Gå in på http://svamping.e-butik.se/, där finns några varianter.
Om man inte har tillgång till hopfällbar svampkorg så har jag ett bra tips:
Jag brukar vika svamparna i stället genom att först vika ner hatten mot foten och sedan viker jag upp foten mot hatten fast i omvänd ordning. Det bästa är att vika 3-4 gånger och sedan platta till med en s.k. svampmygglarvdödaresom finns att köpa på närmaste apotek. Testa och se!
Det där är mycket bra ideér Bengt. Tyvärr motsvarar dom inte förväntat svar.
Dessutom, kruxet med att vika svamp innebär att jag får jobba dubbelt så mycket när jag 1 skall vika ner dom, 2 bära hem dom då vikten överstiger maxlasten i befintlig ovikbar korg, 3 får besväret med att vika ut dom igen och dessutom spjäla foten på varenda svamp då den knäckts.
Tackar så hjärtligt för dina snabba goda svar Bengt, men tror nog att det är lättare med vikbar korg än vikbar svamp.
Förresten, det där med att sova i korgen är ingen god idé, såvida man inte fått korgen av sambon/frun….
Men Bo, det är mycket roligare att hs gjort den själv. Om än sned och vind, huvudsaken är att den fyller sin funktion . D.v.s
fylla den med svamp! Men man tager vad man haver !
Själv är jag less på svampkorgar, därför att, när man går i snårig teräng får man till slut lika mycket löv och barr som svamp.
Lena
Vad som helst går bra UTOM en pappkasse från Willys. Upptäckte jag i somras när jag en strålande vacker dag fyllde kassen, varpå det började tokregna. Om man inte gillar att plocka svamparna två gånger, vill säga. Av kassen återstod endast några blöta tussar. Ska testa rissäcken nästa gång ;-)
Ursäkta frågan men jag har svårt att förstå varför plastade papperskassar och diverse andra konstigheter och uppfinningar skulle vara bättre än en riktig svampkorg som dessutom är överläsen när det gäller luftning. Har själv alltid min flätade svampkorg i skogen och om det skulle vara barrig terräng eller om det regnar så lägger jag bara en vanlig butiksplastkasse över svampen så är problemet ur världen. Att lägga svampen i påsar och plastkassar som inte ger lufttillträde innebär att man accepterar att förruttnelseprocessen får all den hjälp som behövs för att snabbt bryta ner fin svamp.
Därför är mitt råd enkelt: Skaffa en ordentlig svampkorg!
Efter dessa allvarliga pekpinnar vill jag önska alla en GOD Jul och Ett Gott Nytt År!
Tyvärr är det mycket skralt med anmälningar till den planerade svampfesten så det ser ut som att den inte blir av. Intresset som var så stort i början är nu praktiskt taget noll. Det är bara att hoppas att de flesta väntar med att anmäla sig till slutändan som alltså är den 31 december.
Hej Affe!
Tidigare hade
Bonniers bokklubb en fiffig hopvikbar svampkorg till salu, jag har förgäves letet på deras hemsida utan att finna den i deras annonser.
Om du känner för det kanske du kan ta kontakt med dem för att höra om den finns kvar.
Den blir ungefär som en tallrik när den är hopvikt.
Vänligen
Anne-Marie
God Jul o Gott nytt svampår!
HEJ BENGT S !
Visst är en svampkorg att föredra och jag har två, men ibland är de faktiskt obekväma. Det finns bra lösningar som inte fördärvar svampen.
( Beroende hur länge man vistas i svamskogen)
Mina svampturer brukar sträcka sig över två. tre timmar, enär jag har nära till.
Om jag inte har sagt det förut, så är dina inlägg som en frisk fläkt, så jag hoppas att de fortsätter. ha en GOD JUL, med dina fruar. Lena
Kan inte låta bli att göra lite reklam för min mammas svampkorgar.
De är inte hopfällbara men så naturtroget målade att de nästan funkar som svampbok. Dessutom lackade så många gånger att de tål väder o vind och svampen mår bra i dom.
bilder på dom finns på min hemsida http://www.geocities.com/skogsraets klicka på länken målade korgar,
GOD JUL O GOTT NYTT ÅR
Det är verkligen fascinerande att läsa alla fiffiga förslag på hur svampen ska bäras hem från skogen.
Nu ju snön kommit i nästan hela (?) landet, så då har ni oxå en period på er att sitta och knåpa inför kommande säsong!
GOTT NYTT ÅR
alla svampvänner och stort tack för denna fina sida, Michael K!
Birgitta . Det var ett överkomligt pris.
Jag har sytt mig en kasse i säckväv,
med innerfack för svampbok-kniv. Den är ” långsmal, med ett handtag ( rem ) som jag kan hänga på axeln , när skörden blir för tung. ( hmmm)
Nej, nu måste jag bry mig om min nyårsmeny.
Vi hörs alla, nästa år. Lena
Har nu inventerat mitt lager av tomma rissäckar och funnit att vissa är plastade på insidan.
De kan inte vara bra.
Tog fram en ren säckvävsprodukt som får bli ny för året.
Den gamla funkar bra, men har med tiden blivit brunare än säckväv av användningen…
Det är oxå bra med två så en kan torka efter turer i väta t ex.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.