0 202 visningar

15 svar

Testa -för vanliga svampplockare

Annette L, norr om Sthlm

31 aug 2008 kl. 16:21

Om du klickar på denna länk,  kommer du till SVD. Till höger om artikeln finns en test för oss noviser!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1642249.svd

Gör den!

0

Peter, Linköping

31 aug 2008 kl. 16:25

När jag kom till den sista svampen kom leendet… : )

0

Annette L, norr om Sthlm

31 aug 2008 kl. 16:26

Ja, eller hur ;=)

0

Maric, Arlanda

31 aug 2008 kl. 16:26

Fick rätt 9 utav 10 :-)

0

Boman

31 aug 2008 kl. 17:16

En baggis, 10 av 10. lätta svampar.

0

Johannes Glännman

31 aug 2008 kl. 17:20

8 av 10 fick jag. Chansade på alla utom 3 :)

mvh // Johannes

0

Annette L, norr om Sthlm

31 aug 2008 kl. 17:27

Vad bra att de var lätta för dig! Meningen är att de till slut ska vara lätta för alla, då har vi kommit långt i svampkunskapen ;=)

0

Jessica

31 aug 2008 kl. 19:37

Jag fick fem rätt.
De jag inte visste vad det var för sort fick svaret “giftig”. För mig spelar det ingen roll om den är ätlig eller inte om jag inte vet vad det är… plockas de inte av mig.

Men det uppmuntrar till att läsa på mer. Jag går förbi mycket som skulle kunna tas om hand.

Fast sen är det det där med tillagningen… Jag vet inte vad jag ska göra med svampen sen när den väl kommit hem.

0

Annette L, norr om Sthlm

31 aug 2008 kl. 19:42

Att laga till svampen är jättekul! Du får kolla i receptbasen, eller ställa en fråga här så hjälper många till! Det är flera som har matlagning som både hobby & yrke ;=)

0

Peter, Linköping, 9/10

31 aug 2008 kl. 19:42

Det var den fulaste citronslemskivling jag sett! Jag satte “oätlig” på den…

0

Boman

31 aug 2008 kl. 19:44

Johannes, hoppas du inte chansar på svamp du plockar för att äta;-)
Att de var lätta för mig beror nog på  många års rutin från plockning och bra svampböcker.

0

Evus

31 aug 2008 kl. 20:04

Jisses, där ser man.

Jag var helt säker på att den första var en trattkantarell…...

Jag hade några rätt också, framförallt på de dödligt giftiga.

0

Annette L, norr om Sthlm 10/10

31 aug 2008 kl. 20:04

Fast meningen är att väcka intresset för att testa sina kunskaper ;=)

0

Kidde

31 aug 2008 kl. 20:06

visar väl hur svårt det är att lära sig svampar genom böcker och bilder. idag såg jag jättefina rodnande flugsvampar, men ingen har visat mig dem “live” så jag vågar inte. ändå är jag 99,9% säker på att det var rätt.

0

Barbro

31 aug 2008 kl. 21:36

Jättebra test.Man kan ju inte bara sitta o chansa,då lurar man ingen utan bara sig själv.Kan vara farligt.

0

Zanite

1 sep 2008 kl. 02:31

Hej!
Det största kännetecknet för rodnande flugsvamp är att det alltid är rosabeige färg vid fotbasen som blir pga insektsangrepp..
Sen är den inte helt vit i skivorna heller utan ibland lite beige eller rosaröd till bruna fläckar lite utspritt som fräknar nästan…o vacker beigebrun till närmast rödbrun färg på hatten med gråbeige fräknar…på ...så inget är helt vitt nånstans faktiskt på denna svamp…Sen kokas den i ca 20 min o sen hälles vattnet av genom durkslag…o sköljes under kallt rinnande vatten…o sen brukar jag skära foten i små bitar o marinera den i olivolja o kryddning efter tycke o smak…om jag inte fryser ner den i bitar…Hattarna brukar jag antingen beroende på när jag vill ha dem…lägga separat i en påse eller burk o utan kryddning in i frys för lämpligt tillfälle…i annat fall steker jag dem i min specialkryddnig i stekpannan i smör….Gott på bl a knäckemacka….sen…
Så lycka till nu! För att vara alldeles säker så titta riktigt noga på detaljer o beskrivningar i svampboken så du lugnt kan äta denna delikata svamp. Jag har njutit denna i över 10 år nu…Mvh:

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone