Hej!
Tack alla som “peppade” mig med olika förslag om skogen där violgubben växer.
Skogsstyrelsen åkte ut med markägare köpare av skogen och mig,växtplatsen kommer att skyddas men tyvärr kommer resterande skog att tas ner.
Däremot så ska det försökas att få ett biotopskydd i samma område att utökas,där växer också violgubbe,ramarior,taggsvampar och mycket annat sällsynt,det är en ängsgranskog och det är grönsten i marken!
Tack än en gång!
Violgubbe Gomphus clavatus tidigare klubblik trumpetsvamp
Hej!
Kontakta skogsstyrelsen det är ett åtgärdsprogram särskilt för violgubbe att växtplatser ska skyddas.
Om du har violgubbe så kanske det finns andra sällsynta svampar av taggsvampar och fingersvampar.
Fjälltaggsvampar finns det också åtgärdsprogram för!
Skogsstyrelsen har broshyrer att beställa,jag hittade inte länken det ska finnas att ladda ner på nätet vill jag minnas!
Var i Sverige bor du?
Hej!
Det är stor risk för det för att skogsstyrelsen inte hade lagt in det på sitt dataprogram så var det i elfte timmen platsen blev kvar,risken är att skogen blåser ner,för framför blir det ett stort hygge.
Hade man varit ute i bättre tid innan träden blivit stämplade så hade det nog blivit en större yta som hade sparats. Markägaren tyckte att det var roligt att det växte en sällsynt svamp på hans mark, det är 5% av en avverkning på cirka 100.000 som ska sparas för div skydd, fågel, rösen svampar,lavar,blommor m.m.Det får skogsägare stå för!
Frivillighet att spara mer finns!
Köparen av skogen är tillika markägare till skogen bredvid biotopskyddet,jag hoppas verkligen att de tar till ordentligt där,den här gången.
Hej!
Nu hittade jag länken!
http://www.m.lst.se/NR/rdonlyres/FC0C1539-B9E1-4FCE-AE5A-415FBBBEB22D/0/Fjalltaggsvampar.pdf
Hej!
Svampen är ju inte fridlyst som bombmurklan,helt okej om du plockar det behöver du inte skämmas för tycker jag.
Simon Egli i Zurich har gjort en vetenskaplig studie i ett område där det är staket omkring,de kom fram till att antalet fruktkroppar inte minskade vid plockning utan det var trampet av människor som gjorde att antalet fruktkroppar minskade.
Studien pågick under flera år och finns att läsa på tyska eller engelska på nätet för den som är intresserad!
Personligen så tycker jag inte att violgubben är god! Överreklamerad i svampböckerna brukar jag säga!
Där jag hittade svartnande kantarell förra året har ngn i år kört upp marken med ngnslags skogsmaskin. Bara just precis på fyndplatsen, så man ska kanske vara försiktig med att rapportera sina fynd. En del markägare vill för död o pina inte ha ngra skyddsvärda arter på sin mark, vare sig det gäller svampar, växter eller sällsynta grodor.
Hej!
En del markägare är faktiskt naturintresserade och när de får reda på sällsyntheter på sina marker blir de glada,så blev det i mitt fall med violgubben.
När det gäller avverkning av större arealer så är det 5% som ska skyddas av området för fåglar,svampar,lavar,rösen,kärr m.m.
Tyvärr när det gallras eller hämtas ut träd ur skogen så kan vissa arter försvinna,jag hade en mycket sällsynt svamp Hygrophorus purpurascens slöjvaxskivling
den har inte visat sig på två år och jag tror att mycelet är förstört en stor gran hade blåst ner och samtidigt så körde man där det var en liten stig och så tog man bort en liten gran.
Nu i efterhand kan jag ångra att jag inte kontaktade markägaren,kanske svampen var bunden till granen som blåste ner och då hade det ändå inte haft någon betydelse.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.