0 183 visningar

11 svar

Distanskurs i svamp

Affe

20 nov 2005 kl. 01:05

Finns det möjligen?
Menar då absolut distans och ingen kurs där man “måste” infinna sig någon eller några ggr på annan ort.

0

Lena M

20 nov 2005 kl. 07:54

Hej Affe !
Jag önskar som du, då kunde man använda vinterhalvåret att förkovra sig. Lena

0

Lena M

20 nov 2005 kl. 07:54

Hej Affe !
Jag önskar som du, då kunde man använda vinterhalvåret att förkovra sig. Lena

0

Irene A

20 nov 2005 kl. 12:07

Tja, med tanke på alla olika intresseinriktningar och hur varierande förkunskaperna är, finns väl den bästa distanskursen här på SvampGuiden?

Enligt min erfarenhet är det en nödvändig del av lärandet att ha andra svampkunniga i närheten, därför att de kan ge bekräftelse på att man har fått kläm på släktenas och arternas kännetecken och har kunnat göra riktiga artbestämningar.

För att lära sig svampar på egen hand, räcker det inte att jämföra med bilder.
Det är också nödvändigt att förstå svampböckernas beskrivningar - och ha tålamod att läsa dem.

SvampGuidens distanskurs, del 1:
Studera och lär in ordlistan :-)

0

Lena M

20 nov 2005 kl. 15:23

Ja, visst har du rätt!!!  Tittat i ordlistan och känner väl igen de flesta begreppen , men skall lära mig resten. Sedan får jag se vad nästa steg kan bli. Lena

0

Kapten Hammock

20 nov 2005 kl. 22:23

Så rätt, Irene!
Jag är djupt tacksam för att att du och alla andra kunniga finns här för oss noviser. Det innebär att man inte nödvändigtvis måste följa med på samma nybörjarutflykt vareviga år, utan kan följa så‘na där goa diskussioner som ligger nå‘nstans mitt emellan hur man torkar trattisar och huruvida rimskivlingen bör heta Rozites eller Cortinarius.
Det måste vara tålamodsprövande att få samma frågor om och om igen och alltid besvara dem med samma entusiasm.
Måste ge dig en stor eloge för din stora flit här på forumet, och du har iaf fått mig att se svampar som nå‘t mer än ett tillbehör på matbordet. Ensam har du inte varit, så jag skickar samtidigt ett stort tack till er andra svampdeckare också.
Ingen nämnd, ingen glömd…
Fast visst måste vi specialomnämna han som gjort all det här möjligt….

...mina damer och herrar….

...en stor applåd för…

...Michael Krikorev!!!

0

Affe

20 nov 2005 kl. 23:33

Irene, givetvis har du rätt.
Men…
Det hade varit skönt att ha någon “given” litteratur att gräva ur och till och med någon form av kursplan.
Var skall man börja, vilket steg efter det o.s.v.

Har upptäckt att jag vill lära mej så mycket mer än att plocka matsvamp, svamp är kul och förbannat intressant.

Givetvis så har jag herr Krikorev att tacka för en hel del av mitt intresse. Utan svampguiden hade jag inte haft skafferi och frys fyllt med svamp…

0

Lena M

22 nov 2005 kl. 07:52

Kapten Hammock !

Jag håller med dig till hundra procent
Utan ” våra ” experter skulle vi stå oss slätt!

Men det är också kul med andra inlägg. Ibland kan man få goda råd, ibland ett gott skratt. T.e.x , när Bengt S. snubblade i ( över ) en bäck, eller Bo fastnade i ett kärr. Kanske inte kul för dem just då, men jag kan se dem framför mig.
De flesta har väl vara med om någon incident i skogen. Berätta !  Lena

0

Paula

23 nov 2005 kl. 00:16

Måste erkänna att jag är en “samlare” dvs. jag är mest intresserad av den svamp jag kan tillaga o äta upp! De andra arterna får vara för min del, då tycker jag hellre jag kan lära mig mer om ätliga växter! Som sagt, visst har vi helt olika intresseområden… men svamp är bäst i magen, tillagad med kärlek o respekt!

0

Elisabeth Bååth

23 nov 2005 kl. 10:41

Trevligt att läsa era inlägg om kurser! Det är nog svårt att göra en ren distanskurs på nätet, men vi jobbar åt det hållet. Artkunskapen är ju en grundläggande del och då tycker vi som jobbar på våra kurser att man behöver gå ut i olika marker, studera växtplats och artbestämma tillsammans och utbyta erfarenhet och diskutera karaktärer. På våra kurser jobbar bla a Michael Krikorew och Marie Jadner.
Se våra kurser
http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs-utbildning/svamp/index.htm
Elisabeth Bååth
Kursansvarig för svampkurser vid Umeå Universitet
email: elisabeth.baath@emg.umu.se
tel 090-7867911

0

Irene A

23 nov 2005 kl. 17:20

Affe, du missar väl inte Puggehattens utflykt: 3 december 2005   -  Exkursion till Dalby hage (Dalby Söderskog)

http://www.puggehatten.se

0

Affe

23 nov 2005 kl. 20:40

Tyvärr så jobbar jag, men om det ser bra ut så kan jag kanske kompa några timmar….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone