Tallformen av taggsvamp kan ju användas för färgning, men hur är det med granformen? Är den oanvändbar eller är den bara lite sämre? Jag letade tall-taggsvamp hela söndagen utan framgång, men under en korttur tidigare i kväll snubblade jag över ett rejält bestånd av gran-taggsvamp. Är det någon idé att plocka dem för färgning?
Du skall plocka den GAMMAL om du menar fjällig taggsvamp(t.om fjolårets). Färgen blir bäst då. Betar du med alun blir den blå. Obetad brunrosa. Beta med koppar så blir den grön. Jag har dock lyckats få beiga färger med , men jag har nog då haft för lite svamp. Den luktar ju så illa när den blir gammal.
Jag ber om ursäkt om jag har varit otydlig.
I den svampbok som jag använder (Holmberg&Marklund - Nya Svampboken) anges det att det finns två former av fjällig taggsvamp (Sarcodon imbricatus), en tallform och en granform, så det var därför jag förenklade namnen lite. De skriver även “Den eftertraktade färgen verkar vara lättast att få från tallformen och från äldre, frusna exemplar.”
Däremot ser jag i databasen här att det som i min svampbok beskrivs som “tallformen” verkar kallas motaggsvamp och betraktas som en egen art; så nu är jag förvirrad. :-)
Den svamp som jag har hittat ett större bestånd av växte i alla fall i fuktig, skuggig granskog, med 3-4 st, svampar i en “knippe”. Hattarna var upp till 25 cm stora med tydliga, kraftiga fjäll. De var mörkt gråbruna, mycket mörkare i färgen än den fjälliga taggsvamp som jag för några år sedan hittade på en torr och solig tallhed (där har inga taggsvampar dykt upp -än-i år).
Så vad är det jag har hittat? Och är det lönt att försöka färga med? :-)
Hej!
Jag börjar bli gammal och
det är jag som rör till det du har inte alls varit otydlig!
Svampar byter namn jag är van att grantaggsvamp kallas fjällig taggsvamp därför tänkte jag på grangråticka när du skrev den är sällsynt och blir fin färg utav.
Jag har färgat med svampar i många år och min erfarenhet utav fjällig taggsvamp grantaggsvamp är att jag endast fått lite blått med rutten och med tennbetning.Garnet blir strävt tycker jag!
Däremot så har jag färgat med motaggsvampen som växer med tall och betat med alun vinsten och fått mörkblått men jag upplever att garnet blir blåare när svampen är gammal rutten.
Jag fick torkad motaggsvamp färsk utav Lena M på guiden och det blev bara beige.
Om det växer bara gran så är det säkert fjällig taggsvamp som du hittat.
Om du tycker att det är roligt att färga och har dåligt med svamp kan jag dela med mig både av kunskaper och svampar.
Var i Sverige bor du?
Jag bor i Södra Råda Gullspång.
Vilken version av Nya svampboken har du?
I den jag har, upplaga 3 från 2002 står att Fjällig taggsvamp (Sárcodon imbricátus) och Motaggsvamp (Sárcodon squamósus) är uppdelade i två arter sedan 90-talet.
Tydligen är det iallfall den senare som växer med tall som kan ge blå färg till garn.
Hej igen!
Man har sedan lång tid tillbaka vetat att det funnits två arter av Fjällig taggsvamp Sarcodon imbricatus fjällig taggsvamp och S.squamosus motaggsvamp men utav någon anledning har det fallit i glömska i svampböckerna,(detta diskuterades mycket ingående på guiden tyvärr så har Micke tagit bort de inläggen som fanns för längesedan)
När sedan människor färgade med svampen och vissa fick blå färg och andra inte så kom det till kännedom att det var två arter,men det tog många år jag har hållit på med svampfärgning i över 25 år och provat det mesta.
Jag har även två fulla pärmar med garnprover sparade och uppskrivet vilken svamp och betning som ger resp.färg.
Grantaggsvamp tillhör ju inte Sarcodon familjen som Mattias hjälpte oss att utreda utan Bankera fam. där redan grantaggsvamp och talltaggsvamp är upptagna som namn.Inga färgsvampar!
Hör gärna av dig Ulrika!
Då tror jag vi har rett ut det här. :-) Det jag har hittat är alltså vanlig fjällig taggsvamp på gran och här i Mälardalen där jag bor är den inte sällsynt enligt svampboken, och den är alltså ingen större idé att plocka till färgning. Jag får ta mig tillbaka till tallheden och se om där har kommit något om någon vecka igen.
Jag började så smått med växtfärgning i somras, och tyckte at det var väldigt roligt, så jag tänkte att jag måste pröva på svampfärgning också. Jag skulle tycka att det vore väldigt intressant att få ta del av dina erfarenheter och har du svamp över är jag förstås jättetacksam om du vill dela med dig! :-)
Du kan maila mig på
ulrikaylva (snabel-a) hotmail (punkt) com
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.