Jag är inte duktig på champinjoner men har försökt att slå i mina svampböcker och jag går bet! Den rodnar inte och gulnar inte…
Minstingen(första bilden) ser för vit ut, gulare i verkligheten.
Vart vänder man sig om inte till Svampguiden vid svåra frågeställningar i livet… ;-)
Irene, jag har läst/hört att de gulnande champinjonerna (i skogsmark) tar upp mera, ffa kadmium, än de mindre gulnande och rodnande. Detta är förmodligen rätt ointressant ur “skadesynpunkt” eftersom tungmetallerna är så hårt bundna i svampcellväggarnas kitin att de passerar “rakt” igenom oss.
Det var det jag menade, Jan. Eftersom de gulnande champinjonerna som bl.a. kungschampinjon och snöbollschampinjon också innehåller mycket kadmium, funderade jag på om graden av gulfärgning hänger ihop med halten av kadmium?
Alltså, ifall en koloni med snöbollschampinjoner som gulnar väldigt lite eller inte alls, inte heller innehåller så mycket kadmium?
Intressant koppling mellan champinjoners gulnande och kadmiuminnehåll. Kul att ta del av
mer forskning om det finns.
Skickar över en bild till.
På min champinjon som inte vill gulna nånting. Varken direkt eller sen den legat en stund.
Bildbevis liksom….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.