0 234 visningar

11 svar

Dagens skörd

nikke småland

31 aug 2008 kl. 21:42

Ut och kollade trattisstället men fick detta istället!

0

Boman

31 aug 2008 kl. 21:58

Grattis! Här är vår skörd för dagen.

två tunga korgar som vi med glädje bar hem!

0

Tessa

31 aug 2008 kl. 22:03

Jag kanske ser fel eller är det Skäggriska jag ser i den ena korgen? Är det en användbar svamp? Om inte Skäggriska vad??

0

nikke småland

31 aug 2008 kl. 22:05

Grattis Boman! Ser att du var flitigare än mig ute i skogen. ;)
Det blev frugan som fick rensa… Har bara plockat annan svamp än kantareller i 2 år så själv håller jag mig ifrån skivlingar, riskor och kremlor…

0

Boman

31 aug 2008 kl. 22:09

javisst, skäggriska är det. Jag tar av skägget, bitar den i kallt vatten och sköljer väl, kokar av den i mycket saltat vatten tills bitarna sjunker. Kyler av dem snabbt i kallt vatten, kramar ur det mesta vattnet och fryser in. Mycket god och matig stekt med lite lök bara. God i stuvning, paj och pastej också. Jag gör även färs på svamp, där slinker den med. Den är pepprig i smaken, därför måste kokas den av.

0

Boman

31 aug 2008 kl. 22:10

äh, vi var två. Maken är min bästa svamphund, en jäkel på att hitta kantareller;-)

0

BirgittaD

31 aug 2008 kl. 22:15

Ok har massor med skäggridskor på gångavstånd. Kan man salta in dem efter att de varit infrysta??

0

Boman

31 aug 2008 kl. 22:18

Det ska inte vara något problem som jag förstår. Jag brukar inte salta in längre, har köpt större frys.
Annars saltar man ju efter kokning och avsvalning. Somliga råsaltar med det har jag inte provat.

0

Stefan HBG

31 aug 2008 kl. 22:33

Ta inte illa upp nu fru Boman för detta är ett skämt(ett av mina sämre som vanligt).
Är du militär, kanske står du med bägge händerna på ryggen när maken fotar? *lol*
PS. vilken samling svamp :)

0

Boman

31 aug 2008 kl. 22:51

Nä, det är hans fötter du ser;-) men jag står likadant, ofta. Det är vilsamt och jag är gammal scout och civilförsvarare.

0

Stefan HBG

31 aug 2008 kl. 22:57

Ok det förklarar saken, lycka till med svampen :)

0

Boman

31 aug 2008 kl. 23:10

Tackar, och jag tog inte illa upp, det är stooora korgar, se;-)
Svampen är omhändertagen, Kj, sandsopp, stolt fjällskivling och trattkantarell/rödgultrumpet torkar på nät. Kantarellerna blev risotto till middag, svärföräldrarna fick en liter och två påsar ligger i frysen. Citronslemskivlingarna ligger redan i frysen de med. Riskorna är kokta och på kylning på balkongen liksom blodriskor och blandsvamp(soppar, småbitar av kantarell, blek taggsvamp). Imorgon bitti åker de in i frysen också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone