0 454 visningar

17 svar

Svampförgiftad? Efterlysning...

Michael Krikorev

31 aug 2008 kl. 16:50

Expressen söker kontakt med en eller flera personer som har egna erfarenheter av att ha blivit allvarligt svampförgiftad någon gång (vit eller lömsk flugsvamp, toppig giftspindling, gifthätting m.fl). Så om du känner någon som vill ställa upp och svara på frågor för en artikel, ring Natalia på 070-9050676.

0

Johannes Glännman

31 aug 2008 kl. 16:55

Även om jag kände någon som hade eller om jag själv hade haft erfarenhet så hade jag aldrig tipsat om detta…

Hoppas fler ratar kvällsblaskorna och deras skit…

mvh // Johannes

0

En vanlig svampplockare

31 aug 2008 kl. 17:00

Om det kan vara till hjälp för andra, så låter det vettigt att dela med sig av sina erfarenheter tycker jag.

0

Johannes Glännman

31 aug 2008 kl. 17:17

Expressen ser inte det som hjälp till andra, de ser det som att tjäna pengar och skiter fullständigt i hur folk runtomkring har det..

mvh // johannes

0

Annette L, norr om Sthlm

31 aug 2008 kl. 17:33

och nu lägger jag mig i…år 2001 skrev Expressen en artikel om vår son och hans dåvarande sjukdom Kawasaki-disease (http://www.kdfoundation.org) och genom den artikeln fick en norsk!!! familj på semester i Sverige rätt diagnos & medicinering till sin son, vilket medförde att han klarade sig med livet i behåll och inga men. Så även om Expressen är en “blaska” så är informativa artiklar med god journalistik bra!

0

Johannes Glännman

31 aug 2008 kl. 17:43

De har säkert gjort under - dock så finns det ju många exempel på tvärtom och de lär bara bli fler..

mvh // johannes

0

Annette L, norr om Sthlm

31 aug 2008 kl. 17:44

;=)

0

Natalia

31 aug 2008 kl. 17:49

Hej!
Det är jag som söker någon som vill vara med i texten om svampförgiftning i Expressen. Ville bara säga att det handlar om en större grej där vi även kommer att publicera råd om svampplockning och fakta från experter osv. Därför skulle jag vilja prata med någon som har en personlig erfarenhet av detta! Hör gärna av er.

0

BirgittaD

31 aug 2008 kl. 21:44

För ett år sedan hade vi ett barn (flicka) sam ätit av gifttoppskivling tror jag det var. Det senaste vi hörde här på forumet
var att de gick åt rätt håll. Vill minnas att Natalie var inblandad även då. Där har du ditt fall Natalie. Vi kan ju vara intreserade av hur gick det egentligen.

0

Natalia me flera ...

klas jaederfeldt

31 aug 2008 kl. 22:15

här kommer Bastiens försök att förgifta sig med Lömsk flugsvamp, ingen vet hur han mår nu

0

Natalia me flera ...

Daniel

31 aug 2008 kl. 23:22

Väldigt intressant läsning. Att fresta på kroppen sådär kan aldrig vara bra hursom.

0

J--la galning!!

Lilla My

1 sep 2008 kl. 08:40

Hur i h-e kan en människa frivilligt utsätta sig för det där?

Min mammas förste make, hans kusin och deras dåvarande respektive tog en svampafton för många år sedan, då de festade på bland annat nystekta champinjoner, rostat bröd och till detta brännvin. En dog, en fick allvarliga leverskador och de två damerna hade vissa kroppsliga besvär i flera år efteråt. Jag begriper inte hur någon frivilligt kan leka med döden på det där viset!!

0

J--la galning!!

Svampnörden

1 sep 2008 kl. 18:16

Om det finns vetenskapsmän/kvinnor som frivilligt utsätter sig för fara för att rädda flera andra från att duka under så tycker jag att de ska ha medalj och inte bli kallade namn. De allra flesta ämnen vi använder idag kommer från att män och kvinnor testat det på sig själva som t.ex acetylsalicylsyra, kinin, xylocain med flera.
Jag är rädd att den tiden som forskningen gick ut på mänskliga försök (frivilliga såklart) är över och djurförsök i all ära men det är lite svårt att fråga en kanin om huvudvärken har gått över efter den fått ngt pulver.

Jag förstår iofs inte på vilket sätt fransmannens cocktail skulle förminska skadeverkningen av lömsk flugsvamp men all heder åt honom!

0

J--la galning!!

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 19:03

Jag lurar på om nedbrytningen av antibiotikan han satte i sig skulle hålla levern upptagen så att svampgiftet inte kunde verka i samma takt. Som när man ger etanol till träspritsförgiftade.

C-vitaminet är en antioxidant och skulle kanske kunna ta hand om nedbrytningsprodukterna.

Kanske vi har nån läkare eller biokemist här som kan svara.

0

J--la galning!!

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 19:09

Förresten så delades ett nobelpris ut för inte så länge sedan till en forskare som frivilligt svalde magsårsbakterier för att visa att han kunde bota sig med antibiotika.

Det förhindrar inte att man kan vara en galning och en hjälte samtidigt! : )

0

Till er alla om Klas artikel

Svampnörden

1 sep 2008 kl. 20:00

Pierre Bastien dog 21 maj 2006 av hög ålder, han var nämligen född 1924.

Tur att han slapp avlida i vetenskpligt syfte av förgiftning.

0

Svampnörden

1 sep 2008 kl. 20:01

Vet iofs inte hur mkt 70 gram är men i våtvikt är det inte såå väldigt mkt va?

0

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 20:12

Kanske ville han simulera en oavsiktlig förgiftning? 70g borde vara ungefär ett rejält exemplar eller så.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone