Eller är jag helt ute och cyklar? Har inte försökt mig på kremlor tidigare. De här exemplaren växte i en gräsmatta strax under en stor bok.
Fin spänst i lamellerna som är ljust beiga. Mycket tunt fruktkött i hatten. Tunn mörkbeige hatthud. Ingen missfärgning vid tumning eller brytning. Hatten len och fin, nästan vaxartad (inte klibbig). Lukt / smak mild, lite nötig.
Ingen ring / ingen vulva. :-)
Jo, det stämmer att foten/fötterna är trådig(a). Så det där med kremla kanske var lite önsketänkande…
Dock tror jag inte att det är några rimskivlingar. Jag tycker inte de liknar de bilderna jag har sett och så har de inga ringar…
Ska lägga till att några av exemplaren på bilden är unga och samtliga har hattar i storleksordningen 3-9 cm i diameter.
Ah, där satt spiken! En tvålrödling
(Entoloma rhodopolium) tror jag på. Hittade en bild på http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=50053&Photo=Tv%E5lr%F6dling-(Entoloma-rhodopolium) som var väldigt lik mina små krabater.
Synd att de inte var ätliga, får väl njuta av dem med ögat istället för magen. ;-)
Stort tack för hjälpen till alla! Känner att jag har lärt mig något nytt idag med.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.