hmm… och jag som trampade på de, oops!
nä, de ska tillsammans med kantareller och en kalle få sluta sina dagar som en riktigt gräddig stuvning bredd på goa mackor och innan ugnen får de kanske sällskap av en hörna västerbotten ost… usch…vilket äckligt käk, men men i brist på McDonalds får de väl duga som bukfylla.
Tjingeling!
Jag har hittat den både i blandskog och i mer hedlik mark, både på relativt torra och fuktiga områden (åtminstone frodiga, det har inte varit några kärr direkt).
Vad den kräver mer än tall vet jag inte, men i och med att den parasiterar på tallen borde den kunna växa lite var som.
Nej nu spekulerar jag igen, nu får jag snart smisk på fingrarna av någon *...
Birgitta - vilket litet ex du hade ;-) moahahahhaaaa (skojar lite).
Jag vill bara så gärna hitta en sån där.
Peter - jag antar att det måste sett märkligt ut en bit upp på stammen. Men jag hade tagit den.
Jag tänker så här: när jag letar goliat vill jag ha den lite mer torra tallmoheden och nästan uteslutande tall. För blomkålssvampen skulle jag nog söka mig till tallrik (majoritet tall) blandskog med bärris. Detta kan alltså stämma?! Måste ut - bara det slutar regna nån gång!
Eva K, jag hittar fynduppgifter av blomkålssvamp upp till Ångermanland. Det ser inte så lovande ut häruppe med tanke på Artportalens fyndkarta, men inte omöjligt..
http://www.artportalen.se/plants/uttag_karta.asp?art=6031&art_leaf=True
Attans! Men jag vill bli den förste att rapportera in ett stort maffigt exemplar från Västerbotten :D
Eller - så får jag ta mig en svamptur söderöver.
Tack Irene!
Förresten, när jag har dig på tråden. Vet du om det i Umeå är något arrangemang runt svampens dag?
Här är min skörd den gångna helgen. Två fina blomkålssvampar, den ena vanligt krusig den andra slätbladig som jag aldrig har sett förut. Har även tillagat dem för första gången och det var ju jättegott! Den passar ju utmärkt i en wook tillsammans med rotsaker mm. Konsistensen är ju helt makalös. Kommer aldrig att gå förbi några exemplar i fortsättningen.
Jag har hittat två stycken i år. Norr om Stockholm. Den ena vägde drygt 2 kg.
Men jag fick recept på att gratinera den i ugnen men Vstebottenost på. SÅ ÄCKLIGT!! Kokta, hackade, använda disktrasor (beige!) med broskbitar, allt kokt i en grå sås. Men osten var god!
Vilken tur att jag bara gjorde det med en del av den. En del stekte jag knaprigt i smör och det var kanongott! Resten har jag förvällt och fryst in.
En av blomkålssvamparna 2,2 kg.
Aha, ja det var här jag menade:
http://www2.lantmateriet.se/ksos/visaortnamn.jsp?id=4053088
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.