Nog verkar det vara goliat allt. Jämför själv med bilderna som finns i den här länken.
http://goliatmusseron.blogspot.com/2007/11/goliatmusseron-2007.html
Japp, dom luktar rätt funky alltså.
Luktade på långt håll när jag hade dom på bordet.
Nu ska jag bara fundera på vad jag ska göra med dom, måste också kolla efter fler.. Dom växte vid en ganska så använd stig, riktigt kul att folk inte har nån koll på annat än kantareller och KJ. :D
En hel del recept på goliat hittar du här.
http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/recepttillagningstips-p-goliatmusseron.html
Grattis Brenko!
Doftbeskrivningen “funky” var det bästa jag hört/läst. En bekant till mig beskrev doften som “torkad målarfärg”.
Jag fyndade rejält förra sommaren men i år ser det lite knapert ut. Men jag har kvar i frysen ;-)
Man kan steka i smör eller rapsolja. Själv har jag haft den i lite av varje. Ikväll blir det till fisk och ris. Det finns rätt få recept att tillgå så hittar du “massor” skulle jag peppa dig att experimentera. Sist hade jag den i en pasta sås på kassler med lite timjan och purjolök. Jag har även gratinerat i ugn med lite chili och västerbottesnost. Allt är ju gott beroende på hur hungrig man är.
För infrysning så rensa och klyfta upp, eller skiva. Frys in i plastburk och sätt en fryspåse utanpå - de kan “dofta av sig” rätt rejält (ett tips från en annan formumskrivare i fjol).
Går bra att torka också. Men jag föredrar nog frysen. Då får man lite mer “chunky funky bits” hehe… Meddela gärna vad du tycker om smaken.
Haha Eva, kul att du gillade min luktbeskrivning.
Jag drog ut i skogen igen med kameran i högsta hugg för att dokumentera mina nya 248 fynd jag planerade att hitta, men det blev inget av det, inte en endaste usling till hittade jag. :(
Men jag knäppte två kort, ett på fyndplatsen, och ett just på marken där de växte.
Till vänster om bilden på fyndplatsen är det endast tall som växer, typisk skärgårdsskog med bergsknallar i dagen, och till höger är ett kärr.
Se på fanken. Helt annorlunda mot för hur man (jag) skulle förväntas hitta dem..fast jag har ju irrat på tallheden endast. Men du. Du har ju riktigt fina exemplar och jag hoppas du hittar ett/flera bra sätt att tillaga dem på =:)
Vart i sörmland håller du hus?
Jag kan bekräfta när jag får känna lukten på dem :-)
Det finns åtminstone en till snarlik art med liknande lukt
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/tri_dulc.PDF
men i den miljö du visade är jag rätt övertygad om att det är goliatmusseron.
Humm, nu blir man ju osäker. Irene, hur lik är doftmusseronens lukt? Jag var övertygad om att jag hittat Goliat i Sörmland, inte minst pga att jag kände igen lukten (nyinköpt plast korsad med kardemumma är min uppfattning av doften) från ett ex jag tidigare fått mig förevisat. Min ev goliat växte i en talldominerad skog men med en gran och ett bar lövträd som allra närmaste grannar.
Här finns bild på doftmusseron och jag måste säga att utan svamp i handen kan jag inte se skillnad.
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Tricholoma/SV11_104a
Tydligen doftar den likt också.
Sphär såg i alla fall mina goliat ut - plockade i Norrbotten.
Om man detaljstuderar alla tre bilderna så tycker jag ju att dina och mina svampar ser mer lika ut än den från nätet. Dels färgmässigt, men det kankanske variera och bero på ljus, men har inte doftmusseronen lite mer toppig hatt?
Doftbeskrivningen av nyinköpt plast och kardemumma tycker jag var bra, Birgitta. Stark doft och inte odelat behaglig.
Jag håller verkligen tummarna att det är äkta goliat. Det vore så kul!!!!
Nog tror jag att det goliatmusseron du har hittat. Storleken stämmer, färgen stämmer och miljön stämmer.
Doftmusseronen är mindre och tydligen en kalkälskande art. Jag har också ett intryck av att den är mer mörkgrå i färgen än goliatmusseronen.
Det var inte min mening att så tvivel om fyndet av goliatmusseron, ville bara berätta att det faktiskt finns fler snarlika arter…
Umamig :D hihi
Jag o sonen har just smällt i oss den ända fina goliat jag kunde hitta idag. Jag skivade och ångkokade lite - Blä! Men smörstekte resten = mums! Passade bra bredvid fisken och riset och jag slapp gräva i frysen.
Hittade två andra också men den ena var grönpricking och jäkligt blötgeggig den andra var torr och full med hyresgärster.
Med mig hem kom också 15-20 små fina karljohan, en drös rimskivlingar plus en massa sandsopp som nu ligger på tork.
Åsså en stor (å fin) kremla som hamnade i pannan också.
Tjoho!
Jag mailade Nicklas Bergius som har den där Goliatbloggen/sidan. Här är hans svar efter jag hänvisat till tråden:
Hej!
Tackar för ditt brev.
Jag kan med mycket stor säkerhet säga att det handlar om goliamusseron (man ska aldrig uttala sig helt säkert när man inte har svampen i handen). Kytövuori skrev 1988 en artikel om skillnaderna mellan goliat- och doftmusseron (Tricholoma dulciolens) och jag kan utifrån hans beskrivning av arterna inte hitta något som gör att jag skulle tro att du hittat doftmusseron.
Jag har själv hittat goliatmusseron i de trakter där du verkar ha plockat dina och miljöbilden du bifogar är typisk för goliatmusseron i mellersta delen av landet.
Goliatmusseronen är dessutom betydligt vanligare än doftmusseronen, och jag vågar påstå att det allra minst bör gå 99 fynd av goliatmusseron på ett fynd av doftmusseron.
Med vänlig hälsning
Niclas Bergius
En sak som gjorde mig lite tveksam innan var att jag inte riktigt kände igen mig i beskrivningen av doften, men nu hackade jag upp en av de större, och sen var det ingen tvekan, hehe. Stekte sen upp den i rapsolja med ett uns vitlök och lite paprika, lite soja, hade i överblivet ris från middagen, på med ostronsås. SÅ JÄVLA GOD DEN ÄR! :D
Kantareller i all ära, men det här är en annan sak, lite intressantare och roligare.
Ge dig ut och leta i den typ av skog som du hittar bild på i länken så borde du också kunna hitta den. Jag har själv hittat goliatmusseron utanför Vagnhärad för några år sedan.
http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html
Men du hade ju den bästa doftbeskrivningen själv. Funky :)
Visst är konsistensen härlig? Det är som Motaggsvampen ungefär (den är också god att steka tycker jag).
Farsan var hit igår och fick smaka lite stekt goliat igen. Han blev salig. I år igen.. :D
Annars håller jag med Elsy ske-å, de verkar lysa med sin frånvaro i år.
Nu ska jag ut å schasa av mig stekflott å gräddsås. För attans vad lätt det kan lägga sig runt midjan nu för tiden..
Eva, det var det där med kardemumma. Jag tycker inte det påminner om kardemumma, men jag förstår att man kan tycka det.
En utländsk beskrivning jag såg tycker jag passade bättre - Blöta strumpor och kanelpastiller. :D
För övrigt var jag ute nu igen i ett par timmar, utan något som helst resultat. Känns som om berget får komma till muhammed i fortsättningen.
Kan lika gärna gå på stan och leta tusenlappar, känns det som. Får vara glad att jag hade sån flax.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.