0 559 visningar

7 svar

Finska riskor

BirgittaD

31 aug 2008 kl. 22:03

Jag har hittat så otroligt mycket av skäggriska. Kan jag frysa den för senare insaltning? Kan man torka den har fått för mig att det var Tinas favvo.

0

Tina Nordberg Kolsva

31 aug 2008 kl. 23:48

Jag brukar förvälla dem i saltat vatten. Ibland saltar jag före frysning i bland efter. Har man färdigsaltade i frysen är det ju bara att Tina upp o tillreda. Har idag plockat alla skägg, skogs o pepparriskor jag hittade.De ligger nu i salt.Jag har aldrig torkat riskor. Det är nog torkad sandsopp som står långt upp på min favvolista.

0

AnnaMaria Dalarna

1 sep 2008 kl. 09:24

Mycket skäggriskor här också.
Drar ni bort “skägget” eller märks det inte sen? (om man gör risksallad?)

0

Boman

1 sep 2008 kl. 09:32

Ta bort skägget! Skrapa av det håriga på hatten.

0

Tina Nordberg Kolsva

1 sep 2008 kl. 13:19

Gubben får raka sig själv, han skulle aldrig tilåta att jag drar av det;) De små skäggriskorna får åxå ha sitt skägg kvar.

0

Boman

1 sep 2008 kl. 14:22

Det är nog en smaksak, det med skägg. jag gillar inte päls i maten, inte heller på gubben. Men mina riskor har denna gång blivit till färs, ihop med KJ fötter,kikärtsmjöl. salvia, salt och peppar. Stekta i smör+olja är de mums!

0

AnnaMaria Dalarna

1 sep 2008 kl. 17:13

Tina, ang saltning efter frysning, lägger du dem i någon saltlag eller saltar man bara lite på dom? (Om man ska göra risksallad med gräddfil,lök,äpple, mm)

0

Tina Nordberg Kolsva

1 sep 2008 kl. 23:05

Jag strör på grovsalt sedan en liten skvätt vatten så det börjar smälta.Blir det för salt är det bara att vattna ur dem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone