0 1471 visningar

11 svar

Vit flugsvamp vs snöbollschampinjon

Jon

1 sep 2008 kl. 20:52

Skivorna ska ju vara vita på flugsvampen, medan de kan vara allt ifrån gråvita till bruna på champinjonen. Men är flugsvampens skivor lika vita som hattens kött?

Jag plockade några svampar som jag är övertygad om var lökfotad snöbollschampinjon, då ett av de tre exemplaren var fullvuxet och hade bruna skivor, medan de andra två var yngre och hade betydligt ljusare skivor, men jag skulle gärna vilja vara ännu säkrare på de två yngre exemplaren. Skivorna var ganska ljusa, men mörkare än hattens kött. Ingen strumpa som jag kunde upptäcka, men har förstått nu att den kan gömma sig i marken. Hattens form stämde mycket väl överens med det nästan kubformiga exemplaret på bilden i boken.

0

BirgittaD

1 sep 2008 kl. 20:55

Flugsvampen är kritvit helt igenom.

0

Jon

1 sep 2008 kl. 21:01

Kritvita skivor, alltså samma färg som hatten har i genomskärning? I så fall kan jag sova lugnt. Tack.

/J

0

Hanzzon

1 sep 2008 kl. 21:08

Du verkar inte vara 100% säker på vad du egentligen har plockat hem, och skall då EJ förtära svampen ifråga!!!
Mvh

0

Jon

2 sep 2008 kl. 11:25

Nja, jag är nog 100% säker, det stämmer klockrent med alla beskrivningar och bilder i två svampböcker och de bilder och beskrivningar jag hittat här. Men i och med att jag är så förfärligt nojig så frågade jag efter hur vita flugsvampens skivor egentligen är. Man kan inte vara nog försiktigt ju.

0

Lilla My

2 sep 2008 kl. 11:36

Men Hanzzon ...fast jag är rimligt säker på skillnaden mellan champinjon och vit flugsvamp - tänker då främst på detta med “strumpan”, men även färg på skivor och den karakterisktiska doften, så ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag kasserat ett gäng finfina knölfotade snöbollschampinjoner i förra veckan, bara för att nerverna spökade. Jag blir påverkad av allt som skrivs i media, så jag kan förstå om Jon blir litet “hoppig” som vi sudergutar alltid sa hemma om vårspattiga russ… Och här på forumet finns ju en del kunniga människor att fråga, eller hur? Fast du har rätt i att man frågar först, och äter sen :)

0

buffy

2 sep 2008 kl. 11:36

Vit flugsvamp luktar rå potatis, men inte på ngt tilltalande vis. Den vita färgen är mkt vit utan ngn varm ton.

0

Joachim Krumlinde

2 sep 2008 kl. 11:53

Nej, det är vitgul flugsvamp som luktar rå potatis. Vit flugsvamp luktar nästan inte alls.

0

Jon

2 sep 2008 kl. 11:54

Tack för svaren. Jag ansåg mig vara fullständigt säker innan jag startade tråden, men som Lilla My skriver så är det lätt att bli lite nervös ändå. Ville bara stilla den nervositeten genom att få en sak förtydligad, vilket jag fått.

Nu råder det ingen som helst tvekan om vilken svamp det var. Tack för alla svar!

0

Brenko

2 sep 2008 kl. 11:57

Nu har jag inte läst det här i nån svampbok, men.. Små champinjoners lameller kan ju vara så gott som vita, de med. Men om lamellerna får ligga exponerade ett tag i luften får dom mer tydlig champinjonfärg.
Håller nån med?

0

Lilla My

2 sep 2008 kl. 13:00

Jo, jag har sett det där också, senast för några dagar sen när jag lät en liten champinjon ligga över dagen på köksbänken för att jag skulle hinna kolla mitt svamplexikon. Men jag åt inte upp den sen ;)

0

Jon

2 sep 2008 kl. 20:45

Ja, skivorna på mina svampar mörknade också. En egenskap jag gissar att flugsvampen inte har?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone