0 823 visningar

7 svar

Tjernobyl och svamp i Norrland

Staffan

1 sep 2008 kl. 11:59

Jag kommer att flytta till Umeå inom en snar framtid och undrar om det går att äta svamparna som växter där. Har fått ganska tvetydiga uppgift hittills.
Tack på förhand

0

Irene A

1 sep 2008 kl. 12:22

Jag tänker inte heller ge något entydigt besked. Så här såg det ut med nedfallet för 20 år sen:
http://www.sna.se/webbatlas/kartor/kopia/cesium_137_efter_tjernobyl_86.html

I det värst drabbade området, runt Sundsvall, görs kontinuerligt mätningar av cesium-137. Halterna varierar mycket, men i svamp och vilt ligger de oftast under gränsvärdena för försäljning numera (1500 Bq/kg).

Kan väl tillägga att vi själva äter svampen vi plockar i Umeåtrakten..

0

Åsa J Umeå

1 sep 2008 kl. 19:03

Hej Staffan!
Jag har läst någon faktauppgift på nätet (hittar ej sidan nu så kan ej hänvisa till den)att om du kokar svampen i rikligt med vatten i 10 minuter, häller svampen i ett durkslag och sköljer med kallt vatten så försvinner en mycket stor procent av cesiumet. Jag har testat med kantareller och smaken försvinner inte alls tycker jag.

0

Hans Myhre

1 sep 2008 kl. 21:08

Rett det Åsa. Da forsvinner ca. 50 % av Cesiumet. Jeg har plukket svamp på samme stedet siden Tjernbyl og har testet dette.

0

sofia

2 sep 2008 kl. 23:29

klurig fråga verkar det som. läste detta på strålsäkerhetsmyndighetens hemsida: “De flesta svenskar får mycket låga stråldoser till följd av nedfallet, i snitt någon hundradels millisievert per år. Ett litet antal personer som bor i områden med högst nedfall och som äter mycket vilt, insjöfisk och svamp kan idag få stråldoser som uppgår till några tiondels millisievert per år. Hälsoeffekterna är mycket små eller obetydliga och man kan inte förvänta sig någon mätbar ökning i cancerfrekvens i Sverige som kan förklaras av Tjernobyl-nedfallet.”

Bor även jag i umeåområdet och äter svamp jag plockar här. det har hänt att jag kokat av i vatten, men oftast inte.

0

Maria W

2 sep 2008 kl. 23:38

Jag har diagnostiserats med cancer, vad gör jag som inte norrlänningar gör? ...äter kokförvälld svamp som ska ta bort minst 50% cesiun och äter rökt hemhavsfisk. Jag kopplar min sjukdom direkt till Tjernobyl… mina kräftor är borta, men det är jag som kopplar så

Men som min läkare sa, som jag ställde frågan till sa…det har gått för kort tid för att man ska kunna säga att det är det bestämt.

Så finns skäl att va orolig om man bor längre norrut? Kanske?  Men ta oron med förnuft :)

0

Klara Wikman

2 sep 2008 kl. 23:56

Här är ännu en länk angående detta.
http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/2003/sv_FI/news_287/

0

Eva K

3 sep 2008 kl. 09:22

Det känns som jag skulle legat nedbäddad vid det här laget.. Men. Vore det alarmerande skulle det väl höras mer om det?!

Staffan, jag äter med glädje (och stor aptit) både svamp bär kött och fisk härifrån och jag TROR och HOPPAS att jag inte fått i mig något alltför skadligt.
Är man orolig, men ändå svampsugen, kan man väl följa de råd som finns.
Själv har jag aldrig gjort det (och känner mig lite dum nu).

Jag får önska dig välkommen till Umeå! Hoppas du kommer innan svampsäsongen är över. Vi har ett bra år verkar det som.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone