Vi har ju gjort så ett par gånger tidigare att vi presenterat oss, tycker det vore en bra idé nu när vi har många “nya” här på forumet. Alltid skoj med lite info bakom signaturerna =).
Jag är iaf en ensamstående mor till en dotter samt har vi två hundar. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag har bott i Uppsala i 2,5 år och det var där som mitt svampintresse växte som mest, men för ca 2 år sen så flyttade jag norr ut så nu har man fått lära sig en massa andra svampar.
Svampguiden har gjort att man blivit mer eller mindre beroende av svamplivet, tack alla underbara männsikor här inne =).
Ett gammalt kort men enda jag har i svamp sammanhang =)
Jag är ju ny också sen några dagar tillbaka så jag kan väl presentera mig också då.
Bor på landet med sambo som delar nöjet att ströva i skog och mark, skogar finns det god tillgång på här där jag bor så det brukar bli några turer per vecka höstetid. Plockat matsvamp har jag gjort länge, till en början enbart kantareller och trattkantareller men på senare år har arterna i svampkorgen utökats med några arter till. Plockar av princip inte svamp jag inte känner till eller de jag vet är giftiga.
Svampplockning är nog den bästa motionsform som finns :)
mors mors :)
här har ni en hårdrockande svampplockande glad människa,tre-katt-matte och förskolepedagog till yrket och så är jag 27 år gammal
är skogsmulle i själ och hjärta och trivs bäst i naturen
plockar det mesta,men har tröttnat lite på kantareller och trattkantareller
Hej svejs!
Jag är 40 år (hur fort går tiden egentligen???). Sambo och mor till en underbar treåring (fast bilden är tagen för 2 år sen). Svamp plockar jag mycket, ofta och gärna. Jag försöker utöka mina kunskaper, men det går lååångsamt. När jag inte plockar svamp är jag doktorand och sysslar med immunologi (graviditetsimmunologi).
Hej !
34 årig snubbe från de södra Sthlms-förorterna. Är egentligen en fanatisk fiskare men diggar stenhårt att vara ute i markerna med er svamptöntar i gröna fjällrävenjäckor:)Går mkt i skogen då min vardag är ganska tuff inom bank och försäkringsbranchen där jag jobbar som konsult. Har läst denna sida rätt länge men inte varit så aktiv i skrivandet.
Gillar god mat och då blir svampen en naturlig del, även om ingen sillkremla i världen kan tävla med svensk hummer och en flaska Bollinger!
Ok, Boman här då.
Halvgammal käring som gillar rock av modernt slag, fart och skogen, hur det nu går ihop. Lite trasig, väntar på åtgärd. Traskar i skog vare sig det finns nån svamp eller inte, med eller utan hund. Har ingen egen, lånar. Gubben hänger oftast med ut, annars går jag lika gärna själv. En sorts meditation är det. Har plockat sen jag var en tvärhand hög. Plockar aldrig något till mat jag inte är 100 på. Lär mig nytt hela tiden, svamparna tar inte slut. Utbildad i Finland för länge sen, för att få plocka till försäljning.
Skall tillägga att jag inte är naturintreserad utan klarar mig inte utan att vara ute på vatten eller i skogen. Det är mina gener som valt det. Och när man nu blivit tvingad av generna så är det lika bra att passa på att lära sig vad alla finurliga varlser som bor där heter och vad de har för sig på dagarna.
Hej. Jea här från hälsingland. 47 år har jag visst blivit.Jag har sambo och 4 barn mellan 28-20 (barnen alltså ;-)) jag har plockat svamp i 30 år, men de första 20 blev det bara kantareller. För 10 år sedan färgade jag garn och då blev det mest giftiga/oätliga saker. Detta gjorde min svamphjärna fullkomligt förvirrad och nu kämpar jag för att hitta matsvamp igen. Lärde mig en i går -sotvaxling och jag blev sååå glad. Höstskog är ett häärligt gift. Tittade ut på trädgården i gårkväll i mörkret och tyckte att mitt äppelträd såg ut som en svamp!! det sätter sig på hjärnan liksom.
Okej och här kommer jag…
36 årig hästhandlare från Småland, bodde tidigare i Göteborg och jobbade inom skönhetsvård så det var en omställning… haha. Fast hästtjej har jag varit sedan innan jag kunde gå.
När jag var liten AVSKYDDE jag att plocka svamp. Och att rensa den. Min mamma var svampnörd och det var det värsta jag visste. Har inte ens sett åt svampar i skogen sedan dess. Men så hamnade vi ju i Småland och tog jägarexamen, skaffade stövare (finsk) och började gå ut i skogen igen. Och där fanns ju de där svamparna… Stod emot några år men nu är jag fast!! Fullständigt!! Det blir som en drog… måste bara ut.
Som tur är kan jag kombinera mina tre intressen som är jakt, svampplockning och fotografering. KANON. (jag spelar flöjt också men det är lite väl mycket att även kånka med sig flöjten till skogen så den lämnar jag hemma…)
Jag har en gubbe och tre ungar. 7, 13 och 15 år. Ingen av dem svampintresserad förutom den lille som halkat med lite när jag gått ut. Ingen i familjen äter svamp förutom 15 åringen som älskar kantareller men inget annat. Lite trist för det finns ju så många goa maträtter jag vill göra.
Själv ÄLSKAR jag även att äta svamp men får oftast ont i magen efter så jag tar det lite lugnt.
Har blivit helt beroende av denna sidan… Och OJ vilket långt inlägg jag skrev. Är ni vakna eller somnade ni?? Sorry…
Vår fina stövare Benny (Dungabackens Barr)
Jo, jag är ju ny, så det är väl bra att presentera sig.
26 år gammal från Göteborg. Försökte bli arkeolog, men det strandade, så nu jobbar jag mest som lärarvikarie i lägre åldrarna. Scout sedan 92 och även fågelskådare och naturfotograf vilket gör att man hamnar i skogen rätt ofta. Började egentligen inte plocka andra svampar än kantarell förrän nu i år. Tycker även om att titta på nya svamparter och hitta svamp på konstiga ställen, som till exempel blodsopp i Vasaparken :)
Amelie heter jag, är 25, bor i uppsala med min sambo och min katt och jobbar som vårdbiträde på ett äldreboende. Kommer nog utbilda mig till ssk så småningom. Om jag inte är i skogen å snokar efter svamp så lyssnar jag på musik, syr, inreder, pysslar med blommorna eller är i stallet.
I skogen plockar jag kantareller, soppar, trattisar, trumpetsvampar, blodriskor, taggsvampar å stolt fjällskivling. På gräsmattan fjällig bläcksvamp. Jobbar på att lära mig nya matsvampar.
Om jag varit ute å letat svamp på dagen så ser jag svamp framför ögonen när jag ska sova sen. Det är skönt att veta att det inte bara är jag som är besatt!
mvh
Hej hopp!
Här sitter en datanörd av gamla slaget - inte en massa chatt & dataspel här inte, nej här är det programmering och sån’t som gäller. Jobbar med adressregister i egen (delägd) firma, http://www.datadia.se, och ger även ut ett sällskapsspel/ordspel http://www.korso.se i en annan firma (med min fru.
Har börjat intressera mig för svamp sedan sådär två år tillbaka när det var ett bra svampår. Försöker lära mig nytt och tycker mig nu känna igen KJ, strävsoppar allmänt (men svårt veta exakt vilken tycker jag), kantarell, trattkantarell, rödgul & svart trumpet, blomkål (hittat en gång), fjällig taggsvamp, gran- & tallblodriska, stolt fjällskivling. Skulle gärna bli säker på nejlikbroskskivling, men behöver nog ha en kunnig person som visar mig “live” för att våga.
Annat intressant? Tja, keramik, trädgård, sommarstuga i skärgården, bluegrass, country, politik/samhälle, ekonomi och mycket annat. Om nu bara dygnet hade sådär runt 100 timmar…
Har alltså fru och dotter (2,8 år ungefär), lägenhet i Bromsten/Spånga/Stockholm.
Ohoj…
Johannes här, Glännman i efternamn och född 1986.
Naturen har alltid varit ett intresse, har alltid djur/natur vilket har yttrat sig i ett antal husdjur genom åren med allt ifrån guldfisk till skallerormar. Nu har jag en katt vid namn Tiger. Har även alltid gillat växter, speciellt på senare år och höll på en hel del med orkidér och andra djungelväxter. Har dock bara en liten del av den hobbyn kvar då jag håller på med naturfotografi ganska intensivt. Man har ju varken råd eller tid med allt.
Angående svamp så är detta år mitt första seriösa svampår. Visst har jag plockat svamp förut men inte som i år. Det är kul och skönt att gå omkring i skogen och leka jägare. För bland mina bekanta så plockar vi eller letar inte svamp. Vi är svampjägare. Vet inte varför men det gör det väl lite extra spännande…. Det är gott att ibland ta sig ut i skogen utan kameran och koncentrera sig på att försöka hitta saker i naturen som är ätbara…
Även om jag inte gillar att bada så har jag inget emot regn. Det gör att jag inte har något emot att gå ut i regnet och plocka svamp. Visst blir svampen lite tråkig men en fördel är ju att man är ensam i skogen…
Har ni frågor eller liknande kan ni ju maila mig på info@jg-natur.se eller gå in på min hemsida http://www.jg-natur.se
mvh // johannes
Hej.
Får ta och presentera mig lite också. Tjej på 31 år som älskar djur och natur. Är sambo med nikke småland, ibland kallad nikke nybörjare, 37 år. Vi bor på liten gård mitt ute i skogen där vi har 2 hästar(mitt intresse), en rottis och 5 katter.
Jag är född och uppväxt i växjö men har alltid längtat ut på landet och år 2001 köpte vi den här lilla gården.
Vi är båda säljare och jobbar em och kvällar så på vardagar hinner vi inte ut i skogen.
Har tidigare inte haft så mkt tur med att hitta svamp eftersom jag inte haft ngn kunnig som kunnat lära mig, men för 2 år sedan hittade vi hit till svampguiden.. Det har gett tur.
Fick mkt hjälp och tips så nu kommer vi alltid hem med ngt i korgen.
Förra året blev rekord eftersom vår hund började leta svamp åt oss.
Så det var lite kortfattat om mig. Lycka till allihop ute i skogen.
Hej,
Jag är inte precis ny här, men kan presentera mig ändå.
Heter Micke och bor i Löberöd (Skåne), tillsammans med fru, två halvvuxna grabbar, fem katter och tre hundar. Jag är förvisso HarleyBiker, men jag älskar allt som har med naturen att göra. Fiske och svamp ligger mig speciellt varmt om hjärtat, men även guldvaskning och amatörgeologi. Jag är uppvuxen med svamp i flera generationer.
Micke
Hej!
Tänkte att jag skulle presentera mig lite närmare. Susanne heter jag, men går under namnet Sussie här på forumet. Bor i Hässleholm sedan 1984. Kommer från Filipstad i Värmland från början. Är 38 år gammal, gift med samma man som jag träffade när vi båda var 14 år gamla. Två pojkar har vi - de blir 15 och 20 i slutet på året nu. En bortskämd katt har jag med (kan inte ens gå på toa utan att han står och jamar utanför). Jag är långtidssjukskriven p.g.a. kronisk värk i knäna, men klarar att gå lite i skog och mark. Jag har plockat svamp sedan jag var en tvärhand hög med min mor och far. Älskar också att fiska (som jag också har gjort lika länge). Försöker föra vidare de kunskaper som jag har till min yngste son som för det mesta följer med på mina svamp- och fiskeäventyr(maken och äldste grabben är inte intresserade). Och det är sant: Man blir beroende av svampplockning och fiske! Det är så lugnande och befriande! Ha det gott alla.
38 år och har en dotter som snart fyller tonår.
Typ uppväxt i svamskogen och även med fiske. Älskar både och.
Har börjat arbetsträna efter en lång tids sjukskrivning, arbetar i blomsterhandel som florist.
Även blommor är ett stort intresse.
Bor mitt ute på landet och har nära till skogen, där jag oftast har mina följeslagare med, mina 2 hundar.
Har även 3 katter, den ena hittekatt (satt ut annons nyligen, men inget napp), någon som vill ha en liten kattunge?
Har även en hamster och 9 fåglar samt 3 fiskar. En hel djungel mao :-)
BOMAN:
Ja, visst är han fiiin. Det är den äldsta utav de två. Han är 7 år nu (bilden är tagen för 2 år sedan, han är lite gråare om nosen nu). Den andra stövaren heter Minna och är 2 år. Tyvärr hag jag ingen jättefin bild på henne. Men jag har en från förra året när hon var 1 och vi började skogsträna henne lite.
Hallojsan!
40-åring här som inte har så stor erfarenhet av svampplockning men jag har blivit riktigt biten av det på senare år.
Singel och inga barn, bor i Luleå men kommer att flytta ner till Veddige (2 mil norr om Varberg) om två veckor, är det någon som plockar svamp i dom trakterna så får ni gärna höra av er till mig för jag hittar inte i skogarna där… :-) mikael.brannstrom(snabel-a)bredband.net
Annars så gillar jag fiske, djur och natur i allmänhet och jobbar inom IT-Branchen.
När jag var barn hade vi många bra svampställen i Lundatrakten. Korgar fulla med stolt fjällskivling, blodriska, smörsopp, för att inte tala om jätteröksvamp. Känslan av att kliva in i ett hav av svamp har jag kvar, jag blir nästa lite febrig! Till vardags jobbar jag som kock på en liten skola i Lunds kommun, och jag använder ekologiska råvaror till största delen. Matlagning och svampplockning är mina två största intressen! Tidig fredag em i skogen, ingen annan har hunnit ut än, jag travar runt helt ensam, det är rena miditationen efter en tuff vecka på jobbet! Jag plockar brunsopp, rynkad tofs, kremlor, kj, gulisar, smörsopp, mm. Jag har en dotter, som tidigare helt och fullt delade mitt intresse för svamp, men nu är hon 17, och andra saker har blivit viktigare för henne. Men jag är helt övertygad om att jag sått ett frö, och att hon kommer att ta upp det igen när hon träder in i nästa fas av sitt liv! Jag är fresten 44, hur nu det gick till…
Hej!
Jag skriver numera under sign. Salatrumpeten efter det att jag under många år skrivit under med mitt riktiga namn. Orsaken till detta är att jag under flera års tid utsatts för trakasserier och falska anklagelser på forumet av en person. Ni som varit med de senaste åren vet vem jag är.
