0 278 visningar

12 svar

Har det hänt er?

Jea

2 sep 2008 kl. 14:09

Jag tycker om att plocka svamp. Men det som har hänt nu är att jag tycker om att SE svamp och fotografera den. I går hade jag närmast en religös upplevelse i skogen med min svägerska som a l d r i g har plockat svamp. Vi hittade de mest fantastiska svampar, dom är så vackra. Jag tror att jag verkligen s å g dom alla då svägerskan hela tiden frågade - Vad är det här? Nu visste jag ju inte det, men har det hänt er också, detta att gå ut och bara titta?

0

Jeanette P, Luleå

2 sep 2008 kl. 14:12

Jag har oxå sånna il, tycker det är nästan lika rogivande som att gå å söka svamp för att plocka den =). Det finns mkt fint för ögonen i skogen som bara måste förevigas.

0

Lilla My

2 sep 2008 kl. 14:12

Jupp!

0

Tina Nordberg Kolsva

2 sep 2008 kl. 14:23

Ja, många gånger, iaf alla de gånger jag inte plockar.

0

Gula

2 sep 2008 kl. 16:15

Dagligen!!! Senast för en stund sen…. :-)

0

Göran

2 sep 2008 kl. 16:24

Att ta bilder räcker för mig. Den enda svamp jag plockat för att äta är kantarell. Jag har provat några andra men tycker inte om konsistensen ofta för segt. Enligt min uppfattning döljs svampens riktiga smak av övriga indigrienser i recepten. Ta bort svampen och det blir kanon.
Ummm, nu svär jag i kyrkan.

0

Marianne

2 sep 2008 kl. 16:33

Var igår ute och plåtade några jättebamsiga kantareller (som jag inte plockade) plus några trattisar och en blomkålssvamp som jag väntar skall växa till sig innan jag plockar. Tyvärr har jag ingen bra kamera så bilderna blev otydliga. Ska så småningom investera i en dyrare och bättre, hade jag tänkt mig.

0

Maria W

2 sep 2008 kl. 17:42

Nog för jag tycker om att fota, men i skogen har jag aldrig min digitalkamera med mig (=rädd att tappa den så den går sönder).

Men tänk om alla vore som jag, då bidde det nog bara tecknade svampböcker framöver.

0

Jea

2 sep 2008 kl. 19:52

Jag har inte heller någon kamera. Jag tar kort med min mobil. I strilande regn har jag varit ute i dag. Gula! tänk att vi knäppte på samma typ av svamp..

0

Gula

2 sep 2008 kl. 20:01

Dom hade kanske en bra dag idag? ;;;;-)))
Min bild också med mobben…

0

Totte Gbg

2 sep 2008 kl. 21:37

O ja många gånger:)
Har oxå mobben o tar mina bilder med…många skrivmordsunderlägg blir det;)

0

Ola Hultman

2 sep 2008 kl. 22:59

Jag förstår exakt vad ni alla pratar om. Religiös upplevelse var en träffande beskrivning, fast ibland tycks inte ens de orden räcka riktigt till. “Sånna il” är också ganska bra.

0

Eva K

3 sep 2008 kl. 13:23

Verkligen!
För mig började det för 2 år sedan. Jag hittade någon klurig svamp som inte fanns i min lilla svampbok. Min dv pojkvän tipsade om denna sida som en skolkamrat till honom hade (Michael). Åsså var det igång. Skickade in foton och fick svar så snabbt att jag knappt hann blinka. Då fotade jag med min mobil. Gjorde en egen katalog (som försvann i en datorkrasch). Så väcktes fotointresset igen. Nu har jag en bättre kamera (men vill fortfarande ha en ännu bättre) och 3 (snart 4) svampböcker. Jag plåtar det mesta och kan väldigt många fler svampar idag.

Jag har ännu ingen ny dator men en lagringsenhet där jag slänger ner bilderna tillsvidare.

Att insupa allt det vackra med djupa andetag frisk luft får det att spritta till lite extra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone