När man på väg in till skogen möter folk på väg ut ur den - med fulla korgar, då känner man sig inte precis förväntansfull. Men ack; snälla människor hade lämnat alla taggsvampar (en del t.o.m. plockade så jag säkert skulle se dem)OCH alla blodriskor. Vilken korg jag fick ihop.
Själv lämnade jag kremlorna till dem som vet bättre.
Hej Nina ! Fina riskor, jag har också plockat en del taggsvamp idag som folk bara gått förbi. Jag plockar en del svamp i Haninge, problmet är att folk ofta blir så jävla rädda när de ser mig i skogen. De ser en snubbe i 30 årsåldern ofta i munkjacka med kvin;)) Numer undviker jag oftast visa mig för jag ahr skrämt en och annan skogsmulle redan.
Vad fina, och så goda sen! Tur att folk plockar lite olika sorter, så räcker svampen till fler. Vi mötte en äldre herre med käpp som bara plockade kantarell och strävsoppar, något annat sa han sig inte våga. Vi fick en trevlig pratstund och bytte tips om växtplatser, jag plockar inte strävsoppar och han struntar i citronslemskivlingar. Alla nöjda och glada!
Inte många svampar håller för mes-stekning! Nej stek hårt och runda av smaken med rätt tillbehör.
En blodgrapemajo borde kunna mota beskheten i blodriskan. Eller en blodapelsin-sabayonne som får dressa stekt sådan på en macka och gratineras i ungnen? Borde funka!
Jag förstår inte vad folk menar när de säger “besk” om blodriska. Den har en liten uppkäftig stickighet, tycker jag, men jag uppfattar den inte som besk. Har dock hört flera säga så - och kanske är det individuellt ibland vad man känner för smak.
Själv tycker jag MYCKET om blodriska, steker den lite smått hårt i smör, stänker över balsamvinäger och toppar med riven parmesan.
...som jag gav upp med att plocka rent, dom på första bilden står kvar där ännu.
Fick stället i arv att några goda vänner som ska flytta från området.
Bild två visar varitet ,undersidor på dom kommer som bild 4
Andra gången i mitt liv jag plockar dessa
Antingen att vi upplever olika smak och arom på samma ämne, eller hur man definierar “besk”, även om vi smakar samma sak?
Jag känner en liten ekbeska, ungefär som i eftersmaken till en nättop överlagrad konjak. Men den är inte störande för mig, inte alls.
Du skriver att du steker den hårt (liksom jag gör), då tillför man en del beska aromer genom stekytan, kanske rundar dessa förväntade beska smaker av de mer oväntade som finns i själv svampen?
Jag säger som Lisa på Taffel.se: “bara du smakar med din mun!”
Testa gärna att droppa över lite blodgrape nästa gång.
Och ta en vodka till, det borde bli förträffligt!
Tja ok då för beska men så sällan som man plockar felfria blodriskor är det svårt att låta bli att plocka. Nu är mitt dilema sandsopp eller blodriska lika mycket men på olika växtplaser.I morgon blir det nog sandsopp + 1 korg med skäggriska, de växer på samma ställe.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.