0 391 visningar

32 svar

Ett av kvällens fynd

Jan A, Uppsala

1 sep 2008 kl. 18:26

Dessa och några till växte under en gran i dikeskant. blandat löv i närheten. Färgen otroolig, nånting omkring aspsoppens. En tofsskivling el närstående gissar jag, men vad är det?

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2008 kl. 18:28

Tog hem några för det blev skumt i skogen.

0

EG

1 sep 2008 kl. 18:42

Brandmusseron ??

Vacker iallafall

0

Hanzzon

1 sep 2008 kl. 18:56

Är det den som heter
Tricholoma aurantiacum ??
Mvh

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2008 kl. 19:19

Men den här är HELt torr! Så jag vet inte!

0

Irene A

1 sep 2008 kl. 19:22

Är den brunsporig kan det väl vara brokspindlingen igen?

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2008 kl. 19:29

Nej Irene, den har ingen likhet alls med den du kallade brokspindling, detta är inte en spindling alls. Och jag har aldrig sett/lagt märke till/ denna svamp tidigare fastän jag patrullerat samma stig sen -74!

0

EG

1 sep 2008 kl. 19:33

Tricholoma aurantium men jag är nog helt ute o cyklar

0

Irene A

1 sep 2008 kl. 19:43

Det är nog brandmusseron, fast jag har aldrig sett någon så röd.
Du har ju visat extremröda svampar här förut - något med jordmånen i dina marker?

0

Svampnörden

1 sep 2008 kl. 19:45

Jan det var väldigt vackra svampar må jag säga.

0

Birgitta F

1 sep 2008 kl. 19:47

jag har en lila som gäckat mig i flera år.
Men din röda var bara så vacker

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2008 kl. 20:02

Kollektivtack för alla svar, men jag upprepar att den här är helt torr - vad jag vet är brandmusseronen helt slemmig. Och den här, Irene,  finns i ett helt annat område än det jag kallar “Röda skogen”. Bilderna är INTE rödare än svamparna! Den som kommer förbi här är välkommen att se alla galna svampar som växer här och som när jag skicker in dem ofta möts med misstro och VÄRRE!
I kväll var jag egentligen ute på ett mediauppdrag för att kolla lömsk flugsvamp som tyvärr ännu inte kommit upp. Men det fanns annat…

0

Birgitta F

AnnaMaria Dalarna

1 sep 2008 kl. 20:49

Ursäkta att jag går in i din tråd Jan.
Birgitta, kolla på tofsspindelskivling (cortinarius pholideus),Den är brun på vissa bilder och mer “lila” på andra och de jag sett i verkligheten.  Men jag är absolut inget proffs.

0

Birgitta F

BirgittaD

1 sep 2008 kl. 20:53

Vilken vacker svamp Jan har aldrig sett något liknande.

0

Totte Gbg

1 sep 2008 kl. 20:56

Kan bara hålla med att vilken vacker svamp du hittat Jan!

0

NadaL, Umeå

1 sep 2008 kl. 22:16

Vacker svamp Jan.Hoppas du hittar lösningen snart.Vi är alla väldigt nyfikna.

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2008 kl. 22:30

Tack alla, den är bara så helt otrolig. Jag har två ex hemma, de som är fotade inne, och får väl skicka iväg ett prov ‘nånstans’. Och jag vet var de bor! På millimetern!

0

SvenD

1 sep 2008 kl. 22:38

Jag tycker att din svamp, Birgitta F, ser ut som lilaspindling (Cort.
evernius).

0

Enelie, Linköping

1 sep 2008 kl. 22:56

Jag blir helt förstummad!
Det är nog den märkligaste och vackraste svamp jag sett!

Det ska bli spännande att se fortsättningen på den här tråden.

0

Charlotte Borneklint

1 sep 2008 kl. 23:01

Till Birgitta F:
Är inte din svamp på bilden samma som jag fotade idag?
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=107061&fnr=1&ipos=4&Start=0&Offset=50

0

bolaris ?

Birgitta F

1 sep 2008 kl. 23:33

googlade lite
kan det vara
Cortinarius bolaris ?
hittade en vacker bild som Irene tagit

0

bolaris ?

Birgitta F

1 sep 2008 kl. 23:34

en bild till den finns nära mig i Dalsland

http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Leprocybe/SV01_086

0

bolaris ?

Jan A, Uppsala

1 sep 2008 kl. 23:54

Jag är tydligen mer väluppfostrad än du, Birgitta F!

0

Jan A

Birgitta F

2 sep 2008 kl. 00:06

om du tycker jag kapat din tråd ber jag så mycket om ursäkt.
Den lila svampen påminner om dina röda band på foten. Därav bilden

0

Brandmusseron

Michael Krikorev

2 sep 2008 kl. 00:08

Tror också på brandmusseron… men jag måste säga att jag tror din kamera har lite avvikande färgbalans Jan A.. har tänkt på det tidigare när jag sett dina bilder. Jag betvivlar inte att dina svampar är röda, men om man tittar på omgivande gräs och mossa så verkar färgen även där ha för lite gult i sig (eller för mycket blått, beror på hur man ser det ;-). Tog mig friheten att justera färgbalansen lite i min dator så att gräset blev så grönt som jag uppfattar den närmare verkligheten… Då blir även svamparna aningen mer orangeröda, som passar bra in på brandmusseronen (även om hatten är torr).

Övre bilden är den färgjusterade, den undre är original. Sen ser det självklart olika ut på olika skärmar beroende på hur den är kalibrerad.

0

Brandmusseron

Jan A, Uppsala

2 sep 2008 kl. 00:11

Micke, hur du än justerar så tror jag inte du kan göra nån brandmusseron av den…

0

Brandmusseron

Michael Krikorev

2 sep 2008 kl. 00:22

Gör det s.k. “kyssprovet” på hatten… Brandmusseron och andra skivlingar som har klibbig till slemmig hatt i fuktig väderlek brukar klibba mot läpparna (om man kysser den ömt) i torr väderlek. Här är några bilder på brandmusseron som påminner lite om dina ex:
http://picasaweb.google.com/roger.c.ernst/Pilze/photo#5123859403742533666
http://www.naturfoto.cz/ciruvka-oranzova-fotografie-3541.html

0

Brandmusseron

Peter, Linköping

2 sep 2008 kl. 00:46

Undrar om det var en mycket, mycket ensam mykolog som kom på det sk. kyssprovet.

0

Brandmusseron

EG

2 sep 2008 kl. 09:31

Hittade -04 en brun klibbskivling Limacella glioderma som var väldigt röd o konstig
En ny gissning

0

Brandmusseron ??

Joachim Krumlinde

2 sep 2008 kl. 09:34

Kolla färgen på sporerna så vi får veta om den är vitsporig eller brunsporig.

0

Brandmusseron, Kyssprov…

Jan A, Uppsala

2 sep 2008 kl. 09:36

Torra ytor kyssreagerar ibland på helt annat sätt än genom att klibba…
Skämt åsido Micke; jag föreslår att du TÄNKER ut - INTE räknar upp här - ett (betydande) antal svampar som INTE reagerar så som du säger att bara de klibbiga/slemmiga gör. Du får kanske provkyssa många för att klara uppgiften!.;))…

Men OK och jättestort TACK, helt överbevisad ger jag mig alltid! Jag har tyvärr rättat mig efter ‘beskrivningen’ hos min husgud, Ryman. Av allt att döma kan han uppenbarligen knappast själv ha sett en brandmusseron, utan litat till en - i detta speciella fall - mindre lämplig bild- och uppgiftslämnare. Kolla! 

Dina länkar ger helt andra bilder! Och om nån intelligent människa tipsat om, eller om jag själv kommit på idén att titta i Nitares Signalarter, så hade saken varit biff på nolltid. Där står mycket vackert om den och att den kan ha fint sällskap.
Beträffande färgen så deklarerade jag i trådstarten: …“Färgen otroolig, nånting omkring aspsoppens.”
Att jag sen bara har råd att hålla mig med en begagnadköpt stenåldersdigitalkamera är en annan sak, dock anser jag att utebilderna rätt bra visar hur svamparna SÅG UT i den blå kvällningen då de stod och lyste inne under en yvig, tätgrenig ung gran, svårhämtbara! Men om nån skänker mig en D3 eller D300, objektiv behövs inte, såna lider jag ingen brist på, då ska ni få se på bilder!
Hästarna springer tyvärr inte ofta så som jag vill…
En mycket vacker svamp iaf.

0

Brandmusseron

Charlotte Borneklint

2 sep 2008 kl. 09:36

Jag är inte så duktig på svamp så jag ska inte ge mig in i diskussionen om vad det är för svamp. Men jag är duktig på foto och det är som du säger Micke, det var mycket blåstick i bilden och nu när det är korrigerat så får man en mer korrekt uppfattning om färgerna. Stor skillnad!

0

Brandmusseron

Charlotte Borneklint

2 sep 2008 kl. 09:40

Ett tillägg till ang. det till alla er som gillar att fota.
Det finns enkla fotoprogram som ni snabbt och lätt kan slänga in era bilder i och på automatik justera färgbalansen.
Där kan ni även ljusa upp osv om det behövs. (och såklart ändra storlek på bilderna som man oftast måste göra iallafall för att de inte ska vara för stora för att skicka in).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone