Kanske läge att testa - ett smakprov i alla fall.
Hur är det nu, man riskerar att få ont i magen, men beror det på att svampen är svårsmält eller pga att där finns nåt ämne i den? I båda fallen kan man tänka att den rekommenderade avkokningen antingen förändrar strukturen eller löser ut giftet.
Men jag såg någon som talade om att man förr kokade buljong på honungsskivling. Frågan är då om man absolut inte riskerar nåt eftersom faran sitter i själva svampen, eller om man löper större risk för magont, då ämnet (om det nu finns) löses ut i kokvattnet.
men varför äta något som man kan få ont i magen av, när skogen är full av alldeles “smärtfri” svamp ;=) Jag är uppvuxen med honungsskivling och har faktiskt slutat att servera den, även om min mage tål den ;=) du vet aldrig hur dina matgäster/familj reagerar…
Men tänk om den lämpar sig till buljongkok! Fonderna är helt utslagsgivande för om man skall lyckas med maten senare, och kunde man använda “skräpsvampen” honungsskivling som finns i mängder till en god neutral svampfond så skulle man slippa koka bort de godare svamparna.
Vilka möjligheter!
...om man nu inte får ont i magen av dem, vilket jag orerade om i mitt förra inlägg: är det hårdsmältheten eller ett vattenlösligt ämne som ger det onda?
Jag tänker inte göra som den där läkaren med lömsk flugsvamp som Klas länkade till…
Jag sa ju att jag var en tråkkärring ;=) om det var så att mina barn fick ont i magen av den;
Ja, då skulle inte de få kantareller utan då skulle de få annan svamp i stället.
Jag ser det lite på samma sätt som allergi.
Men om man använder den till att sätta fond står jag väl ut :=)
Jag tillagar inte skäggriska rå heller utan kokar den…
Fö pratar jag om mitt val, inte hur andra skall göra…fast jag väl otydlig ;=)
Här i Belgien äter man hattarna om inte rådjuren hunnit före. Jag har inte provat men däremot har honungsskivlingen en annan egenskap, mycelet är självlysande! Och det har jag sett! (Vet inte om det är en skröna men det sägs att soldaterna som satt fast i skogarna här i Ardennerna under bägge världskrigen läste till skenet).
MEN, har ni möjlighet, spana in en stubbe med denna svamp, kom tillbaka när det är mörkt, släck allt vad ficklampor osv heter och så ser man ett norrsken från stubben.
Jag äter gärna honungsskivling, knaperstekta små hattar smakar som stekt fläsk, vansinnigt gott!
Det gäller att ta hattarna vid rätt tidpunkt. De får absolut inte ha vuxit sig för stora.
De angrips tidigt av ett vitt mögel, och jag misstänker att även sådant kan ha bidragit till magbesvär när folk har ätit dem.
Andra orsaker kan vara otillräcklig tillagning. Det är speciellt en art av honungsskivling, Armillaria ostoyae, som har fått dåligt rykte. Jag vet inte om det stämmer att den är värre än andra.
Jag hittade en länk som säger lite mer om självlysande svampar i allmänhet och vår vän honungsskivlingen i synnerhet.
http://svampguiden.com/sg_doc/autodidakten_09.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.