0 844 visningar

18 svar

Svenska svampnamn

Irene A

16 nov 2005 kl. 09:21

I följande ord och uttryck gömmer sig åtta svampar. Hittar ni dem om ni kastar om bokstäverna?

BUNKERLARM
LOPPGLAS
KLIPPSÅS
KLOTMUPPAR
DU MISSAR RONDER
BURKBLOMMA
KARL ÄR LAT KNALLE
EN SMAL TURK

0

Joachim Krumlinde

16 nov 2005 kl. 14:40

Jag har lurat ut dem. Skriver ett inläg till med svaren (så att den som inte vill veta svaren slipper se dem).

0

Joachim Krumlinde

16 nov 2005 kl. 14:41

Brunkremla
Gallsopp
Sippskål
Toppmurkla
Riddarmusseron
Bombmurkla
Källarkantarell
Stenmurkla

0

Irene A

16 nov 2005 kl. 23:26

Bravo - det där knåpade jag ihop för många år sen, och när jag nu hittade det igen, var det nästan så jag inte klarade av att lösa det själv..

0

Kapten Hammock

17 nov 2005 kl. 19:42

Bannat!
Gick bet på den förste. Den var lite lömsk eftersom man kan få fram en murkla ur den, och där låste det sig.
Satt en stund och funderade på brenmurkla, nerbmurkla, murkelbarn och allt möjligt trams.
Ett tag var jag t.om. inne på att Kellogg’s eventuellt kunde ha “murkle bran” i sitt sortiment…

0

Erik Ekholm

19 nov 2005 kl. 23:03

Vilken kul idé!
Jag fick slita hårdast med sippskål och stenmurkla men till slut tog jag alla. Jag ville ha stenmurklan till att bli en kremla, men fick bara ihop snutkremla (växer den utanför polisstationer?) och sedan var det svårt att tänka om.

Här är några till från svampboken:

MAGER KULL
ILLERNS REKLAM
LAMMKALENDER
BRA NORDISK ALG
PAPPAS SORTI
STOLT VIKINGS LÄPP
TA TROLLKARLENS MUN

0

Irene A

20 nov 2005 kl. 19:50

Suveränt - jag som trodde att jag hade avverkat alla användbara svampnamn!
De tre sista var svårast, har fortfarande inte lyckats lösa den sista (fastnat på “tallens rotmurkla”, och det blev dessutom en bokstav över :-)

0

Birgitta

20 nov 2005 kl. 20:24

Kul Erik.
Suveränt att hitta så bra alternativ.

0

Irene A

20 nov 2005 kl. 21:58

Nu har jag kommit på TA TROLLKARLENS MUN också. Att det skulle vara så svårt - trots att jag faktiskt hittade en sådan förra hösten.

0

Kapten Hammock

20 nov 2005 kl. 22:41

Usch! De var läskiga! Två ganska lätta, två lite halvknöliga, ber att få återkomma med omdöme om de tre sista när jag (eventuellt) har löst dem…

0

Kapten Hammock

20 nov 2005 kl. 22:47

Finns det nå‘t som heter “lärkkantarell”?

0

Kapten Hammock

20 nov 2005 kl. 22:49

Bannat!!! Vad sur jag blev för att jag inte klarade den sista direkt!

0

Kapten Hammock

20 nov 2005 kl. 22:53

...och samtidigt knäckte jag även “burkblomma”, men jag tycks ha glömt bort en…

0

Joachim Krumlinde

21 nov 2005 kl. 22:32

Jag har också några skramlade svampnamn:

ROSRÖTA
RETMURKLA
GREPP RÖS PAPPA
GRYN VIP KLO
KRULL GÖS
MASK VINST PILTEN
TALG I SÄCK

0

Irene A

22 nov 2005 kl. 22:23

Joachim, jag har äntligen klarat dina svampar. Två av dem var extra svåra, men den som hörde till “pilten” var ju rätt så passande..
Mina förslag kommer här:

rostöra
rutkremla
pappersgröppa
klyvporing
gullkrös
liten stinksvamp
sälgticka

0

Joachim Krumlinde

23 nov 2005 kl. 08:16

Ja, det var så jag tänkte.

Det är inte alltid lätt att veta hur svårt det är för andra att lösa det man själv tänkt ut. Några bör dock ha varit lätta.

Roligt tidsfördriv, både att lösa andras och hitta på egna.

0

Hans v. E.

27 nov 2005 kl. 18:38

De här två damerna då, Irene och Joachim:

ANITA ASAMIRACUM
LISBET LUSEDUO

0

Irene A

27 nov 2005 kl. 18:55

Lisbet, hon är väl förmodligen fra Norge? Jo, jag har förstått vem hon är.
Och Anita, det är snyggingen som bär en röd klänning med vita prickar (men strumpan är visst lite valkig?)

0

Joachim Krumlinde

27 nov 2005 kl. 19:29

Jodå, jag har också listat ut dem. Lisbet Luseduo passar betydligt bättre i stekpannan än den första damen, eller hur?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone