Hittade något så underbart vackert på gårdagens tur, och plåtade den med min mobiltelfon. Hoppas kunna få med bilderna här… År det någon som vet vad detta är? Satt ca 50 cm över mark uppe i en trädslana, minst sagt en trollsk skönhet.
Hej!
Det där ser ut som honungsskivling…Ta loss en o lukta på o luktar den lite honung så är det troligtvis den du hittat…Den ska kokas först för att undvika ev förgiftningssymtom…men efteråt du sköljt av dem i durkslag under rinnande vatten är de unga hattarna goda att äta…Så tillaga dina svampar efter de råd du får i svampböckerna så vet du att du gjort ditt bästa…
Lycka till!
Tack för svar, Irene och Zanite! Måste fråga dock: jag kände på hattarna och tyckte de var så hårda, så jag tänkte att det där är nog ingen matsvamp i alla fall… ska de vara så, litet hårda och sega?
Nu är jag en försiktig general, men jag ska i alla fall ta loss en liten hatt, kolla att den luktar honung, koka, skölja och provsmaka, bara för att få den erfarenheten också.
sidan 209 i Nya Svampboken utgåva 4
“Men fall av förgiftning har rapporterats efter förtäring av både tillagad och rå honungsskivling.När man dessutom idag vet att honungsskivlingar är ett svårbestämt art-komplex anser vi att det finns all anledning att undvika dessa arter”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.