0 1027 visningar

4 svar

Svamp till salu i Stockholm

Lena

14 nov 2005 kl. 08:26

Jag heter Lena och bor i Umeå. Till helgen ska jag åka till Stockholm och vill då passa på och se vad huvudstaden har att erbjuda i fråga om köpsvamp. Jag undrar därför om någon av er som bor däromkring kan tipsa om vilka affärer jag bör besöka för att få se bästa sorimentet av färsk och torkad svamp.

Alla svar är välkomna. Tackar på förhand!

0

Karin Hedén

14 nov 2005 kl. 13:10

Hej Lena!

En snabbrunda på lunchen gav detta resultat:

Hötorget: De tidigare jättehögarna av olika sorters färska kantareller var nu begränsade till att enbart gälla trattkantareller (9:-/hg). En enda liten kartong av den gula sorten kunde jag se.
Hötorgshallen: Där gäller det att spana noga! Svamp säljs vid flera diskar men färsk svamp hittade jag bara på ett ställe. Det var litet av de vanliga japanska sorterna. Torkad svamp fanns i olika sorters förpacknigar och i lösvikt vid olika diskar.  Bl.a. Trattkantarell, Karl Johan, Svart trumpet och i en disk t.o.m Aspsopp. Av förpackningen såg den ut att komma från östeuropa.

I en butik med ett stort utbud av kinesiska varor hittade jag torkad Shitake och “Black mushroom” som jag tolkade som Svart trumpetsvamp. Det originellaste fyndet var något som kallades “Snow mushroom” och som såg ut som små blomkålssvampar. Kinabutiken ligger i hörnet av Holländargatan och Apelbergsgatan (City).
Östermalmshallen och andra butiker med orientaliskt utbud kanske kan ge fler fynd.

Lycka till!

0

Gittan Pettersson

15 nov 2005 kl. 16:18

Prova Åhléns och NK där brukar det finnas svamp att köpa.

0

Mina

15 nov 2005 kl. 19:32

Hej Lena!
Tänker du bara kolla eller är du på g att KÖPA svamp?

0

Lena

15 nov 2005 kl. 21:09

Jag tänkte först och främst titta, hittar jag något spännande så slår jag till.

Tack för förslagen ni lämnat!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone