1 9150 visningar

16 svar

Sprida svamp

Conny Ericsson

1 sep 2008 kl. 10:46

Jag vill få rödbrun trumpetsvamp till vårt sommarhus i Tynningö skogstomt. Kan jag ta plockade svampar och “plantera om dom” eller hur gör man. Gäller even tratisar
MVH Conny

0

Kjell Rilbe

1 sep 2008 kl. 11:25

*haha* Strålande idé! Men jag tror det är kvalificerat svårt med svamp. Har för mig att matindustrin har försökt sig på att odla t.ex. kantarell, men att det fortfarande är förenat med så stora svårigheter att det är lättare (billigare) att leta i skogen.

Är dock också nyfiken på om någon har bra tips. *hoppas*

0

buffy

1 sep 2008 kl. 11:34

Det är mkt svårt med mykhorrizasvamp som t ex kantareller, dvs. svampar som lever i “symbios” med olika träd. Man kan försöka med att envist sprida ut svamprens där man önskar sig svampen (och där miljön är lämplig med lämpliga träd osv.), men man får nog räkna med att det tar en 20 år innan det “händer nåt”...

0

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 11:36

Den klassiska frågan brukar vara “om jag slänger svamprens på samma ställe, finns det nån chans att det börjar växa där då?”

Nu kommer snart Jan A (mykorrhizaexperten) och rättar mig, men mykorrhiza-bildande svampar är nättopp omöjliga att odla, och våra vanligaste matsvampar är sådana.

Svampen (som finns under jorden) lever i symbios med trädrötter (och vissa bakterier?) och det krävs en hel del för att det skall utvecklas tillräckligt mycket för att fruktkroppar (“svamp”) skall bildas.

Man kan tycka att man ändå sprider sporer till ett visst ställe om man t.ex. dumpar svamprens där, och därmed ökar sannolikheten för svamptillväxt. Men alla som testat detta på sina sommarställen måste väl skriva under på att det inte spelar nån som helst roll i praktiken.

För icke mykorrhiza-bildande svampar då? Det borde vara en annan story.

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2008 kl. 23:24

Akta dig noga Peter - för att kalla mig expert!.;))  Det bör du förstå att jag inte är, eftersom jag glatt och oftast “vänligt” svarar på praktiskt taget vad som helst. Jag har ingen som helst prestige att vara rädd om och det är jag glad för!
Vi hade en tråd förra året - som Micke tyvärr raderat - som troligen heter/hette “Svamprens”. Den innehöll såväl ett grovt bottennapp som några små toppar och en del om att använda sniglar som medhjälpare (mina) i spridningsarbetet. Jonnie bör väl minnas den! Jag tänker inte köra om det som avhandlades då, utan ska när jag orkar svara på/bemöta Peters funderingar av vilka en del är bommar. Det finns så mycket att säga, så jag vill nog sova på saken! Men ni SKA få svar, Conny, Kjell, Buffy och Peter…

0

Peter, Linköping

2 sep 2008 kl. 00:26

Det är med all respekt, Jan, du visar i dina svar här på forumet att du är en mycket kunnig svampvän, även om du envisas med att kalla dig amatör!

Jag - som definitivt inte är expert utan en glad matsvampssuktande amatör som försöker att inte fara med osanning då jag upprapar den lilla bokliga kunskap jag har i området - tar gärna emot rättelser av de bommar jag gjort i denna tråd (och de andra också för den delen).

0

Peter, Linköping

2 sep 2008 kl. 01:00

Men jag lovar att inte kalla dig “expert” igen, denna urvattnade kvällstidningsterm som klistras på någon för att skapa en bedräglig auktoritet och inte för att rättmätigt beteckna en person med djup kunskap inom ett ämne.

0

buffy

2 sep 2008 kl. 11:44

...OM det någonsin händer nåt! menade jag =/ Icke-mykhorrizabildande svampar som t ex champinjoner och ostronskivling kan man odla själv, i vintras var här en på forumet som visade bilder på sin ostronskivlingsodling på toarullar =)

0

Conny Ericsson

2 sep 2008 kl. 13:07

Conny om man gräver upp en rödbrun trumpetsvamp 10x10 cm och planterar den på min tomt med samma typ av plats där den växte, kan man sprida den på detta vis mvh conny

0

Kristina

27 sep 2008 kl. 15:02

Conny, hur ser denna svamp ut? För första året någonsin har vi en svamp som ser ut som en kantarell i foten och är platt uppepå. Den är rödbrun, upp till en dm. Ska försöka maila bild. Är den ätbar.

0

Gula

27 sep 2008 kl. 16:09

http://svampguiden.com/art/visa/Cantharellus_lutescens  Månne det inte är rödgul trumpetsvamp som avses; finns inget som heter rödbrun trumpetsvamp!

0

Salasias

27 sep 2008 kl. 18:25

För ca 15 år sedan fanns det svampmycel av stolt fjällskivling att köpa. Det kom i en “skokartong” och såg ut som en ihoppackad halmdutt. den skulle grävas ner i gräsmattan någonstans sas det, fast har ingen gräsmatta, den grävdes ner i en rabatt!!
Jag har stolta fjällskivlingar i syrenhäcken varje år, i år ca tio meter från där jag “planterade mycelet”. Inte många men att par stycken varje år.

0

RasBohlin

27 sep 2008 kl. 21:13

Jag känner ett par som får snöbollschampinjon under sitt äppelträd varje år, och det bästa med det är att den av dem anses vara “ko-mat”, så jag får plocka dem!!! =)
En arbetskamrat har som ett experiment lagt vild snöboll- på sin komposthög, kan det fungera att “odla” den så???

0

vem tog kantarellerna?

28 sep 2008 kl. 02:08

alltså, min faster har slängt svamprens utanför sin tomt i skogen i många år…nu växer där kantareller ibland.. det gjorde det inte innan. fast det kanske fanns mycel där redan..man vet ju inte… försöka skadar iaf inte!

0

Anneli-Britt

10 okt 2017 kl. 10:17

Hur förökar sig kantareller i Sverige?

0

Lars W

5 aug 2024 kl. 19:15

Läste en artikel precis om att ta svamprenset i en hink med några liter ljummet vatten, röra om och låta stå över natten. Då påstods det bildas svampsporer i vattnet. Sen skulle man då hälla ut detta över strategiska ställen. Typ nära träd som svampen gillar.

Vet inte om detta är ett rent påhitt. Kan någon bekräfta?

0

Lars W

5 aug 2024 kl. 19:16

Gömde nämna att det tydligen skulle vara 2 deciliter socker i hinken med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone