Som total novis i svampskogen undrar jag vilken god svamp jag kan utöka mitt svampförråd med som i princip endast består av gul kantarell :-) Den ska helst vara enkel att känna igen och inte kunna förväxlas med någon giftig. Får också vara en svamp som det finns gott om. Tillagas ungefär som kantarell.
Jag är också nybörjare men mitt råd får bli brunsopp…
Det verkar vara ett soppår enligt de flesta duktiga svampjägare och jag har faktiskt hittat ganska mycket soppsvampar (enligt mina mått mätt som är nybörjare). Brunsoppen och Kalle-Johan är fantastiskt goda och även smörsopp. De är alla lätta att känna igen och inte ens jag har förväxlat dom med någon giftig.
mvh // johannes
Mina barn har lärt sig i denna ordning: kantarell, blomkålssvamp,fårticka, blek taggsvamp, citrongul slemskivling, brunsopp, stensopp KJ, smörsopp, svart trumpetsvamp och i år blodriska, skäggriska, aspsopp & grynsopp. har funkat bra och de får alltid nåt i svampkorgen ;=)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.