Tack, det här visar hur svårt det är för en novis att identifiera svampar från bilder. I min svampbok ‘Svampar i Skog och Mark av Bo Nylen’, stämmer bilden på Ekriskan väl överens med hur jag såg min svamp på växtplatsen.
Vilka detaljer är viktiga för artbestämning av Pluggskivling resp Ekriska?
Om man börjar med det grundläggande för riskor, så har de mjölksaft. Den får man lättast fram genom att snitta med en vass kniv tvärs över skivorna.
Hos ekriskan är den gräddvit, och svampen luktar bärfis. Hattfärgen kan variera lite, från gråbrun till rödbrun och den har svag zonering av fläckar mot hattkanten.
Gör bildsökning på Lactarius quietus och kolla på många bilder, så får du bättre kläm på hur utseendet kan variera.
Pluggskivlingen har som ung blekt beige till gulaktiga skivor som blir brunfläckiga efter tumning. Skivorna är långt nedlöpande och lätta att lossa från köttet.
http://svampguiden.com/art/visa/Paxillus_involutus
Om du gör bildsökning på Paxillus involutus, hittar du många bilder att jämföra med.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.