0 279 visningar

34 svar

Svampguiden: Heder åt den sidan!

Sussie

31 aug 2008 kl. 09:38

Måste bara få säga en sak: Vi ska vara tacksamma för att vi har Svampguiden!! Här sitter så mycket kunnigt och (för det mesta) trevligt folk som vill hjälpa oss andra med att lära oss mer om den mykologiska artflora vi har, samt att vi inte råkar ut för att äta giftiga svampar. Jag har varit ute på en del utländska sidor, men aldrig sett en sådan bra sida som denna! All heder åt er som hjälper oss som inte kan lika mycket, samt Michael Krikorev!!

M.v.h//

0

Elsy ske-å

31 aug 2008 kl. 09:53

Bra att du gjorde ett inlägg om detta!
Jag håller med dig fullständigt!
Sidan är guld värd (svamp!)

0

Lisa G

31 aug 2008 kl. 09:55

Instämmer till 100% jag har lärt mig massor här. Det är oftast en gemytlig ton på forumet, det tackar en nybörjare för.

0

marie

31 aug 2008 kl. 11:07

Jag är ingen inbiten svampplockare men när jag läser på Svampguiden blir jag alltid sugen på att ge mig ut i skogen. Det är också spännande läsning när rapporterna börjar ramla in! Dessutom känns det bra att få utlåtande från kunniga när man är lite osäker på någon svamp eller hur man hanterar den. Mycket bra sida!

0

Peter, Linköping

31 aug 2008 kl. 11:12

Svampguiden är en hållpunkt i tillvaron. Dels pga. Michaels jobb med hemsidan, men inte minst genom den samling svampkännare, -geeks, -proffs och glada amatörer som hänger här.

Internet när det fungerar som bäst, jämsides med Wikipedia, youtube, eGullet-forum, Taffel och khymos.org!

0

buffy

31 aug 2008 kl. 11:18

Svampguiden är makalöst bra, inte minst för att den är så användarvänlig. Den laddar snabbt utan att ta hela datorns kapacitet i anspråk och den är lättnavigerad. Det finns forum där man kan få jättebra svar på t ex växtfrågor, men som är så sega o krångliga o benägna att haka upp sig att man inte använder dem.

0

Ulla Ske-å

31 aug 2008 kl. 11:53

Kan inte annat än hålla med, superbra sajt!

0

Annette L, norr om Sthlm

31 aug 2008 kl. 11:55

Jag är mer eller mindre beroende av denna sida under vissa delar av året!

0

Jea

31 aug 2008 kl. 12:04

Jag instämmer till 100%. Jag är inne på sidan flera gånger per dag och tycker att den är jättebra för mig som blandar ihop det mesta. I dag skall jag ut i skogen en stund och plocka det jag känner till. I veckan skall jag “testa” mig själv med svampar jag inte är van och då blir den här sidan oumbärlig. Tack alla ni som gör den så bra!

0

Stefan HBG

31 aug 2008 kl. 12:05

Fullständigt livsfarlig sajt. Får en att skjuta upp allt man skall göra (till min sambos förtret) och istället rusa ut till närmaste gräsmatta,hage eller trädansamling med korg och kniv i högsta hugg. Sen blir det inte sämre av alla trevliga och kunniga männiaskor på forumet.
Tack Micke K för att du förstör “vardagslunken” :)
Mvh Stefan HBG.

0

Johannes Glännman

31 aug 2008 kl. 14:32

Denna sidan är kanon…

Trevligt och kunnigt folk och väldigt aktivt dessutom… Man får snabba svar och det är skitbra. Sidan har helt klart hjälpt till att öppna mina svampintressen

mvh // JOhannes

0

Charlotte Borneklint

31 aug 2008 kl. 14:43

Håller med Stefan, fullkommligt livsfarlig. Här har jag suttit i timmatal sista två veckorna när jag borde gjort annat… Tänker hela tiden att “snart ska jag…” men här blir jag kvar.

Men TACK för jag har lärt mig massor och fått så många råd och tips från kunniga och trevliga svampnördar ;-) här på sidan. Jag vill bara veta meeeer och plocka meeeeer och lära mig meeeer. Så nu får det nog bära av ut i skogen igen.

Det jag skulle önska är fler bilder på svamparna, går det att ordna Michael? Det är ju massor med folk som skickar in riktigt bra bilder på svampar och kanske det gick att lägga in dem i artbeskrivningarna? Både bilder på hela, delade, under, över, i skogen och hemma på bordet. Du förstår säkert hur jag menar.
Ibland ser ju samma svamp ganska olika ut ändå.

Men som sagt, det var inte menat som kritit, den här sidan är FANTASTISK redan som den är.

Och tack till alla er experter som ödmjukt hjälper oss noviser med våra allra dummaste och fånigaste frågor :-) Ni är också fantastiska!!

0

Tack alla!

Michael Krikorev

31 aug 2008 kl. 15:44

Tack för all uppmuntran!

Kul att så många tycker Svampguiden är användbar. Jag är också tacksam för alla personer som är aktiva här och håller sidan vid liv!

0

Helena i Lund

31 aug 2008 kl. 18:46

Tack Michael för Svampguiden! Det har blivit min absoluta favorit, och jag börjar varje morgon med att kolla av i forumet! Snart tar jag modet till mej och lägger in bilder också...

0

Birgitta F

31 aug 2008 kl. 21:24

och nu vaknade jag till..magen full med svamp….......
håller med Stefan HBG…....och alla andra
Denna site har varit en trogen vän till mig sen hösten 2004 när jag flyttade ner från svampfattiga polcirkeln till Bohuslän

0

Evus

31 aug 2008 kl. 21:39

Jag håller med.

Svampguiden är och har varit fantastisk i många år.
Jag har t.om. skaffat mig vänner IRW, genom denna sida.

Det är så många inlägg/besökare här nu så man hänger inte med i svängarna.

Förut var det lite mer som om man “kände” varenda kotte som skrev, nu är det full rulle.

Jag hänger inte med i alla trådar,knappt i dom jag själv skriver i, men kul är det så klart.
:-)))))

0

Mikael Lindqvist

31 aug 2008 kl. 23:20

Håller fullständigt med.Det är en helt underbar sida.Allt finns med.
Man fåren liten hint när och var svamparna är på G.

Sedan alla timmar man tillbringar på forumet och läser allt möjligt intressant.
Sedan är det ju finfina bilder på svamparna.

Tyvärr räcker inte det ibland.
Jag förstår inte vad kvinnan som åt Lömsk Flugsvamp trodde att hon åt.
Man kan ju bara inte sätts i sej svampar man inte är 100% säker på.

När jag var grön i svampbranchen dissade jag grönkremlan i flera år innan jag var helt säker.(Förväxlingssvamp till Lömsk Flugsvamp)Växer nog inte här i Jämtland men i alla fall.
Det gäller att vara 100.

Hur som helst vill jag tacka Michael Krikorev för denna sida.
Härligt engagemang.

0

Nina H, Sthlm norr

31 aug 2008 kl. 23:27

Kan inte annat än instämma med alla föregående lovord.
Svampguiden är precis lika beroendeframkallande som själva svampplockningen.

Den här årstiden får många andra saker maka sig åt sidan. Inklusive sömnen!! Men det är det värt.

0

Sofia, Skåne

1 sep 2008 kl. 00:58

Stor kram till Micke och *orna! Tack för att ni finns!

0

Jeanette P, Luleå

1 sep 2008 kl. 08:15

Håller med ovanstående talare, ni är guld värda som sagt!!

0

MVä

1 sep 2008 kl. 15:39

Synd bara att vissa gör sig lustiga och är hånfulla mot andras åsikter. Om ni tycker att ni är så mycket duktigare och kunnigare behöver ni inte visa er på styva linan på ett nedlåtande sätt.

0

Birgitta F

17 sep 2008 kl. 22:53

lyfter denna då jag tycker att Micke behöver allt stöd han kan få för sin fantastiska web-sida.
Oavsett troll och sabotörer så hoppas jag att svamguiden och Micke orkar finnas till för oss entusiaster…......vart skulle vi annars ta vägen = (

0

Jättebra sajt:)

svampstaff

17 sep 2008 kl. 23:01

Vart skulle man annars skryta nånstans om sina bedrifter i skogen tro?

0

RasBohlin

18 sep 2008 kl. 14:01

Min favoritsida på internet, under hösten! Mycket underhållande och lärorik sajt! Bara att hoppas man inte blir för tjatig med sina frågor bara…

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2008 kl. 14:54

Det ska vá gött å leva å mé denna sida så blir det mycket roligare å göttare å leva. Skogpromenaderna, fotograferingen och svampplockningen fick en helt annan dimension när jag hittade hit. Tack å puss å kram :)) Michael Krikorev & ni andra

0

Sofia, Skåne

18 sep 2008 kl. 15:17

Heja Micke! Micke är bäst!

0

GretheF Skåne

18 sep 2008 kl. 16:45

Jag trivs också mycket bra med guiden här

0

Ola H / Kil

18 sep 2008 kl. 23:05

Måste instämma innan jag knyter mig för idag.

Puss Micke! Och puss alla andra som jag haft kontakt med och resten av er också för den delen. Om någon undrar så har jag egentligen inte mycket till övers för det egna könet. Godnatt allihop!

0

Svampguiden:Svampguiden: Heder åt den sidan!

Östgöten

18 sep 2008 kl. 23:20

En mycket trevlig site, tack Michael

0

: (

19 sep 2008 kl. 07:43

Det är frågan de,,vad är heder??? att folk här beter sig som idioter och använder andras namn,,är det verkligen då en riktigt bra och ärig sajt, ska man inte kunna känna sig säker i sin identitet här,,,,men att skriva snusk i andras namn här verkar helt ok, men tjafsar man om svamp tar det hus i helvete,, nej,,skärpning, man kan bli oens om svamp och diskutera det, men snusk,,,,,

0

Lena M

19 sep 2008 kl. 07:54

Jag tror att det är dryga tre år sedan jag upptäckte det här forumet och vad det har lärt mig mycket.Så heder åt Michael Kr, alla med * samt alla andra trevliga, kunniga människor som man stöter på.
Ibland spårar det ur men det är väl bara att ignonera och jag hoppas verkligen att svampguiden skall bestå.

0

Boman

19 sep 2008 kl. 07:59

Troll som missbrukar andras identiteter finns överallt, de brukar tröttna efter ett tag. Svampguiden är bästa stället för snabb info om sånt man blir nyfiken på i skogen och inte hittar i böckerna. Och vad tiden går fort framför skärmen här;-)

0

Nilla59

19 sep 2008 kl. 13:05

Jag instämmer i tidigare inlägg. det är så roligt att titta in här. Man lär sig massor varje gång. Men som Boman skriver så kan man bli sittande alldeles för länge ibland. Alla dessa * som har så stor kunskap som de frikostigt delar med sig av. Och Michael K som lägger ner så stort arbete. Stort tack ända från hjärteroten härifrån Landvetter.

0

nikke småland

19 sep 2008 kl. 13:21

Först och främst ska jag tacka Mikael och alla andra för en underbar sida!
Sedan måste jag få gnälla lite oxå...
Tack så Hemskt mycket…
tack vare alla er så får jag aldrig en lugn ledig dag hemma, frugan är helt tokig ska alltid ut och plocka, leta nya svampar som jag ska äta för hon äter inte svamp!
Hehe skämt å sido tack för all hjälp vi har hittat massor ny svamp tack vare er alla!

0

Ulle (fr skåne)

19 sep 2008 kl. 13:22

Håller med att sidan är helt otrolig. Jag är en amatörplockare som “plockar” svamp men aldrig vågar äta… (suck) NU kanske kanske när jag hittat hit och kan kolla på bilder och t.o.m. själv kan lägga upp bilder o fråga, så kanske jag vågar äta det jag plockat. Jag vill så gärna. :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone