0 1436 visningar

44 svar

GOLIATMUSSERON?

Brenko

1 sep 2008 kl. 12:51

Är det här goliatmusseron?
Växtplatsen stämmer iaf. Fast det är i Sörmland, kustnära.

0

Boman

1 sep 2008 kl. 12:54

Invänta en * men jag tror de är det.

0

SJ

1 sep 2008 kl. 12:55

Det är goliat

0

Brenko

1 sep 2008 kl. 12:56

fan vad kul. Jag som gnäller över att jag hittar så lite kantareller. :D

0

Maria

1 sep 2008 kl. 13:08

Nog verkar det vara goliat allt. Jämför själv med bilderna som finns i den här länken.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2007/11/goliatmusseron-2007.html

0

/Jeanette

1 sep 2008 kl. 13:11

Jag tycker också det ser ut som en Goliat. Hur luktar den? Har den en väldigt säregen, ganska stark lukt är det definitivt en Golita.

0

Brenko

1 sep 2008 kl. 13:20

Japp, dom luktar rätt funky alltså.
Luktade på långt håll när jag hade dom på bordet.
Nu ska jag bara fundera på vad jag ska göra med dom, måste också kolla efter fler.. Dom växte vid en ganska så använd stig, riktigt kul att folk inte har nån koll på annat än kantareller och KJ. :D

0

/Jeanette

1 sep 2008 kl. 13:44

Kolla recepten på denna sida, finns flera stycken på Goliat.

0

Maria

1 sep 2008 kl. 14:10

0

Eva K (Umeå typ)

1 sep 2008 kl. 14:14

Grattis Brenko!
Doftbeskrivningen “funky” var det bästa jag hört/läst. En bekant till mig beskrev doften som “torkad målarfärg”.

Jag fyndade rejält förra sommaren men i år ser det lite knapert ut. Men jag har kvar i frysen ;-)

Man kan steka i smör eller rapsolja. Själv har jag haft den i lite av varje. Ikväll blir det till fisk och ris. Det finns rätt få recept att tillgå så hittar du “massor” skulle jag peppa dig att experimentera. Sist hade jag den i en pasta sås på kassler med lite timjan och purjolök. Jag har även gratinerat i ugn med lite chili och västerbottesnost. Allt är ju gott beroende på hur hungrig man är.

För infrysning så rensa och klyfta upp, eller skiva. Frys in i plastburk och sätt en fryspåse utanpå - de kan “dofta av sig” rätt rejält (ett tips från en annan formumskrivare i fjol).
Går bra att torka också. Men jag föredrar nog frysen. Då får man lite mer “chunky funky bits”  hehe… Meddela gärna vad du tycker om smaken.

0

GOLIATMUSSERON? Maria

Eva K

1 sep 2008 kl. 14:15

Men vilken receptsamlig *lägges till favoriterna*

:-)

0

GOLIATMUSSERON? Maria

Maria

1 sep 2008 kl. 14:16

Eva: Kul att du gillade länken, det går att hitta uppåt 50 olika recept för goliat där.

0

GOLIATMUSSERON? Maria

Eva K

1 sep 2008 kl. 14:23

Bra! För jag har en del att käka upp. Måste ju göra plats i frysen för annalkande älgkött.. även om jag funderar på att bli vegetarian så har jag en köttoman till son.. :s

0

Nina H, Sthlm norr

1 sep 2008 kl. 14:40

Men så fantastiskt! Jättegrattis!!!Ser precis ut som de jag plockade i Norrbotten förra året. Hoppas du skrivit i rapporten om det. Och gärna en beskrivning i vilken typ av terräng du fann dem.
Nu kommer kanske Goliat-febern att sprida sig söderut…..

0

Maria

1 sep 2008 kl. 14:56

Under årets svamprapporter finns det ju också ett fynd av goliat från Växjö inlagt. Så nog verkar det finnas anledning att leta efter den även söderöver.

0

Brenko

1 sep 2008 kl. 15:01

Haha Eva, kul att du gillade min luktbeskrivning.

Jag drog ut i skogen igen med kameran i högsta hugg för att dokumentera mina nya 248 fynd jag planerade att hitta, men det blev inget av det, inte en endaste usling till hittade jag. :(
Men jag knäppte två kort, ett på fyndplatsen, och ett just på marken där de växte.
Till vänster om bilden på fyndplatsen är det endast tall som växer, typisk skärgårdsskog med bergsknallar i dagen, och till höger är ett kärr.

0

GOLIATMUSSERON? Brenko

Eva K

1 sep 2008 kl. 15:24

Se på fanken. Helt annorlunda mot för hur man (jag) skulle förväntas hitta dem..fast jag har ju irrat på tallheden endast. Men du. Du har ju riktigt fina exemplar och jag hoppas du hittar ett/flera bra sätt att tillaga dem på =:)

Vart i sörmland håller du hus?

0

Brenko

1 sep 2008 kl. 16:07

Fast det är ju väldigt mycket tall där runtomkring, så helt tokigt är det inte vad jag förstått.
Jag bor kustnära i Oxelösundstrakten..

Ska nog göra en liten soppa på en av svamparna nu, så jag riktigt känner smaken. Asiatiskt svampris verkar ju gott också.

0

Annette L, norr om Sthlm

1 sep 2008 kl. 16:17

Avundsjuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0

Brenko

1 sep 2008 kl. 16:21

Kan inte nån med en * bekräfta då?
Eller är jag bara löjlig? :)

0

Irene A

1 sep 2008 kl. 16:30

Jag kan bekräfta när jag får känna lukten på dem :-)
Det finns åtminstone en till snarlik art med liknande lukt

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/tri_dulc.PDF

men i den miljö du visade är jag rätt övertygad om att det är goliatmusseron.

0

Göra

1 sep 2008 kl. 16:36

Skicka bilden till han som skriver på goliatbloggen, då kan du nog få säkra besked.

0

Birgitta Ländin

1 sep 2008 kl. 17:38

Humm, nu blir man ju osäker. Irene, hur lik är doftmusseronens lukt? Jag var övertygad om att jag hittat Goliat i Sörmland, inte minst pga att jag kände igen lukten (nyinköpt plast korsad med kardemumma är min uppfattning av doften) från ett ex jag tidigare fått mig förevisat. Min ev goliat växte i en talldominerad skog men med en gran och ett bar lövträd som allra närmaste grannar.

0

Nina H, Sthlm norr

1 sep 2008 kl. 19:08

Här finns bild på doftmusseron och jag måste säga att utan svamp i handen kan jag inte se skillnad.
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Tricholoma/SV11_104a

Tydligen doftar den likt också.
Sphär såg i alla fall mina goliat ut - plockade i Norrbotten.

0

Brenko

1 sep 2008 kl. 19:14

Känns som om ingen kan veta om de har hittat goliatmusseron längre, om man inte fått ett bekräftat exemplar under näsan?

Jag stekte upp den minsta svampen, och har smakat små bitar några gånger. Först tyckte jag inte om den alls, men den blir godare och godare.

0

Nina H, Sthlm norr

1 sep 2008 kl. 19:15

Om man detaljstuderar alla tre bilderna så tycker jag ju att dina och mina svampar ser mer lika ut än den från nätet. Dels färgmässigt, men det kankanske variera och bero på ljus, men har inte doftmusseronen lite mer toppig hatt?
Doftbeskrivningen av nyinköpt plast och kardemumma tycker jag var bra, Birgitta. Stark doft och inte odelat behaglig.
Jag håller verkligen tummarna att det är äkta goliat. Det vore så kul!!!!

0

Nina H, Sthlm norr

1 sep 2008 kl. 19:17

I Japan droppar man soja och lime över nystekta goliat. Prova få höra vad du tycker. Själv torkade jag alla mina för att kunna frakta hem dem.

0

Annette L, norr om Sthlm

1 sep 2008 kl. 19:20

Lite lite koriander är gott till också...fast jag har bara smakat torkade, aldrig färska…

0

Irene A

1 sep 2008 kl. 19:31

Nog tror jag att det goliatmusseron du har hittat. Storleken stämmer, färgen stämmer och miljön stämmer.

Doftmusseronen är mindre och tydligen en kalkälskande art. Jag har också ett intryck av att den är mer mörkgrå i färgen än goliatmusseronen.

Det var inte min mening att så tvivel om fyndet av goliatmusseron, ville bara berätta att det faktiskt finns fler snarlika arter…

0

birgitta ländin

1 sep 2008 kl. 20:19

Tack för bra jämförelsebilder Nina! Jag håller nog fast vid min teori om Goliat, den jag hittade var klart mest lik de bilderna. det skulle vara mycket intressant att ha båda “live” för jämförelse, särskilt doftmässig!

0

Brenko

1 sep 2008 kl. 20:20

Jag har vant mig vid den annorlunda smaken nu efter flera små smakprov, och släppt förgiftningsrädslan vid provsmakandet, och jag tycker den är skitgod, på ett helt annat sätt än andra svampar.

Den är väldigt, väldigt “umamig” och har underbar konsistens.

0

Eva K

1 sep 2008 kl. 21:01

Umamig :D hihi
Jag o sonen har just smällt i oss den ända fina goliat jag kunde hitta idag. Jag skivade och ångkokade lite - Blä! Men smörstekte resten = mums! Passade bra bredvid fisken och riset och jag slapp gräva i frysen.
Hittade två andra också men den ena var grönpricking och jäkligt blötgeggig den andra var torr och full med hyresgärster.

Med mig hem kom också 15-20 små fina karljohan, en drös rimskivlingar plus en massa sandsopp som nu ligger på tork.
Åsså en stor (å fin) kremla som hamnade i pannan också.
Tjoho!

