0 183 visningar

8 svar

Utöka svampförrådet -vilken?

Elin

31 aug 2008 kl. 17:28

Som total novis i svampskogen undrar jag vilken god svamp jag kan utöka mitt svampförråd med som i princip endast består av gul kantarell :-) Den ska helst vara enkel att känna igen och inte kunna förväxlas med någon giftig. Får också vara en svamp som det finns gott om. Tillagas ungefär som kantarell.

0

Johannes Glännman

31 aug 2008 kl. 17:31

Jag är också nybörjare men mitt råd får bli brunsopp…

Det verkar vara ett soppår enligt de flesta duktiga svampjägare och jag har faktiskt hittat ganska mycket soppsvampar (enligt mina mått mätt som är nybörjare). Brunsoppen och Kalle-Johan är fantastiskt goda och även smörsopp. De är alla lätta att känna igen och inte ens jag har förväxlat dom med någon giftig.

mvh // johannes

0

Boman

31 aug 2008 kl. 17:32

KarlJohansopp?
Trattkantareller?
Svart trumpetsvamp?
Inget giftigt du kan förväxla dem med, om du lär dig svamparna noga först. Endast oätligt/äckligt.

0

Irene A

31 aug 2008 kl. 17:33

Fårticka och blek taggsvamp hör till de enkla arterna att lära sig, en bra början.

0

Totte Gbg

31 aug 2008 kl. 17:36

Ett tips är att du köper Nya Svampboken. Där finns det bra tips på nybörjarsvampar:)

0

Elin

31 aug 2008 kl. 17:39

Tack alla!
Fårticka och blek taggsvamp känner jag faktiskt igen, men inte tillräckligt för att våga äta dem :-) Ska givetvis inhandla en bok. Tänkte om det är någon god svamp jag inte bör missa!

0

Annette L, norr om Sthlm

31 aug 2008 kl. 17:40

Mina barn har lärt sig i denna ordning: kantarell, blomkålssvamp,fårticka, blek taggsvamp, citrongul slemskivling, brunsopp, stensopp KJ, smörsopp, svart trumpetsvamp och i år blodriska, skäggriska, aspsopp & grynsopp. har funkat bra och de får alltid nåt i svampkorgen ;=)

0

Robban O-hamn

31 aug 2008 kl. 17:52

Jag träffade en stjärna och lärde mig massor på 30 min i dag.

0

Kidde

31 aug 2008 kl. 17:55

Blodriskan!!!! godast av alla!