Hittade en svamp i skogen som jag inte hittar i mina svampböcker. Jag hade ingen kamera med mig så jag får beskriva den, den var så speciell så det ska nog gå.
En skivling med lilaaktig ton över hela….ljusare under och mörkare uppe. Storleken mellan 1-1.5 dm (flera exemplar på samma ställe). Först såg det precis ut som lila öron som stack upp ur mossan men vid närmare åsyn så har den faktiskt en ihålig stam men hatten är ihoprullad och starkt lutad som en kon längs stammen. Lukten är som skapt klor och påminner om badhus.
Stod i blandskog norr om stockholm.
Tack på förhand
skriv klormurkla, men nu när jag läser din beskrivning igen är det fel, det var den enda jag kom på som doftar klor…men det är ingen skivling ;=)
Ja Annette jag är också grymt nyfiken.
Kan tillägga att det var ingen liten fjölsvamp som man se vissa fotografera utan man skulle gott väl kunna släpa hem den från skogen om man visste att den gick att äta.
Stammen var kanske 7 cm hög och 1.5 cm bred, hatten hade säkert varit över decimetern bred om man kunde rulla ut den utan att den gick sönder. Stammen borde vara ganska exakt i centrum av hatten.
Kanske vi ska bortse från färgen….men den var inte vit, den saken är säker.
Tyvärr har jag tappat min mobil i badkaret så den är inne på lagning. Tyvärr tänkte jag inte på att låta min vän fotografera den så att jag kunde lägga upp en bild nu….trodde det skulle bli lätt jag!?
Ahh hittade mer på sotvaxskivling.
Tack Birgitta än en gång.
Stam och skivor är olikfärgade på sotvaxingen och stammen är även konisk på äldre exemplar av sotvaxingen vad jag kan se. Min svamp hade samma färg på stam som undersida + att bägge exemplaren såg exakt lika ut förutom att den ena var mindre än den andra men bägge var stora.
Vi tänker oss en 1 dm bred rund hatt som i centrum har en stam. Nu viker vi ihop hatten till ett koniskt rör och “knäcker” den 90 grader nästan längs med stammen. Så såg den ut.
Men alla vettiga förslag är välkomna så fortsätt bidra tack.
http://svampguiden.com/art/visa/Mycena_capillaripes
kom bara ihåg klorlukten, är detta något åt rätt håll?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.