Kollektivtack för alla svar, men jag upprepar att den här är helt torr - vad jag vet är brandmusseronen helt slemmig. Och den här, Irene, finns i ett helt annat område än det jag kallar “Röda skogen”. Bilderna är INTE rödare än svamparna! Den som kommer förbi här är välkommen att se alla galna svampar som växer här och som när jag skicker in dem ofta möts med misstro och VÄRRE!
I kväll var jag egentligen ute på ett mediauppdrag för att kolla lömsk flugsvamp som tyvärr ännu inte kommit upp. Men det fanns annat…
Till Birgitta F:
Är inte din svamp på bilden samma som jag fotade idag?
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=107061&fnr=1&ipos=4&Start=0&Offset=50
Tror också på brandmusseron… men jag måste säga att jag tror din kamera har lite avvikande färgbalans Jan A.. har tänkt på det tidigare när jag sett dina bilder. Jag betvivlar inte att dina svampar är röda, men om man tittar på omgivande gräs och mossa så verkar färgen även där ha för lite gult i sig (eller för mycket blått, beror på hur man ser det ;-). Tog mig friheten att justera färgbalansen lite i min dator så att gräset blev så grönt som jag uppfattar den närmare verkligheten… Då blir även svamparna aningen mer orangeröda, som passar bra in på brandmusseronen (även om hatten är torr).
Övre bilden är den färgjusterade, den undre är original. Sen ser det självklart olika ut på olika skärmar beroende på hur den är kalibrerad.
Gör det s.k. “kyssprovet” på hatten… Brandmusseron och andra skivlingar som har klibbig till slemmig hatt i fuktig väderlek brukar klibba mot läpparna (om man kysser den ömt) i torr väderlek. Här är några bilder på brandmusseron som påminner lite om dina ex:
http://picasaweb.google.com/roger.c.ernst/Pilze/photo#5123859403742533666
http://www.naturfoto.cz/ciruvka-oranzova-fotografie-3541.html
Torra ytor kyssreagerar ibland på helt annat sätt än genom att klibba…
Skämt åsido Micke; jag föreslår att du TÄNKER ut - INTE räknar upp här - ett (betydande) antal svampar som INTE reagerar så som du säger att bara de klibbiga/slemmiga gör. Du får kanske provkyssa många för att klara uppgiften!.;))…
Men OK och jättestort TACK, helt överbevisad ger jag mig alltid! Jag har tyvärr rättat mig efter ‘beskrivningen’ hos min husgud, Ryman. Av allt att döma kan han uppenbarligen knappast själv ha sett en brandmusseron, utan litat till en - i detta speciella fall - mindre lämplig bild- och uppgiftslämnare. Kolla!
Dina länkar ger helt andra bilder! Och om nån intelligent människa tipsat om, eller om jag själv kommit på idén att titta i Nitares Signalarter, så hade saken varit biff på nolltid. Där står mycket vackert om den och att den kan ha fint sällskap.
Beträffande färgen så deklarerade jag i trådstarten: …“Färgen otroolig, nånting omkring aspsoppens.”
Att jag sen bara har råd att hålla mig med en begagnadköpt stenåldersdigitalkamera är en annan sak, dock anser jag att utebilderna rätt bra visar hur svamparna SÅG UT i den blå kvällningen då de stod och lyste inne under en yvig, tätgrenig ung gran, svårhämtbara! Men om nån skänker mig en D3 eller D300, objektiv behövs inte, såna lider jag ingen brist på, då ska ni få se på bilder!
Hästarna springer tyvärr inte ofta så som jag vill…
En mycket vacker svamp iaf.
Jag är inte så duktig på svamp så jag ska inte ge mig in i diskussionen om vad det är för svamp. Men jag är duktig på foto och det är som du säger Micke, det var mycket blåstick i bilden och nu när det är korrigerat så får man en mer korrekt uppfattning om färgerna. Stor skillnad!
Ett tillägg till ang. det till alla er som gillar att fota.
Det finns enkla fotoprogram som ni snabbt och lätt kan slänga in era bilder i och på automatik justera färgbalansen.
Där kan ni även ljusa upp osv om det behövs. (och såklart ändra storlek på bilderna som man oftast måste göra iallafall för att de inte ska vara för stora för att skicka in).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.