Nu lite kort om mig. Har vistats mycket i skogen sedan barnsben och då jag är född 54 har jag säkert släpat hem åtskilliga ton svamp och bär under åren. Favoritsvampar är blomkålssvamp,KJ,rimskivling och blodriska. Bland bären är förutom lingon det för många okända och underskattade tranbäret min absoluta favorit.
Bra med presentation.
Jag är en 36-årig tjej som bor i Norrtälje med sambo men ännu inga barn. Har alltid älskat att plocka svamp men det har mest blivit kantareller. Nu på senare år har jag börjat vidga mina vyer och det är ju såå roligt!
Har två hästar men rider inte så mkt längre då min rygg hellre vill att jag håller mig på marken. Blir en del skogspromenader med dom istället, då kan man leta svamp samtidigt, inte så dumt :-)
Svampguiden är verkligen en fantastisk sida, tack för att den finns.
/ Therese.
Annette L, norr om Sthlm. Nitisk svampplockare sedan jag började gå ;=)
Lärde mig en gång i tiden av min morfar & mormor som bodde i Norrköping men hade sommarstuga vid Mem. Är 41 år, tvåbarnsmor, gift med Kalmarit. Jag är ursprungligen från Hjo i Västergötland (gillar inte Västra Götaland ;=))
Har en gång hittat 8 st stora blomkålssvampar på ett och samma ställe, innan mobiltelefonernas era, så jag cyklade hem ( 6 km) och hämtade min mor för artbestämning…
Jag arbetar på Nokia. Har jobbat många år inom Hotell & restaurang och maken är kock. Så matlagning, smaker, dofter & dryck är stora intressen.
Favoritsvamp är blomkålsvamp, svart trumpet & blodriskor…
Oj, så långt det blev ;=)
Var ju inte med förra omgången så det blir väll nu då. Bor i Oskarshamn
med fru och tre barn är 38 år. Tidigare yrkesfiskare pappers arbetare arbetar nu på träindustri.
Fiskar plockar svamp. Misstänksam mot Kalmariter, min dotter är ihop med en! Bilden visar kattens och mitt gemensamma intresse.
Skratt:=) men jag tror nog att du vill att din dotter ska få barn innan hon är 40…så så farligt är det inte med en Kalmarit…
OT så det skriker om det, men det är nog rätt jobbigt med det första pojk & flickvännerna…sonen är 9 år och var på fest igår med “ryska posten & svarta Madame…den lilla är lugn än så länge ;=)
Nää nu ska jag inte hålla på längre.
Det verkar va en mycket bra kille.
Jobbar natt på bageri går i skola på
dagarna, Lars-Kagg. Bor i egen lägenhet(oroar mig fortfarande en hel del)! Du nämner sonen, ja jag har en med men 10 år äldre. Man vet att man lever. T.e.x förra helgen på förmiddagen ringde polisen på min mobil sa hej det är från Oskarshamns polisen. Första man tänker Var fan är ungarna, panik panik och lite ångest. Men det var lugnt kom på att dom ligger hemma och sover, var inte ute på kvällen. Det var yngsta dottern 12 år som tappat sin plånbok. Är det konstigt att katten och jag tar igen oss när vi kan?
Skönt med en site där jag passar:)
Är dansk fjäll tok, 32 år, som flyttade till SE för friluftslivet och har de senaste åren upptäckt svampplockningen. Numera alltid svamp på tork denna tiden på året. Just nu KJ, Tegelsopp och Rödgul trumpetsvamp på fönsterbrädan:) och kantarell i frysen. Bra med svamp i Jämtland i år!!
Hej, trevligt inlägg.
Själv är jag en 46-års-gubbe (frånskild) med 3 grabbar nästan
redy to fly.Att plocka svamp är för mig som att sitta och meta en vindstilla sommarkväll:
upplevelsen är viktigare än fångsten.
Mossan, granriset, tystnaden
under en tvåtimmars skogsvandring
ger energi för en ny arbetsvecka.
Bifogar en bild på min kamrat.
Kulla, 51 år, bor med man o 2 katter i en liten by mellan åker o skog. Har en dotter o ett barnbarn. Dottern svampintresserad o jag håller på att lära upp barnbarnet (hon är 1 år..) Jag jobbar på en statlig myndighet så det är skönt att komma ut i skogen o lufta hjärnan då och då! Har ingen svamp- men väl bärplockartradition hemifrån, så jag har alltid varit mycket i skogen. Utbildade mig till svampkonsulent för några år sen. F.ö. är jag korsstygnsfantast! ;-)
mitt svampintresse kan jag skylla på farsan.jag fick följa med till skogen,innan jag kunde gå.jag bor i metropolen mjölby i östergötland.här är gott om svampskogar i utkanten av stan .det finns inget som går upp emot att dra till skogs med en termos kaffe och några goda mackor.
Vad roligt att så många ville presentera sig *thumsup*
Tack Salatrumpeten för att du fick tråden att vända sig i rätt riktning, det brukar ju alltid vara någon som kommer lite ur ämnet och det får man väl ta så länge som det inte spårar ut helt.
Nej nu ut i skogen å må gott allt folk!!
Jag är ny här och har redan gjort bort mig två gånger på första kvällen haha. Borde ju buta signatur ;)
Jag heter Anna Karin och bor en mil söder om Sundsvall. 25 år och sambo + en bengal som älskar när jag torkar trattisar. jag låter dem nämligen ligga framme på ett påslakan på en torkställning istäället för den snabba vägen i ugnen.
Upptäckte tjusingen i att plocka svamp för tre år sedan, är alltså min fjärde höst nu. Har som måtto att lära mig en ny svamp vaje år. Nu kan jag Trattkantarell, kantarell, svart trumpetsvamp, K-J, rödgul trumpetsvamp, blek taggsvamp och fårticka.
Älskar att plocka svamp och det faktum att jag rör på mig och att DET är kul. Röra på mig alltså.
Ibland tar jag havremoppen till skogen och letar svamp, det funkar det med ;)
TILL BOMAN:
Fniss, du skrev att min tös såg ledsen ut och det var hon nog inte men väl lite ängslig. Hon var inte mer än någon halvår och det var en av de första gångerna jag släppte henne lös i skogen och då är allt lite läskigt.
Dessutom har väl valpar/unghundar tendensen att se lite ledsna ut då de inte hunnit växa i skinnet riktigt :-) Jag får väl fixa en ny bild på henne nu när hon är vuxen.
Hejsan!
Eva K här. Bort- och hemflyttad Västerbottenstös som blir 38 på fredag. Svampguidsbesökare sedan 2006 där jag började med ett inlägg, om vad jag tänkte skulle bli *en suck av avundsjuka* från alla läsare, eller varma gratulationer och axelklappningar, men slutade i bastning och “vet hut”. Jag hade gjort en KANONGOD svampsoppa med diverse svamp, bl a Biskopsmössa. :D Senare fick jag klart för mig att det även finns en lömsk sådan och att den kan vara mycket giftig och att skillnaden nästan bara kan ses i mikroskåp. Fy vad jag skämdes! Men någon sådan information fanns inte i min lilla svampbok. Vi som åt soppan mår bra.
(jag misstänker en och annan läsare kommer ihåg detta haha)
Jag är en naturälskande och musikälskande livsglad själ och svampintresset har jag alltid haft. Men i skov. Det började när jag och min mamma plockade smörsopp då jag var liten. Sedan har jag följt med mina föräldrar på bärplockning, svampplockning och även lite fisketurer.
I mitt annars ganska häktiska leverne så ser jag chanserna att rasta hunden som ypperliga tillfällen till svampsök och rekreation.
MEN min hund är inte den ultimata skogshunden (se bild). Gissa om det är ett evigt plockande av kvistar, barr odyl.
Det blev långt men som avslutning så vill jag säga TACK till alla underbara * och andra svampguidsbesökare. Det är trevligt här och det är er förtjänst. =)
En bild på min favoritplats och min hårige vän som på bilden slukar flugsvamp
Hej alla svampvänner!
Svampbiten 40-åring, har plockat svamp sedan jag var 5 år, halvperuan och halvfinlandsvensk.
Jobbar på en barnvagnsaffär, bor i Vällingby med sambo och en 15-årig son från tidigare förhållande.
Förrutom svamp är musik, konserter, matlagning och måleri mina stora intressen.
All ledig tid tillbringar vi på landet utanför Norrtälje. Åker även till Saladamm (Sala) och plockar svamp, min mamma har stuga där.
Jag är förmodligen äldst här på forumet och sedan talar vi inte mer om det. Min mamma plockade champinjoner där vi bodde utanför Motala när jag var barn och så började det. Under många år när mina tre barn var små blev det just inget plockande. Sedan så där en 20 år är jag igång igen och har även fått med mig barnen som ju är vuxna nu. Vi plockar många olika sorter och kommer sällan hem med färre än 10 olika arter.
Och när jag inte plockar svamp, syr lapptäcken, samlar såskoppar eller släktforskar så arbetar jag som controller inom Stockholms stad och längtar efter pensionen.
Tja, jag plitar väl ner några rader om mig själv då...
Surjämte på några och fyrtio, bosatt i ett torp i skogen några mil utanför Östersund tillsammans med tre katter. Helt självlärd på svamp, för jämtar är av tradition skeptiska till att äta svamp, så sånt förekom inte i mitt barndomshem. Efter att ha blivit tvingad att äta en svampsås hos en dagmamma utvecklade jag en “mental allergi” mot svamp. 20 år senare beslöt jag att ge svampen en chans, och fann att det var ju otroligt gott! Det är ju dessutom mycket roligare att plocka svamp än bär (frånsett möjligen hjortron). Lär mig någon ny matsvamp varje år. I år blev det pepparriskan.
I övrigt är jag biolog, datanörd, korsordslösare och ölbryggare, läser mycket och tittar gärna på film.
Vad roligt att det blev pepparriskan, det är en god svamp.
För mig var det citronslemskivlingen och nu en del andra oxå.
Åhh, utanför Östersund bor du, åt vilket håll?
Har tillbringat alla mina sommrar där uppe i över säkert 15 år. Mellan Östersund och Åre.
Himla mysigt.
Älskar Jämtland.
Hasse i Hörby; varför vill inte dina nakenfisar följa med ut? Jag brukade ta med mormors puff, hon älskade långpromenaderna i skogen (hon gick bort förra året). Fast det blev ju lite merarbete; både hon och svampen behövde rensas efter en rejäl skogsrunda (hon hade ordentligt med lång päls).
Jag är ny här på forumet heter Pia är 45 år har plockat svamp sen jag var 5år med pappa.Nu bor jag i Källsmora,3 mil från Norrtälje mitt i skogen,så man kan säga att jag bor i paradiset för en svampplockare.Har femton meter till skogen som just nu är full med svamp.Hunden jag,gubben och våra barn går varje helg nu på hösten.Kantareller, trattisar taggsvamp svart och röd gul trumpetsvamp
Jag heter Susanne Roberton och bor i lägenhet i Söder om Söder (Vårby, Stockholm) med min man John och våran Thailändska Ridgeback “Loppan”.
John är inte ett dugg intresserad av att plocka svamp men det händer att han följer med ut en sväng. Loppan plockar inte heller svamp men hon vill aldrig missa en tur ut i skogen så hon hänger alltid med.
Jag har plockat sedan jag var liten, främst med min mor. Då var det främst soppar och kantareller. På senare år har jag utökat antalet svampsorter med trattkantareller, trumpetsvampar, tickor, bläcksvampar och taggisar.
Intressen förutom svamp? Främst hundar, matlagning och resor.
46 årig kille som älskar att vara i skogen och plocka svamp,fiska och jaga.
Jobbar som projektledare på ett översättningsföretag sedan 15 år
Bor i Huddinge söder om Sthlm
Gift med italienska och har en 18-årig son-tyvärr ingen av dem som är extremt roade av skogen-frun tycker det är knepigt att gå i högklackat där :)
Förutom ovan intressen är jag road av matlagning, mode och konst
Om någon är sugen på sällskap i skogen är det bara att fortsätta tråden
Hej allihopa! ..Jag undrar om man kan bumpa en sån här gammal tråd.. Jag har legat lågt här på forumet i två eller tre höstar nu, men inte riktigt vågat posta regelbundet. Jag heter Helena, är nyss 23 år fyllda och bor i Tullinge. Jag älskar att plocka svamp, men har ingen att riktigt dela min entusiasm med. I år har jag utökat min svamprepertoar med flera arter, bl.a citronslemskivling och mandelkremla. Mina favoritsvampar är blek taggsvamp och stolt fjällskivling. Jag älskar dokumentera alla svampar jag hittar och rätterna jag tillagar av dom. Mina intressen förutom svamp inkluderar att teckna, djur och sitta vid datorn. Nu blev mitt inlägg lite väl långt, så jag avslutar med att bjuda på något så ovanligt som en bild av mig själv. (det är sällan jag fastnar)
Absolut inget ont om oss “äldre” svampplockare… men det är roligt att se att det växer fram ett genuint svampintresse även bland yngre! Jag är nu 38… och var 22 då jag blev svampnörd och svampintresset drog igång på allvar. Har nästan alltid varit yngst i alla svampsammanhang, men på senare år har jag märkt att allt fler yngre intresserar sig för svamparnas fantastiska värld vilket jag tycker är jätteroligt!
Bifogar en bild från Norra Kvills naturreservat där jag är i full gång med att fota rosenticka, rynkskinn och ullticka.
Wow vilken vacker bild. Jag behöver en bättre kamera, den jag har sjunger på sista versen. Jag har älskat svampar så länge jag kan minnas, kunde sitta och bläddra i svampboken i timmar som barn. Men jag hade ingen att plocka med! Mamma är livrädd för svamp. När jag äntligen kunde gå ut och plocka upptäckte jag till min förfasan att jag avskydde smaken! Men nu har jag lärt mig, det vattnas i munnen när jag ser svamp. Mamma äter också, för “Om du dör av svampförgiftning så följer jag med” När jag var liten kallade jag min svampmani för “jag har fått svamp på hjärnan” Något som mina vänner nu instämmer i. Dom vill inte vara i närheten när jag sätter igång med mina små föreläsningar!
Tjena..
Jag är en hyffsat vanlig person, med vanliga intressen i detta sammanhang.. naturen, fiske, svamp..ler
Älskar att vara bakom kameran, känna suget i spöet och smaken av kantareller..det är för mig vardagslyx..
31år, gift, två barn, två katter, en hund..men ingen Volvo..=))
Ny på forumet, som jag verkligen har fastnat i..
Det har ni gjort bra..
Hej Tina här, 50+ bor på landet nära skog med gubbe o tre katter. En 20 årig dotter flyttar hem igen för att spara pengar o äta mammas mat.Har varit svampnörd på matsvamp sedan barnsben. Efter att jag köpte min första kamera förra hösten har fotandet av även oätligt tagit tart.Är helt betagen av lilleputtar, har ni märkt det? har en del bilder att plocka fram i vinter.Gillar allt om mat o natur. Arbetar som bilsadelmakare o tapetserare i eget företag på gården.
Bilden en underbar solig svampdag i söndags.Trumpeter i korgarna från ett ställe i hässlet.
Hej! Kul initiativ, det här med presentation. Själv är jag 46 år o sambo. 3 utflugna döttrar + ett underbart litet barnbarn. Jag har plockat svamp så länge jag kan minnas, det är mitt stora intresse. Flyttade till min stora kärlek i Blekinge i somras, och här finns så enormt mycket svamp i skogarna. Jag plockar det mesta, kantareller, trattisar, citrongul slemskivling, riskor, kremlor o soppar. Önskar jag kunde hitta svart trumpetsvamp någongång, men vet inte riktigt var de växer. Någon som har tips?! Tack för en fantastiskt trevlig sida, och så många trevliga människor, här. Vi hörs!
Hej!
Hittade den här sidan för c:a två veckor sedan när jag bestämde mig för att “komma ut”. Har alltid haft ett väldigt sug på att plocka svamp men det har inte blivit mycket av det. När jag väl har plockat, har jag inte vågat äta. - även om jag vetat att svampen varit en KJ, Stolt fjällskivling eller kantarell. Nu har jag både plockat OCH ätit :-) Tack vare denna fantastiska sida och support från en svampvän på jobbet. Tyvärr är det för torrt och jag längtar efter MYCKET regn. Jag heter förresten Ulrika “Ulle” och bor i södra skåne. Jag är snart 40, är sambo och vi har två barn. I år har jag plockat svamp i skogarna runt Svedala och i Östra Göinge.
Jag heter Lilla My på detta forum, har valt att vara restriktiv med riktiga namnet och exakta jaktmarker efter en obehaglig erfarenhet med en f.d. partner för några år sen… det sista jag vill är att han ska lyckas räkna ut när, var och hur han ska kunna överraska mig mitt i skogen, kilometervis från folk och hjälp, ifall han kommer på den tanken. Jag gör alltså vad jag kan för att inte kontrolleras, eller göra mig till lätt villebråd.
Men kortfattat om mig: jag är snart 35, ensam mamma till en tonåring, jobbar med marknadsbearbetning och hoppar mellan olika projekt som en slags frilansare. Har oftast som mest uppdrag under hösten, vilket gör att jag måste utnyttja helgerna väldigt noga om jag ska få hem “min” svamp. Lider av kroniskt taskig ekonomi, men å andra sidan känner jag mig ganska fri ibland, när jag står på nåt hygge med krogen på armen och njuter av sval höstluft mot ansiktet. Frihet är viktigt för mig, och skogen är en väg till att känna frihet på allvar, utan klocka och med dålig täckning på mobilen…
Hej,Maria.T här! 43 år bor i sthlm.Är mkt på landstället i Lindesberg(bergslagen).Två vuxna barn,2 katter,man,volvo(ha ha)....Älskar lika mkt storstadspulsen som ron på landet.Svampplockande musik o film älskare som egentligen hade velat bli kock(för gammal nu)...Bilden är tagen på cypern i år. Tjoo,vi hörs! :)
Jag heter Gunilla och bor i Landvetter med man och en av tre barn hemma + två vovvar. I januari fyller jag halvsekel. Jag har plockat svamp sen 94 men haft uppehåll pga sjukdom de senaste åren. Men nu är jag på gång igen. Plockar inte bara matsvamp utan också färgsvamp. Det har också legat nere men jag hoppas vintern skall gå i färgens tecken.
Mina hundkompisar börjar bli gamla åtminstone den ena och jag vill inte lämna henne ensam så då tar jag inte med mig någon.
39-årig ensamstående tjej med två barn (lät ju nästan som en kontaktannons :)). Har hållit på med svamp i tio år. Är svampkonsulent och håller nu på att läsa svampkunskap III. Är intresserad av att göra papper av svamp och vill lära mig att göra färgpigment av svamp så jag sen kan måla på mitt svamppapper.
Har nog inte presenterat mig i år så vi tar väl o gör det!
Heter Bo E och bor i Örebro, Närke.
Känner mig ibland lite ensam som svamprapportör från denna ändå ganska stora metropål i mellansverige…
Började plocka svamp som litet barn för jag tyckte det var så träligt att stå still på samma fläck o plocka bär med mina föräldrar.
Då var det vanlig kantarell, fårticka o taggsvamp som gällde.
Från 10-årsåldern och framöver mot de 20 började jag röra mig friare i skogen och började studera svampböcker o lära mig vad det var för ena svampar som mina föräldrar inte plockade.
Sen blev det mycket blåmusseron, trattskivlingar och kremlor.
Från ca 20-årsåldern blev tiden mer delad mellan naturintresset och musiken.
Nu likaså.
Har dock lärt mig otroligt mycket sen jag hittade guiden, det var kanske 6-7 år sedan nu.
Länkar till sidor på myspace där mina nuvarande band finns att höra och beskåda:
http://
http://www.myspace.com/rockingcobraandtherattlesnakes
http://
http://www.myspace.com/theonestepswe
Rocking Cobra liva at ÖGIR, Köping
Javisst!
Väldigt mycket faktiskt!
Är som sagt fortfarande väldigt mycket inblandad i musiklivet i stan, även om det numera inte finns något jämförbart musikhus, men en livaktig rock & blusförening och studios och replokaler via studieförbunden.
Var du med i nåt band som spelade i Örebro på huset eller….?
Birgitta här, gift med Sven som också blivit svampnörd. Han har just köpt svampars kemi på engelska för mer än 900 kr.
Vi läser just nu mykologi 2 vid universtetet i Umeå. Har tidigare läst, /logiskt jag vet,)svamp ettan, men även svapmekologi och naturvård. Vi bor i Tranås men är medlemmar i Linköpings svampklubb. Har som målsättnigatt lära våra barnbarn allt vi kan om svamp. Alla grannar och andra f.d vänner tycker vi är knasiga men tack vare bl.annat Linköping har vi fått ny identitet.
Får väl reagera på puffarna.
Jag är en svensk/dansk revisor med anor från Dalsland. Har plockat svamp sedan fyraårsåldern, när mamma släpade mig med ut i skogarna. Efter att ha köpt sommarstuga på Hallandsåsen vandrar jag nu skogarna tunna i gränstrakterna mellan Skåne, Halland och Småland. Som sidovinst samlar jag naturmaterial till produktion av juldekorationer, som är min andra stora hobby.
55år med en ond hälsena:) Född i Sveriges höst belägna stad som ligger i Småland, har bott från HBG i söder till Gävle i norr. har arbetat från Hällviken i söder till Bovallen i norr. Plockar svamp sedan barnsben både med mormor och farfar som läromästare. Började fota i 10års åldern och har fortsatt även med detta. För 2 år sedan hittade jag hit och det senaste året kan jag väl kalla mig “stamgäst” året om. Jag har lärt mig otroligt mycket under denna tid och fått kontakt med många “goa” människor och även en och annan “s-skövel”. Just nu håller jag på att separera, delad vårdnad m.m. det kanske låter konstigt men det känns som om det var på tiden. Man möts, går hand i hand en tid så tittar man upp och upptäcker att man är på väg åt olika håll, så pratar man om det och försöker jämka men båda känner sig hämmade, då är det bara att släppa taget och gå vidare. För min del går jag vidare i svampskogarna och skall ta väl hand om mig och barnen.
Marixia här!
55 år, boende mitt i skogen, i Landvetter = trattisland! Ledsen att säja det, men orkar sällan plocka dem!
Inget går upp mot en längre tur i skogen, att sitta på en stubbe och dricka varm O´boy och fundera på vart man ska gå härnäst….Som sällskap en eller två Westisar. Blir glad om jag hittar rödgul trumpetsvamp eller helgula trattisar. Har ca 15-20 områden med blek taggsvamp, som brukar ge en hel del. Annars brukar här finnas soppar, riskor och kremlor. Är känd här runtomkring som “den som hittar svamp, fast det ingen finns”., vilket är lite kul!
Jag är lite blyg bland så här mycket folk, men nu börjar det nog faktiskt bli dags även för mig att presentera mig. Skogsfrun heter egentligen Gudrun och är biolog med egen firma. Har jobbat mycket med naturvärdesinventeringar av skog och därigenom blivit bra på tickor, men tyvärr inte hunnit med andra svampar. Dock kan jag en del om lavar, kärlväxter och fåglar. Försöker nu lära mig mer svampar.
Jag kombinerar biologeriet med skrivande och formgivning av trycksaker, helst böcker. Har en passion för gamla kartor och förfallna industrimiljöer.
Jag lever tillsammans med en kvinna och två katter i ett hus i Obbola, omgiven av Umeälven och havet.
Ja, då kanske jag ska haka på med en presentation.
Anitha Lundberg, bor i Umeå, 61 år och “enastående”, utflugen son 28 år.Jag är otroligt stolt över min son.
Pga en arbetsskada är min nuvarande profession “fritidsforskare”.
Jobbade med personalfrågor i en statlig förvaltning. För 10 år sedan fick jag upp ögonen för svamp mm. Det blev en ny milstolpe i mitt liv.
Hittade till forumet för ca 1 år sedan. Intresset för fotografering väcktes av detta forum. I övrigt är jag en impulsiv person och ganska snabb i min levnadstakt. Äter mycket gärna vegetarisk mat.
Ska även bifoga en bild av mig ute i skogen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.