Många skickar ju in bilder hit och undrar vad det är för någon svamp de plockat. Ibland står det bara vad är detta för svamp och så skickar de med en bild på en skivling tex. Som rubriken “giftspindling”. Svaret blir Rödgul slemskivling. Jag som intresserad amatör ser bara en brun/gul skivling som kan vara massa olika svampar om jag kollar i en svampbok. Måste man inte lukta, känna, se i dagsljus innan man vet. Om det stått utförlig beskrivning om svampen från svampplockaren kan jag förstå. Men i detta fallet är det ju bara en bild.
Detta är ingen kritik utan bara en undran från en svampälskare som är på lärostadiet.
Hej Nilla!
Olika personer har olika svårt att identifiera svampar eftersom de har olika förkunskaper, erfarenheter och förutsättningar. Det finns VÄLDIGT stora och ibland skrämmande skillnader, tro mig, jag har träffat personer på svamputställningar som har fått se, lukta och känna svamparna på nära håll men ändå tycker att trattkantaellen är lik toppig giftspindling. Närmast obegripligt för mig men inte desto mindre ett faktum!
De svar som förekommer här på forumet ska ses som rådgivande förslag och INTE som absoluta artbestämningar. Det är en viktig skillnad! Det slutliga ansvaret för artbestämningen MÅSTE ligga på den enskilde frågeställaren. Tyvärr har jag ofta sett att många besökare nöjer sig med ett förslag från någon av “stjärnorna” för att tro sig vara säkra på en artbestämning. Artbestämning av svampar ÄR svårt, och detta forum ska ses som rådgivande och inte som ett “beslutsorgan”. Det står nedanför att “Även om artbestämningen är utförd av en verifierat svampkunnig person så betyder inte det med automatik att bestämningen alltid är korrekt.”
Så ät aldrig en svamp som du inte med 100% säkerhet vet är en matsvamp!
För att återkoppla till tråden du refererar till:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=106393&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&23
så är det enbart arten gullnavling som var uppe på förslag från oss “verifierat svampkunniga”. Resten av förslagen var från övriga deltagare. Ett bra exempel på hur olika uppfattningarna kan vara!
Hans v. E. kanske kunde ha varit lite tydligare när han skrev “Det är mössmurklingen som innehåller samma gift som stenmurklan.”. Det var nog ett svar på Peters inlägg om att slemmurklingen skulle innehålla giftet Gyromitrin, och inte ett förslag på vilken art som fanns på bilderna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.