0

Elsy ske-å

1 sep 2008 kl. 21:01

Visst är det Goliatmusseron?
Härligt va?
I fjol plockade jag väldigt mycket,
i år lyser Golita med sin frånvaro!

0

Johan

1 sep 2008 kl. 21:04

Har ni sett TV4:s inslag om goliat? Hittas i länken.

http://nyhetskanalen.se/lokalt/umea

0

Brenko

1 sep 2008 kl. 21:18

Jag mailade Nicklas Bergius som har den där Goliatbloggen/sidan. Här är hans svar efter jag hänvisat till tråden:

Hej!
Tackar för ditt brev.
Jag kan med mycket stor säkerhet säga att det handlar om goliamusseron (man ska aldrig uttala sig helt säkert när man inte har svampen i handen). Kytövuori skrev 1988 en artikel om skillnaderna mellan goliat- och doftmusseron (Tricholoma dulciolens) och jag kan utifrån hans beskrivning av arterna inte hitta något som gör att jag skulle tro att du hittat doftmusseron.
Jag har själv hittat goliatmusseron i de trakter där du verkar ha plockat dina och miljöbilden du bifogar är typisk för goliatmusseron i mellersta delen av landet.
Goliatmusseronen är dessutom betydligt vanligare än doftmusseronen, och jag vågar påstå att det allra minst bör gå 99 fynd av goliatmusseron på ett fynd av doftmusseron.

Med vänlig hälsning
Niclas Bergius

0

Nina H, Sthlm norr

1 sep 2008 kl. 21:32

Då är det bara att gratulera. Så himla KUL!!! Har du lagt i rapporterna?

0

Brenko

1 sep 2008 kl. 21:53

NU har jag rapporterat också. Och tror minsann jag ska laga till en till av denna delikata umamibomb. :)

Nog fan är den god alltid, det vattnas i munnen när jag tänker på det. Lustigt, jag som tyckte att den mest smakade konstigt vid första provsmakningen..

0

Brenko

1 sep 2008 kl. 22:59

En sak som gjorde mig lite tveksam innan var att jag inte riktigt kände igen mig i beskrivningen av doften, men nu hackade jag upp en av de större, och sen var det ingen tvekan, hehe. Stekte sen upp den i rapsolja med ett uns vitlök och lite paprika, lite soja, hade i överblivet ris från middagen, på med ostronsås. SÅ JÄVLA GOD DEN ÄR! :D
Kantareller i all ära, men det här är en annan sak, lite intressantare och roligare.

0

Morgan

1 sep 2008 kl. 23:15

*HArkel*
Oxelösund… kustnära… Femöretraktem kanske..

Mvh
En som är nyfiken som tusan och också vill hitta goliat här i krokarna… jag bor ju i Nyköping =)

0

Anna i Södertälje

2 sep 2008 kl. 06:38

Ge dig ut och leta i den typ av skog som du hittar bild på i länken så borde du också kunna hitta den. Jag har själv hittat goliatmusseron utanför Vagnhärad för några år sedan.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html

0

Eva K

2 sep 2008 kl. 09:06

Men du hade ju den bästa doftbeskrivningen själv. Funky :)

Visst är konsistensen härlig? Det är som Motaggsvampen ungefär (den är också god att steka tycker jag).

Farsan var hit igår och fick smaka lite stekt goliat igen. Han blev salig. I år igen.. :D

Annars håller jag med Elsy ske-å, de verkar lysa med sin frånvaro i år.

Nu ska jag ut å schasa av mig stekflott å gräddsås. För attans vad lätt det kan lägga sig runt midjan nu för tiden..

0

Morgan

2 sep 2008 kl. 10:50

Tack för länken Anna!
Jo, jag har letat och letat men tyvärr inte funnit några ännu.
Men skam den som ger sig!

Mvh

0

Brenko

2 sep 2008 kl. 12:03

Eva, det var det där med kardemumma. Jag tycker inte det påminner om kardemumma, men jag förstår att man kan tycka det.

En utländsk beskrivning jag såg tycker jag passade bättre - Blöta strumpor och kanelpastiller. :D

För övrigt var jag ute nu igen i ett par timmar, utan något som helst resultat. Känns som om berget får komma till muhammed i fortsättningen.

Kan lika gärna gå på stan och leta tusenlappar, känns det som. Får vara glad att jag hade sån flax.

0

Eva K

2 sep 2008 kl. 13:27

Absolut =) Gläds åt fångsten!
Och skönt att att jag slipper fundera på hur blöta strumpor och kanelpastiller doftar.

Tja.. eller goliat till david(brenko). Men vars hamnar då stenen?!?

Hittar du några tappade lusentappar kan ja va me å sätta sprätt på dom ;)

0

Johan

4 sep 2008 kl. 19:15

Nån som gjort något mer fynd söderöver de senaste dagarna?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone