Expressen söker kontakt med en eller flera personer som har egna erfarenheter av att ha blivit allvarligt svampförgiftad någon gång (vit eller lömsk flugsvamp, toppig giftspindling, gifthätting m.fl). Så om du känner någon som vill ställa upp och svara på frågor för en artikel, ring Natalia på 070-9050676.
och nu lägger jag mig i…år 2001 skrev Expressen en artikel om vår son och hans dåvarande sjukdom Kawasaki-disease (http://www.kdfoundation.org) och genom den artikeln fick en norsk!!! familj på semester i Sverige rätt diagnos & medicinering till sin son, vilket medförde att han klarade sig med livet i behåll och inga men. Så även om Expressen är en “blaska” så är informativa artiklar med god journalistik bra!
Hej!
Det är jag som söker någon som vill vara med i texten om svampförgiftning i Expressen. Ville bara säga att det handlar om en större grej där vi även kommer att publicera råd om svampplockning och fakta från experter osv. Därför skulle jag vilja prata med någon som har en personlig erfarenhet av detta! Hör gärna av er.
För ett år sedan hade vi ett barn (flicka) sam ätit av gifttoppskivling tror jag det var. Det senaste vi hörde här på forumet
var att de gick åt rätt håll. Vill minnas att Natalie var inblandad även då. Där har du ditt fall Natalie. Vi kan ju vara intreserade av hur gick det egentligen.
Hur i h-e kan en människa frivilligt utsätta sig för det där?
Min mammas förste make, hans kusin och deras dåvarande respektive tog en svampafton för många år sedan, då de festade på bland annat nystekta champinjoner, rostat bröd och till detta brännvin. En dog, en fick allvarliga leverskador och de två damerna hade vissa kroppsliga besvär i flera år efteråt. Jag begriper inte hur någon frivilligt kan leka med döden på det där viset!!
Om det finns vetenskapsmän/kvinnor som frivilligt utsätter sig för fara för att rädda flera andra från att duka under så tycker jag att de ska ha medalj och inte bli kallade namn. De allra flesta ämnen vi använder idag kommer från att män och kvinnor testat det på sig själva som t.ex acetylsalicylsyra, kinin, xylocain med flera.
Jag är rädd att den tiden som forskningen gick ut på mänskliga försök (frivilliga såklart) är över och djurförsök i all ära men det är lite svårt att fråga en kanin om huvudvärken har gått över efter den fått ngt pulver.
Jag förstår iofs inte på vilket sätt fransmannens cocktail skulle förminska skadeverkningen av lömsk flugsvamp men all heder åt honom!
Jag lurar på om nedbrytningen av antibiotikan han satte i sig skulle hålla levern upptagen så att svampgiftet inte kunde verka i samma takt. Som när man ger etanol till träspritsförgiftade.
C-vitaminet är en antioxidant och skulle kanske kunna ta hand om nedbrytningsprodukterna.
Kanske vi har nån läkare eller biokemist här som kan svara.
Förresten så delades ett nobelpris ut för inte så länge sedan till en forskare som frivilligt svalde magsårsbakterier för att visa att han kunde bota sig med antibiotika.
Det förhindrar inte att man kan vara en galning och en hjälte samtidigt! : )
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.