0 601 visningar

28 svar

Blodriskor!!

Nina H, Sthlm norr

31 aug 2008 kl. 23:05

När man på väg in till skogen möter folk på väg ut ur den - med fulla korgar, då känner man sig inte precis förväntansfull. Men ack; snälla människor hade lämnat alla taggsvampar (en del t.o.m. plockade så jag säkert skulle se dem)OCH alla blodriskor. Vilken korg jag fick ihop.
Själv lämnade jag kremlorna till dem som vet bättre.

0

Gös Jonas

31 aug 2008 kl. 23:12

Hej Nina ! Fina riskor, jag har också plockat en del taggsvamp idag som folk bara gått förbi. Jag plockar en del svamp i Haninge, problmet är att folk ofta blir så jävla rädda när de ser mig i skogen. De ser en snubbe i 30 årsåldern ofta i munkjacka med kvin;)) Numer undviker jag oftast visa mig för jag ahr skrämt en och annan skogsmulle redan.

0

Boman

31 aug 2008 kl. 23:15

Vad fina, och så goda sen! Tur att folk plockar lite olika sorter, så räcker svampen till fler. Vi mötte en äldre herre med käpp som bara plockade kantarell och strävsoppar, något annat sa han sig inte våga. Vi fick en trevlig pratstund och bytte tips om växtplatser, jag plockar inte strävsoppar och han struntar i citronslemskivlingar. Alla nöjda och glada!

0

Gös Jonas

Sofia, Skåne

1 sep 2008 kl. 00:53

Jag skulle nog också bli rädd. Men du kan kanske skaffa en stor fin svampkorg i rotting? Den signalerar ‘I come in peace’ :)

0

Gös Jonas

Jonas

1 sep 2008 kl. 00:55

Jag vet men det blir ingen svampkorg, så långt är jag inte beredd att gå:) Ozzy skulle inte uppträda i rosa, även om det vore praktiskt.

0

Gös Jonas

Sofia, Skåne

1 sep 2008 kl. 01:02

Det kommer ska du se, det tar bara lite tid :)

0

Gös Jonas

Jonas

1 sep 2008 kl. 01:20

Ha ha Sofia jag förstår hur du menar! Jag gillar röka pipa också men det ser tötigt ut om man inte ser ut som en ärrad sjöbuse. Men det kommer inte ske på 10 år att jag sitter på tubbelbanan med en svampkorg. Jag är en betong-unge vi går inte med korg;))

0

Lilla My

1 sep 2008 kl. 08:30

Nina, vilken lycka för dig!! Steker man blodriskorna i smör är det få smakupplevelser som kan slå dem…. Grattis till en kanonfin “fångst”!!

0

ceegee

1 sep 2008 kl. 14:45

Fint, men har du kontrollerat så att de inte är angripna? Jag har slutat plocka blodriskor eftersom 99% av dem brukar vara i så dåligt skick att det är bara att slänga…

0

Nina H, Sthlm norr

1 sep 2008 kl. 14:48

Jag kollade alla fötter i skogen,och lämnade de angripna, och vid rensningen hemma försvann en del, men det blev ovanligt mycket kvar efter renset. De var så fasta och fina.

0

Tommy K

1 sep 2008 kl. 15:04

Är det fler än jag som inte gillar blodriskor? Jag tycker nämligen att den är lite övervärderad…

0

Ozzy!

Annette L, norr om Sthlm

1 sep 2008 kl. 15:17

Jag har sett en intervju med Ozzy i klädd rosarandig button-down skjorta ;=) Så köp du en korg ;=)

0

Ozzy! å Gös Jonas

Eva K

1 sep 2008 kl. 15:31

Vad är kvin???
Munkjacka har ju huva - den kan man ha svamp i (jag vet). Men luta dig inte tillbaka i sätet på tunnelbanan bara..

Blodriskor tycker jag är gott iaf. Kanske för att jag hittar den så sällan.

0

Ozzy! å Gös Jonas

Annette L, norr om Sthlm

1 sep 2008 kl. 15:33

Tror att bokstäver blandades lite…ska nog stå kniv…

0

Ozzy! å Gös Jonas

Eva K

1 sep 2008 kl. 15:40

Hahaha jamen såklart.. *pucko jag*

0

Ozzy! å Gös Jonas

Jonas

1 sep 2008 kl. 15:45

Jo kniv, min favorit Gerber som jag försöker ha ihopfälld men ibland glömmer man sig lätt. Inte så jäkla kul möta en hundrakilos snubbe i skogen med en kniv så jag förstår dem. Får ha en hood med fredsduva på mig.

0

Tommy K

Irene A

1 sep 2008 kl. 15:48

Jag delar din uppfattning - gillar inte alls den beska smaken hos blodriskorna!
Till nöds kan jag äta dem, hårt stekta och riktigt varma, då känns inte den beska smaken så mycket.

0

Tommy K

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 16:48

Inte många svampar håller för mes-stekning! Nej stek hårt och runda av smaken med rätt tillbehör.

En blodgrapemajo borde kunna mota beskheten i blodriskan. Eller en blodapelsin-sabayonne som får dressa stekt sådan på en macka och gratineras i ungnen? Borde funka!

0

Tommy K

Jonas

1 sep 2008 kl. 17:01

Blodgrapesjuice är bra till vodkan också. Så man kan ju strunta i riskorna.

0

Tommy K

Birgitta Ländin

1 sep 2008 kl. 17:28

Jag förstår inte vad folk menar när de säger “besk” om blodriska. Den har en liten uppkäftig stickighet, tycker jag, men jag uppfattar den inte som besk. Har dock hört flera säga så - och kanske är det individuellt ibland vad man känner för smak.
Själv tycker jag MYCKET om blodriska, steker den lite smått hårt i smör, stänker över balsamvinäger och toppar med riven parmesan.

0

första gången .........

Birgitta F

1 sep 2008 kl. 18:19

...som jag gav upp med att plocka rent, dom på första bilden står kvar där ännu.
Fick stället i arv att några goda vänner som ska flytta från området.
Bild två visar varitet ,undersidor på dom kommer som bild 4

Andra gången i mitt liv jag plockar dessa

0

första gången .........

Birgitta F

1 sep 2008 kl. 18:20

bild 4

undersida på bild 2

0

Birgitta L

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 18:51

Antingen att vi upplever olika smak och arom på samma ämne, eller hur man definierar “besk”, även om vi smakar samma sak?

Jag känner en liten ekbeska, ungefär som i eftersmaken till en nättop överlagrad konjak. Men den är inte störande för mig, inte alls.

Du skriver att du steker den hårt (liksom jag gör), då tillför man en del beska aromer genom stekytan, kanske rundar dessa förväntade beska smaker av de mer oväntade som finns i själv svampen?

Jag säger som Lisa på Taffel.se: “bara du smakar med din mun!”

Testa gärna att droppa över lite blodgrape nästa gång.

Och ta en vodka till, det borde bli förträffligt!

0

Birgitta L

Annette L, norr om Sthlm

1 sep 2008 kl. 18:55

Prova att låta dem ligga i mjölk ett tag…torka av dem och stek som Peter föreslår.

F ö är grape livsfarligt i samband med sprit ;=) det tar bort spritsmaken ;=)

0

Birgitta L

Birgitta Ländin

1 sep 2008 kl. 21:54

Ska kolla det där med blodgrape, om du lovar att prova min variant! :)
Men vodka….nja, sprit är inte riktigt min grej (däremot vin och öl…)

0

Birgitta L

BirgittaD

1 sep 2008 kl. 22:05

Tja ok då för beska men så sällan som man plockar felfria blodriskor är det svårt att låta bli att plocka. Nu är mitt dilema sandsopp eller blodriska lika mycket men på olika växtplaser.I morgon blir det nog sandsopp + 1 korg med skäggriska, de växer på samma ställe.

0

Birgitta F

1 sep 2008 kl. 23:11

så efter flera timars skivande så fick man då till sist smaka….
uppfödd på pepparkremla och blodriska och en och annan fjällig taggsvamp…....så åker jag tillbax imorrn och hämtar resten

0

pepparriska.......

Birgitta F

1 sep 2008 kl. 23:11

lol

0

pepparriska.......

Birgitta F

1 sep 2008 kl. 23:12

trött e jag….skäggriska ska det sista vara….........

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone