som jag vill döpa till Scharlakansvaxskivling - Hygrocybe punicea. Bild 1.Medhåll?
Bild 2 har jag ingen ide till. Doftar lite åt rättikhätta men den är större o kraftigare.Påminner lite om Hygrocybe calyptriformi Hattbredd upp till 7 cm. Växer bland hägg o en granstubbe.Önskar hgjälp med den
Hittade idag en ny art på gården
blek taggsvamp. Passade samtidigt på att ta in blodriska,silkesmusseron, aspsopp,
och ängsvaxing.Det är nog ingen trädgård vi har, klippt skog.
Bild 3 den som doftar lite lik rättikhätta
Jag håller med om scharlakansvaxing. Har du den på gården också? (börjar bli lite avundsjuk)
Den rosa svampen borde ha varit mycket spetsigare för att vara H. calyptriformis..
Jag tror att det kan vara rosa rättikhätta, Mycena rosea. Den brukar bli aningen större, och framför allt ha kraftigare fot, än den vanliga rättikhättan. Skivor och fot är vita till blekt rosa.
Jag köper Mycena rosea, håll med om att den är söt. Den växer på gården. Scharlakansvaxingen är utanför tomtgränsen med ca 5 meter.De står o lyser vid postlådan.Buuhu.Dax att flytta gränsmarkeringarna.
Det är vaxingar överallt nu, gula ,röda o allade färger.
Tack Irene.
I morgon far jag till Gotland kamerabatterierna är laddade o många.Hoppas på många nya arter.
För att besvara Fridas fråga:
Scharlakansvaxingens kött är blekgult i hatt och fot, vanligtvis vitt i centrum och basen av foten. Ingen påtaglig lukt.
Praktvaxingen har rött kött i hatten, gult till orange i foten, yttersta fotspetsen kan vara vit. Den känns särskilt igen på att den luktar honung när den börjar torka.
Tack Irene!
Nu tror jag snart jag har greppet om dessa vaxingar. (Hoppas jag)
Men hur känns foten? Jag menar att när man känner på en scharlakansvaxing eller en ängsvaxing så är det en “fast” känsla. Har praktvaxingen samma känsla eller är den mer lik tex honungsvaxskivlingen? (ihålig)
Hoppas det går att besvara denna fråga….
Jag är föresten inte heller övertygad att det skulle vara Praktvaxskivlingen på Tinas bilder, mina scharlakansvaxingar kan mycket likna Tinas bilder i färgen. (Men har vitt kött i foten och gult i hatten) :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.