0 183 visningar

8 svar

vilken sopp?

nikke småland

31 aug 2008 kl. 21:45

Såg den här ute i skogen men lät den stå. Fanns i bokskog. Ngn som vet vilken sort?

0

Boman

31 aug 2008 kl. 21:46

trolig blodsopp

0

Stefan HBG

31 aug 2008 kl. 21:47

Har du smakat på den?

0

nikke småland

31 aug 2008 kl. 21:49

Nej. Hade redan korgen full, så jag tog bara kort.

0

Irene A

31 aug 2008 kl. 21:53

Jag tror att det är boksopp, p.g.a. den pruinösa hatten (med gråaktig beläggning) och den rödbruna färgen på rörmynningarna. Foten brukar vara gul, men får mer eller mindre röd anstrykning.

0

Boman

31 aug 2008 kl. 21:57

;-) googlade på boksopp, fick frågan om jag menade bookshop! Hittar bara bilder med mycket bleka ex på nätet och ingen alls i mina böcker. Är den ovanlig?

0

nikke småland

31 aug 2008 kl. 22:10

Ok, tack för svaren. Är det en svamp som är värd att plocka nästa gång?

0

Irene A

31 aug 2008 kl. 22:12

Boksoppen är ätlig, mer vet jag inte. Vad jag förstår, är den ganska sällsynt.

0

nikke småland

31 aug 2008 kl. 22:15

Ahh… Då kanske det är bäst att låta den stå... Just nu finns det mkt annat att plocka så det blir tillräckligt ändå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone