0 536 visningar

12 svar

Några spindlingar och fingersvampar

Mattias Andersson

31 aug 2008 kl. 13:23

från gårdagens utflykt med Stockholms svampvänner.

2-3 har bitter hatthud

0

Mattias Andersson

31 aug 2008 kl. 13:26

och så några fingersvampar.

0

Nilla59

31 aug 2008 kl. 13:39

Hej Mattias,
det skulle vara kul att få reda på vad just denna fingersvampen heter om den är ätlig osv. Det ser ju ut att bli lite i stekpannan i så fall.

0

EG

1 sep 2008 kl. 13:58

1 någon bårdspindling
3 gröntoppig fingersvamp
min gissning

0

Irene A

1 sep 2008 kl. 14:15

Fina svampar! Ska bli spännande att få se namnen på svamparna sen.
Känner mig någorlunda säker på första spindlingen och första fingersvampen…

0

Mattias Andersson

1 sep 2008 kl. 16:53

Gröntoppig fingersvamp är rätt. Jag har faktiskt ett förslag på den andra också. Nu börjar det även komma lite bestämningslitteratur för fingersvampar värt namnet. Just den här arten har ganska karakteristiska makroskopiska kännetecken, och spormåtten stämmer också bra. De enda två fynduppgifter jag lyckats hitta är Klas J inblandad i, så jag hoppades han skulle ha ett förslag.

0

Irene A

1 sep 2008 kl. 17:27

Mina gissningar på spindlingarna är ekspindling (balteatocumatilis)
och pepparspindling (som har gått under namnet causticus, men jag vet inte om det är gällande idag, har även sett namnet Cortinarius galeobdolon).

0

Mattias Andersson

3 sep 2008 kl. 14:00

Ekspindling är mitt förslag också även om det svenska namnet är missvisande. Dessa växte med björk och tall. Pepparspindling har jag också bestämt den till, men den är ovanligt ljus. Det finns ju närstående, som C. eburneus och även en phlegmacium med bitter hatthud, caestriostramineus, men den ska ha bulligare fot.

0

Mattias Andersson

4 sep 2008 kl. 16:53

Nu till den gula fingersvampen, det verkar som om jag inte fåt några flera förslag. Allting stämmer väldigt bra på Ramaria lutea, både makroskopiskt och mikroskopiskt. Har ingen aning om hur ovanlig den egentligen är. Bildmässigt stämmer den väl med följande referens: http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/RamariaKeyPrint.pdf

0

Första spindlingen

Hans v E

4 sep 2008 kl. 17:42

Notera att den (jag tror mera på balteatus) har ljusgrå skivor och blå cortina! (genomskärningen). Detta har jag inte sett i någon litteratur att de nämda arterna ska ha.
/ En annan deltagare i exkursionen.

0

Första spindlingen

Irene A

4 sep 2008 kl. 21:05

C. balteatocumatilis ska ha violett velum och vit cortina (det tycker jag att den ser ut att ha).
Fotformen, kort och med kilformad bas, och den trådiga hattstrukturen, stämmer med balteatocumatilis, inte särskilt bra med balteatus. C. balteatus är bara blekviolett i hattkanten, har aldrig helviolett hatt (som balteatocumatilis kan ha).

0

Första spindlingen

Hans v E

5 sep 2008 kl. 10:24

Men den växte ju inte med ek! Och cortinan är ju tydligt blå (även på bilden jag tog) eller har jag fel på färgseendet? Tycker också nästan alla bilderna i senaste SMT har ett kraftigt blåstick. Tycker inte du det, Irene?

0

Första spindlingen

Irene A

5 sep 2008 kl. 10:55

Hans, ni som såg den på plats kan säkert avgöra färgen på cortinan bättre än jag. Det kanske är så att jag omedvetet filtrerar bort lite blått i hjärnan när jag ser på en bild med mycket blått i?
Jag tror i alla fall inte på balteatus. Den är vanlig häruppe i norrlandsskogarna, och den där finstrimmiga trådstrukturen på hatten ser man inte, och foten är en vanlig, aningen klubbformad sak. Jag brukar hitta den med gran. Ekspindlingen kan växa med björk också.

Blåsticket i bilderna i senaste SMT reagerade jag också på. Men det var ännu värre i nr 3 2007, när man såg fram emot att få se lite nyansskillnader på de olika gröna kremlorna - och alla var lika blå..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone