0 1777 visningar

13 svar

Svart, kladdig och illaluktande - vilket sort??

Sofia

3 sep 2008 kl. 13:08

Jag undrar vilken sorts svamp det här är. Den är svart, kladdig och luktar väldigt illa. Den ser ut som en svart kantarell, vilket gjorde att jag trodde att det var en svart trumpetsvamp, men nu tvivlar jag på att det är det. Svempen har ingen djup “trumpet”. Jag plockade den på grön mossa i ett dike vid ett vattenverk.

Väldigt tacksam för svar, om någon vet vad det är??

/Sofia

0

Eva K

3 sep 2008 kl. 13:10

*irk* rutten svamp.. min hund rullade sig i en sådan i fjol.

0

Sofia

3 sep 2008 kl. 13:57

Ok, det var det jag misstänkte :) Tack för svaret!

0

suck

3 sep 2008 kl. 14:43

men, kära du…

Du måste väl ändå insett att svampen var i stark föruttnelse, hallå!??

0

Sofia

3 sep 2008 kl. 15:15

Till “suck”: nej det visste jag faktiskt inte eftersom jag är en 15-årig nybörjare på svampar! Jag hittade en konstig svamp, undrade vad det var och beslöt mig för att skriva här på forumet eftersom det verkade vara en bra sajt. Jag fick ett trevligt svar innan men din spydiga kommentar kunde jag ha varit utan. Alla kanske inte är så duktiga som du!

0

Hanzzon

3 sep 2008 kl. 15:17

Stå på dig Sofia!
Ut och fota fler roliga svampar.
Mvh

0

Sofia, Skåne

3 sep 2008 kl. 16:30

Sofia, bry dig inte. Det finns alltid de som ska hävda sig på andra. Då byter de signatur.

Hälsningar från din namne :)

0

Svart, kladdig och illaluktande - vilket sort?? - Sofia

Eva K

3 sep 2008 kl. 17:05

Ja Sofia - stå på dig! Inga frågor är för dumma och bilderna bra ;)

Jag hade gärna varit utan mitt möte med den illaluktande ruttna svampen. Jag älskar min lilla hund men det var svårt att visa det när han stank sådär.

Om man ska ge sig in på att gissa vad det kan ha varit för svamp vet jag inte… men för skojskull så gissar jag på en gammal sopp. Trots att det på ena bilden ser ut som att det skulle kunna varit skivor under hatten en gång.