockar” svamp men aldrig vågar äta… (suck) NU kanske kanske när jag hittat hit och kan kolla på bilder och t.o.m. själv kan lägga upp bilder o fråga, så kanske jag vågar äta det jag plockat. Jag vill så gärna. :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.