0 1777 visningar

13 svar

Svart, kladdig och illaluktande - vilket sort??

Sofia

3 sep 2008 kl. 13:08

Jag undrar vilken sorts svamp det här är. Den är svart, kladdig och luktar väldigt illa. Den ser ut som en svart kantarell, vilket gjorde att jag trodde att det var en svart trumpetsvamp, men nu tvivlar jag på att det är det. Svempen har ingen djup “trumpet”. Jag plockade den på grön mossa i ett dike vid ett vattenverk.

Väldigt tacksam för svar, om någon vet vad det är??

/Sofia

0

Eva K

3 sep 2008 kl. 13:10

*irk* rutten svamp.. min hund rullade sig i en sådan i fjol.

0

Sofia

3 sep 2008 kl. 13:57

Ok, det var det jag misstänkte :) Tack för svaret!

0

suck

3 sep 2008 kl. 14:43

men, kära du…

Du måste väl ändå insett att svampen var i stark föruttnelse, hallå!??

0

Sofia

3 sep 2008 kl. 15:15

Till “suck”: nej det visste jag faktiskt inte eftersom jag är en 15-årig nybörjare på svampar! Jag hittade en konstig svamp, undrade vad det var och beslöt mig för att skriva här på forumet eftersom det verkade vara en bra sajt. Jag fick ett trevligt svar innan men din spydiga kommentar kunde jag ha varit utan. Alla kanske inte är så duktiga som du!

0

Hanzzon

3 sep 2008 kl. 15:17

Stå på dig Sofia!
Ut och fota fler roliga svampar.
Mvh

0

Sofia, Skåne

3 sep 2008 kl. 16:30

Sofia, bry dig inte. Det finns alltid de som ska hävda sig på andra. Då byter de signatur.

Hälsningar från din namne :)

0

Svart, kladdig och illaluktande - vilket sort?? - Sofia

Eva K

3 sep 2008 kl. 17:05

Ja Sofia - stå på dig! Inga frågor är för dumma och bilderna bra ;)

Jag hade gärna varit utan mitt möte med den illaluktande ruttna svampen. Jag älskar min lilla hund men det var svårt att visa det när han stank sådär.

Om man ska ge sig in på att gissa vad det kan ha varit för svamp vet jag inte… men för skojskull så gissar jag på en gammal sopp. Trots att det på ena bilden ser ut som att det skulle kunna varit skivor under hatten en gång.

TIPS! Om du verkligen är nyfiken på vad du hittat, börja med att leta i svampböker eller länkar. Vill du ha något bekräftat så skicka in din bild hit med ditt förslag på vad du tror det är.
Man lär sig väldigt mycket av alla *-orna här. Ja, från alla andra skribenter också såklart.

Trevlig resa =)

0

Tina Nordberg Kolsva

3 sep 2008 kl. 23:44

Svampen är inte så hävlig men du har bra bilder. Jobba på, den här svamprika hösten har du alla möjligheter att hitta något mumsigt.

0

katarina

4 sep 2008 kl. 12:00

ja sofia stå på dig ut i skogen o njut..det var en jättehäftig bild!!

0

Svampnörden

5 sep 2008 kl. 02:14

15 bast å hänger på svampguiden….cool tjej.

Det finns hopp om ungdomen :o

Lycka till Sofia med att hitta färskare exemplar framöver.

0

Rickard

6 sep 2008 kl. 22:15

Hej sofia!!
Det är gott att du ifrågasätter det du ser i skogen,du ska veta att det finns mer som du i skogen och som tycker det är kul att lära sig mer om svamp, stå på dig och vandra vidare till slut är vi alla experter god lycka i skogen

0

Rickard

6 sep 2008 kl. 22:22

OK, om du är så jä..... duktig på svamp varför klanka ner på andra, i stället för att stjälpa kan det vara bättre att hjälpa.
Tänk att det kan vara någon som du känner som äter en giftig svamp.
“Hellre att ge råd om giftig svamp än att ge giftiga kommentarer” alla är vi nybörjare i början SUG PÅ DEN! Rickard 41 år och nybörjare på svamp.

0

Bra Sofia!

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 22:53

Skönt att du svarade “nn”. Så onödiga kommentarer här i bland! Lycka till med “svampforskandet”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone