Jag undrar vilken sorts svamp det här är. Den är svart, kladdig och luktar väldigt illa. Den ser ut som en svart kantarell, vilket gjorde att jag trodde att det var en svart trumpetsvamp, men nu tvivlar jag på att det är det. Svempen har ingen djup “trumpet”. Jag plockade den på grön mossa i ett dike vid ett vattenverk.
Väldigt tacksam för svar, om någon vet vad det är??
/Sofia
Till “suck”: nej det visste jag faktiskt inte eftersom jag är en 15-årig nybörjare på svampar! Jag hittade en konstig svamp, undrade vad det var och beslöt mig för att skriva här på forumet eftersom det verkade vara en bra sajt. Jag fick ett trevligt svar innan men din spydiga kommentar kunde jag ha varit utan. Alla kanske inte är så duktiga som du!
Ja Sofia - stå på dig! Inga frågor är för dumma och bilderna bra ;)
Jag hade gärna varit utan mitt möte med den illaluktande ruttna svampen. Jag älskar min lilla hund men det var svårt att visa det när han stank sådär.
Om man ska ge sig in på att gissa vad det kan ha varit för svamp vet jag inte… men för skojskull så gissar jag på en gammal sopp. Trots att det på ena bilden ser ut som att det skulle kunna varit skivor under hatten en gång.
TIPS! Om du verkligen är nyfiken på vad du hittat, börja med att leta i svampböker eller länkar. Vill du ha något bekräftat så skicka in din bild hit med ditt förslag på vad du tror det är.
Man lär sig väldigt mycket av alla *-orna här. Ja, från alla andra skribenter också såklart.
Trevlig resa =)
OK, om du är så jä..... duktig på svamp varför klanka ner på andra, i stället för att stjälpa kan det vara bättre att hjälpa.
Tänk att det kan vara någon som du känner som äter en giftig svamp.
“Hellre att ge råd om giftig svamp än att ge giftiga kommentarer” alla är vi nybörjare i början SUG PÅ DEN! Rickard 41 år och nybörjare på svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.