0 2259 visningar

4 svar

Kan det här vara Ekriska?

Göran

2 sep 2008 kl. 15:42

Enl bilder i min svampbok kan bild 1 och 2 vara en Ekriska. Samma svamp tagen från topp resp sida. Färgskilnaden beror på med resp utan blixt.
Bild 3 är tagen på en annan plats och är kanske en annan art.

0

Irene A

2 sep 2008 kl. 15:46

Bild 1-2: pluggskivling

Bild 3: liknar ekriska

0

Göran

2 sep 2008 kl. 16:15

Tack, det här visar hur svårt det är för en novis att identifiera svampar från bilder. I min svampbok ‘Svampar i Skog och Mark av Bo Nylen’, stämmer bilden på Ekriskan väl överens med hur jag såg min svamp på växtplatsen.
Vilka detaljer är viktiga för artbestämning av Pluggskivling resp Ekriska?

0

Enelie, Linköping

2 sep 2008 kl. 16:24

Det här är inte riktigt svar på din fråga men kanske kan vara till lite hjälp.
Det här tror jag är en Ekriska. Den växte direkt på ett underjordiskt ekollon.
Tyvärr så glömde jag att lukta och smaka på den.
Om jag minns rätt så hade den mjölkvit saft.

0

Irene A

2 sep 2008 kl. 17:56

Om man börjar med det grundläggande för riskor, så har de mjölksaft. Den får man lättast fram genom att snitta med en vass kniv tvärs över skivorna.

Hos ekriskan är den gräddvit, och svampen luktar bärfis. Hattfärgen kan variera lite, från gråbrun till rödbrun och den har svag zonering av fläckar mot hattkanten.

Gör bildsökning på Lactarius quietus och kolla på många bilder, så får du bättre kläm på hur utseendet kan variera.

Pluggskivlingen har som ung blekt beige till gulaktiga skivor som blir brunfläckiga efter tumning. Skivorna är långt nedlöpande och lätta att lossa från köttet.
http://svampguiden.com/art/visa/Paxillus_involutus
Om du gör bildsökning på Paxillus involutus, hittar du många bilder att jämföra med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone