0 1048 visningar

44 svar

blomkålssvamp?

jh

3 sep 2008 kl. 14:23

Inbillar mig att de här är blomkålssvampar, eftersom jag inte är ngn kunnig svampplockare undrar jag om de är vad jag tror och om det är riskfritt att käka de?

0

Tina Nordberg Kolsva

3 sep 2008 kl. 14:26

Oj oj oj plocka genast. Det är blomkålsvamp. Vilket kalas!

0

Hanzzon

3 sep 2008 kl. 15:20

Nej det är det inte ;)
Vart hittade du dem!!!!????
Jag vill ha!!
Mvh

0

Jea

3 sep 2008 kl. 15:25

Åh, vad jag skulle vilja se en. Växer dom i hela Sverige? Jag bor i hälsingland, har någon sett en sån här?

0

jh

3 sep 2008 kl. 15:32

hmm… och jag som trampade på de, oops!

nä, de ska tillsammans med kantareller och en kalle få sluta sina dagar som en riktigt gräddig stuvning bredd på goa mackor och innan ugnen får de kanske sällskap av en hörna västerbotten ost… usch…vilket äckligt käk, men men i brist på McDonalds får de väl duga som bukfylla.

Tjingeling!

0

Jea

Maria W

3 sep 2008 kl. 15:56

Jag har sett såna i Gästrikland en gång i mitt liv, i en skog som ligger mot Hälsingehållet. Med lite tur kanske du kan få se en, men tror nog de är vanligare söderut än här uppe. Tydligen hör de samman med tall.

0

Jea

jh

3 sep 2008 kl. 16:06

mmm, dessa växte i växjö, på en mossbeklädd gran eller tallstubbe. Naturen runt om var blandskog (gran med tall och björkinslag samt en och annan ek).

0

Jea

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 16:07

Jag sätter en tia på tallstubbe! ; )

0

Jea

Boman

3 sep 2008 kl. 16:15

Då är den tian nog din Peter. Den växer alltid ihop med tall, år från år på samma ställe. Ska ut imorgon igen, här har de inte kommit ännu.

0

Jea

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 16:21

Jag kollar av mina tallar här hemma och hittade inte mindre än tre blomkålssvampar på samma runda häromdagen.

Ids man bara titta efter dem brukar de finnas, i alla fall i mina trakter.

0

Eva K

3 sep 2008 kl. 16:46

ÅHHHHH Inbilla dig en avundsjuk.. När man säger att den växer med tall, gäller detta även tallhedar då? Jag får för mig att det ska vara lite grönare/fuktigare mark?
Typ björnmossa osv.
Nån som funnit den på en tallmohed?

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 16:49

Jag har hittat den både i blandskog och i mer hedlik mark, både på relativt torra och fuktiga områden (åtminstone frodiga, det har inte varit några kärr direkt).

Vad den kräver mer än tall vet jag inte, men i och med att den parasiterar på tallen borde den kunna växa lite var som.

Nej nu spekulerar jag igen, nu får jag snart smisk på fingrarna av någon *...

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 16:52

En gång hittade jag en som växte direkt på stammen, en dryg halvmeter upp på den. Intill en stig. Folk trodde väl inte sina ögon och lät den vara…

0

Birgitta F

3 sep 2008 kl. 17:07

Jag har haft turn att träffa på den 2 gånger på fyra år.
Håller precis på städar bland mina torkade fynd.Där fanns delar av mitt ex på 7 kg från 2006 = )

0

Jea

3 sep 2008 kl. 17:18

Åh, det är ju helt fantastiskt! jag tycker att dom är så vackra.

0

Eva K

3 sep 2008 kl. 17:18

Birgitta - vilket litet ex du hade ;-)  moahahahhaaaa (skojar lite).

Jag vill bara så gärna hitta en sån där.

Peter - jag antar att det måste sett märkligt ut en bit upp på stammen. Men jag hade tagit den.

Jag tänker så här: när jag letar goliat vill jag ha den lite mer torra tallmoheden och nästan uteslutande tall. För blomkålssvampen skulle jag nog söka mig till tallrik (majoritet tall) blandskog med bärris. Detta kan alltså stämma?!  Måste ut - bara det slutar regna nån gång!

0

Irene A

3 sep 2008 kl. 17:36

Eva K, jag hittar fynduppgifter av blomkålssvamp upp till Ångermanland. Det ser inte så lovande ut häruppe med tanke på Artportalens fyndkarta, men inte omöjligt..
http://www.artportalen.se/plants/uttag_karta.asp?art=6031&art_leaf=True

0

blomkålssvamp? Irene A

Eva K

3 sep 2008 kl. 18:07

Attans! Men jag vill bli den förste att rapportera in ett stort maffigt exemplar från Västerbotten :D

Eller - så får jag ta mig en svamptur söderöver.

Tack Irene!
Förresten, när jag har dig på tråden. Vet du om det i Umeå är något arrangemang runt svampens dag?

0

blomkålssvamp? Irene A

Irene A

3 sep 2008 kl. 18:35

Vet inget om Svampens dag i Umeå, kanske dom på universitetet har hittat på något?

Funderar på var det skulle kunna finnas blomkålssvamp, kanske Skjutbanberget, den fina skogen som är kvar där, norr om bergknallen..?

0

Marianne

3 sep 2008 kl. 19:21

Åhh, vilka otroligt vackra blomkålssvampar.

0

GretheF Skåne

3 sep 2008 kl. 19:52

Jag har en som prydnad och jag letar varje år men har ändast hittat 3 i mitt liv

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 23:22

Men vad gör jag med dem, kan inte äta allt.

Kan man frysa in dem råa?

0

Mimmi, Mjölby

3 sep 2008 kl. 23:26

Men, söta Peter…
Vi bor ju nästan grannar. Jag kan komma och hämta dina blommisar! Inga problem! Jag är där på en halvtimme.  :-D

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 23:27

Har ni inga tallar i Mjölby? ; )

0

Mimmi, Mjölby

3 sep 2008 kl. 23:33

Jo, vi har EN!
Den behagade inte leverera förra året, och i år har jag inte vågat kolla än… Så jag sitter här med kalendern i knät, redo att anteckna vilket datum och vilken tid jag ska komma och befria dig från din dignande börda. ;-)

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 23:34

Om jag får veta hur jag konserverar den på bästa sätt så spar jag nästa till dig…

0

Mimmi, Mjölby

3 sep 2008 kl. 23:40

Gulle dig - då är det bara att du torkar den! Skölj och rensa som vanligt, lägg på myggnätsram, torka, stoppa i glasburk eller plastpåse eller ett par gamla brallor. Jag kommer och hämtar sen!

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 23:42

Blir den inte besk då?

Har du testat att frysa in?

0

Mimmi, Mjölby

3 sep 2008 kl. 23:45

Jag har både torkat och fryst in. Den blir inte besk som torkad, men annorlunda jämfört med fryst. När jag har fryst den så har jag fryst den rå. Lite bulkiga paket, men jag har inte haft några enorma mängder. Så blir den absolut bäst, tycker jag.

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 23:46

Tack!

Önska mig lycka till i sökandet nu då... ; )

0

Mimmi, Mjölby

3 sep 2008 kl. 23:47

Såklart!

0

blomkålssvamp? Irene A

Eva K

4 sep 2008 kl. 11:06

Vars då? Är du inne i Umä å far nu? Bergknallen?

*det skrapar i hårddisken*

0

blomkålssvamp? Peter

Eva K

4 sep 2008 kl. 11:08

Annars så får du gärna skicka lite till mig :) *tigger*
Jag skickar tillbaka om jag hittar nån här sedan.. fat chance, som det verkar.

0

blomkålssvamp

MaritD

4 sep 2008 kl. 11:11

Här är min skörd den gångna helgen. Två fina blomkålssvampar, den ena vanligt krusig den andra slätbladig som jag aldrig har sett förut. Har även tillagat dem för första gången och det var ju jättegott! Den passar ju utmärkt i en wook tillsammans med rotsaker mm. Konsistensen är ju helt makalös. Kommer aldrig att gå förbi några exemplar i fortsättningen.

0

blomkålssvamp? Peter

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 11:12

Jag är en vänlig typ som kan tänka mig att dela med mig. Måste dock hitta fler så jag kan torka dem först. Verkar vara gott om dem i år.

0

blomkålssvamp? Peter

Eva K

4 sep 2008 kl. 11:18

Ja, det verkar ju som så. Nästa år ska jag ta väldigt sen semester och ägna mig åt svampresor, bärplockning m.m.

Hoppas du hittar mer.

Om någon annan känner för att skicka mig ett smakprov så hojta till.

0

blomkålssvamp

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 11:18

Marit, hur smakar den slätbladiga? den påstås vara sällsynt i min svampbok.

0

blomkålssvamp? Peter

MaritD

4 sep 2008 kl. 11:23

Aha, det är alltså ett unikum!? Den smakade förträffligt! Jag stekte den i pannan med smör och rev över lite västerbottenost mot slutet, mums! Jag gillar verkligen konsistensen.

0

katarina

4 sep 2008 kl. 11:35

hej..plockade blomkålssvamp igår i sörmlandskogarna..håller med dig dom är otroligt vackra.

0

blomkålssvamp? Eva K

Irene A

4 sep 2008 kl. 20:19

Nej, jag menar Skjutbanberget nära Torrböle, visst har du varit där och hittat goliat bl.a.?

0

blomkålssvamp? Eva K

Salasias

4 sep 2008 kl. 23:03

Jag har hittat två stycken i år. Norr om Stockholm. Den ena vägde drygt 2 kg.
Men jag fick recept på att gratinera den i ugnen men Vstebottenost på. SÅ ÄCKLIGT!! Kokta, hackade, använda disktrasor (beige!) med broskbitar, allt kokt i en grå sås. Men osten var god!
Vilken tur att jag bara gjorde det med en del av den. En del stekte jag knaprigt i smör och det var kanongott! Resten har jag förvällt och fryst in.

En av blomkålssvamparna 2,2 kg.

0

blomkålssvamp? Eva K

Affe Nv Skåne

4 sep 2008 kl. 23:55

Eva K, jag kan skicka dej blomkålssvamp!

0

blomkålssvamp? Affe

Eva K

5 sep 2008 kl. 08:49

VA!??!  Har du hittat?!  :D
Har du kvar min adress? Annars mailar jag den bums! Eller, jag mailar den iaf :)

TJOHOOOOOOOO!!!  :D
*moonwalkar*

0

blomkålssvamp? Eva K - Irene

Eva K

5 sep 2008 kl. 09:17

Kollade hitta.se. Nja, nästan där. Jag var en bit längre söderut. Vid Floxarna.
Men, man kanske skulle ta sig en tur och vidga sina vyer. Det är ju så vansinningt vackert överallt här :)

0

blomkålssvamp? Eva K - Irene

Irene A

5 sep 2008 kl. 09:40

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone