0 867 visningar

23 svar

Honungsskivling

Hanzzon

1 sep 2008 kl. 18:24

Någon som äter honungsskivling här? Hur smakar den och är det vanligt att folk blir sjuka av den?
Den finns ju i massor just nu här i Västmanland.
Mvh

0

Boman

1 sep 2008 kl. 18:28

Jag äter den gärna, bara hattarna för foten är seg. Smaken har jag svårt att beskriva mer än god. Steker i smör och gör soppa på dem. Magknip av den lär förekomma hos många, ingen jag känner dock.

0

Hanzzon

1 sep 2008 kl. 18:31

Intressant.. då blir det till att testa.
Någon fler som förtär
Armillaria mellea?
Mvh

0

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 18:42

Kanske läge att testa - ett smakprov i alla fall.

Hur är det nu, man riskerar att få ont i magen, men beror det på att svampen är svårsmält eller pga att där finns nåt ämne i den? I båda fallen kan man tänka att den rekommenderade avkokningen antingen förändrar strukturen eller löser ut giftet.

Men jag såg någon som talade om att man förr kokade buljong på honungsskivling. Frågan är då om man absolut inte riskerar nåt eftersom faran sitter i själva svampen, eller om man löper större risk för magont, då ämnet (om det nu finns) löses ut i kokvattnet.

0

Hanzzon

1 sep 2008 kl. 18:45

Var väl ungefär det jag ville ha svar på med. Orkade inte skriva så mycket bara. :)
Mvh

0

Tråkkärring

Annette L, norr om Sthlm

1 sep 2008 kl. 18:49

men varför äta något som man kan få ont i magen av, när skogen är full av alldeles “smärtfri” svamp ;=) Jag är uppvuxen med honungsskivling och har faktiskt slutat att servera den, även om min mage tål den ;=) du vet aldrig hur dina matgäster/familj reagerar…

0

Tråkkärring

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 18:56

Men tänk om den lämpar sig till buljongkok! Fonderna är helt utslagsgivande för om man skall lyckas med maten senare, och kunde man använda “skräpsvampen” honungsskivling som finns i mängder till en god neutral svampfond så skulle man slippa koka bort de godare svamparna.

Vilka möjligheter!

...om man nu inte får ont i magen av dem, vilket jag orerade om i mitt förra inlägg: är det hårdsmältheten eller ett vattenlösligt ämne som ger det onda?

Jag tänker inte göra som den där läkaren med lömsk flugsvamp som Klas länkade till…

0

Annette L

Hanzzon

1 sep 2008 kl. 18:59

Många får ont i magen av
Cantharellus cibarius.
Ska vi sluta äta den med?
Mvh

0

Trôkig ;=)

Annette L, norr om Sthlm

1 sep 2008 kl. 19:09

Jag sa ju att jag var en tråkkärring ;=) om det var så att mina barn fick ont i magen av den;

Ja, då skulle inte de få kantareller utan då skulle de få annan svamp i stället.

Jag ser det lite på samma sätt som allergi.

Men om man använder den till att sätta fond står jag väl ut :=)

Jag tillagar inte skäggriska rå heller utan kokar den…

Fö pratar jag om mitt val, inte hur andra skall göra…fast jag väl otydlig ;=)

0

Trôkig ;=)

Hanzzon

1 sep 2008 kl. 19:13

Intressant att få höra allas åsikter tycker jag.
Mvh

0

Hanzzon

Annette L, norr om Sthlm

1 sep 2008 kl. 19:16

Svampen är god, eller rättare sagt jag minns den med minnen om att sitta med mormor & morfar på trappan ätandes macka med honungsskivling ;=)

0

Hanzzon

cicki T Belgien

1 sep 2008 kl. 19:41

Här i Belgien äter man hattarna om inte rådjuren hunnit före. Jag har inte provat men däremot har honungsskivlingen en annan egenskap, mycelet är självlysande! Och det har jag sett! (Vet inte om det är en skröna men det sägs att soldaterna som satt fast i skogarna här i Ardennerna under bägge världskrigen läste till skenet).
MEN, har ni möjlighet, spana in en stubbe med denna svamp, kom tillbaka när det är mörkt, släck allt vad ficklampor osv heter och så ser man ett norrsken från stubben.

0

Hanzzon

Irene A

1 sep 2008 kl. 20:01

Jag äter gärna honungsskivling, knaperstekta små hattar smakar som stekt fläsk, vansinnigt gott!

Det gäller att ta hattarna vid rätt tidpunkt. De får absolut inte ha vuxit sig för stora.
De angrips tidigt av ett vitt mögel, och jag misstänker att även sådant kan ha bidragit till magbesvär när folk har ätit dem.
Andra orsaker kan vara otillräcklig tillagning. Det är speciellt en art av honungsskivling, Armillaria ostoyae, som har fått dåligt rykte. Jag vet inte om det stämmer att den är värre än andra.

0

Självlysande

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 20:08

Jag hittade en länk som säger lite mer om självlysande svampar i allmänhet och vår vän honungsskivlingen i synnerhet.

http://svampguiden.com/sg_doc/autodidakten_09.pdf

0

BirgittaD

1 sep 2008 kl. 21:17

Som barn åt jag mycket honungsskivling. Min mamma knaperstekte hattarna och de var jättegoda. Förra hösten bestämde jag mig för att testa igen men då fanns inte den svampen här. I år skall jag däemot testa igen.

0

Hanzzon

1 sep 2008 kl. 21:18

Tack alla för svar!
Mvh

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 23:45

Nu har jag testätit!

De var faktiskt lite svålaktiga i smak och konsistens. Riktigt goda, lite udda smak!

Nu väntar jag på ev. magknip…

0

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 01:09

Inget knip än.

Tack vare den här tråden har jag vågat mig på en ny svamp, med oväntat gott resultat. Sträck på er, alla!

0

svampstaff

4 sep 2008 kl. 01:14

hm..gör som jag! askul att plocka svamp :) men äter hellre grillkorv faktiskt..

0

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 01:19

Du skulle ju ge dig på föränderlig tofsskivling? Snart är du inne i galenskapen och vill bara testa nytt…

0

Hanzzon

Lena M

4 sep 2008 kl. 07:56

Jasså Irene A , du äter honungsskivlingen, iår växer de ju överallt.
Jag plockade dem för ca 20 år sedan, kanske att man skall testa igen då.

0

Hanzzon

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 07:57

Jag fick inte magknip av de jag käkade igår. Nej, idag blir det fler! Goda var de.

0

Boman

4 sep 2008 kl. 09:19

SvampStaff, vet du vad grillkorven innehåller? Jag gör och äter hellre svamp. Du får äta vad du vill, så klart, då blir det mer svamp till mig,-)

0

Marina

4 sep 2008 kl. 14:36

Jag kommer från Vitryssland där finns massor av honungsskivlingar.
Vi äter dem marinerade , saltade, kokade,stekta. Jag har aldrig hört att man kan få ont i magen pga honungskkivlingar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone