0 253 visningar

5 svar

Återväxt trumpet?

Christine

1 sep 2008 kl. 11:38

Jag har flera gånger upplevt att om jag plockar trumpetsvamt, svart eller rödgul, så kommer den inte tillbaka året efter. Stämmer det?

0

Susanne Roberton, Stockholm

1 sep 2008 kl. 11:47

jag har upplevt samma sak. lite konstigt tycker jag.

0

bufy

1 sep 2008 kl. 11:55

Det finns i af en teori om att en del svampar tar en “vilopaus” året/åren efter en säsong då de producerat många fruktkroppar. Man träffar på fenomenet hos en del fruktträd också, t ex vissa äppleträd som bär frukt högst vartannat år. Det kostar väldigt mkt energi att producera fruktkroppar/frukt.

0

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 12:31

Om jag inte minns fel blev det ett fasligt bråk om denna teori senast den dök upp på forumet. Per d/Trumpeten var inblandad.

Den förefaller i alla fall någorlunda rimlig för en lekman som jag.

0

Brittis

1 sep 2008 kl. 12:42

faktum är att jag upplevt det även med trattkantareller! Så nog kan det vara så! Eller?

0

Annette L, norr om Sthlm

1 sep 2008 kl. 18:32

Vartannat år ger mina svarttrumpet & trattkantarellställen enorma mängder (i år är det dags ;=) men de andra året vilar de och ger bara “vanligt” plock…förförra året plockade jag hysteriskt och likadan varannant år tillbaka de senaste säsongerna…har kollat nu och i morgon eller senare i veckan ska de plockas ;=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone