Kremlor skulle jag vilja lära mig, ingen verkar plocka de men många är ju uppenbarligen ätliga. Den här har en röd/violett anstrykning på foten. I svampböckerna finns det en kremla som kallas violfotskremla som också är lite violett på foten, kan det vara en sådan?
Kremlor har skivor och en spröd fot som inte trådar sig. För att lära dig det mest grundläggande, klicka här till vänster på ‘matsvampar’ och sedan vidare på ‘nyckel till våra bästa matsvampar’.
Häromdan fanns det en ypperlig länk om kremlor skriven av en av *orna, men jag hittar den inte just nu. Kanske ngn annan hittar den?
Släktet kremlor är egentligen inte alls svårt att lära sig känna igen. Det bästa sättet är att besöka en svamputställning, studera dem noga och känna på alla arterna där, jämföra struktur, hatthud, färg på skivorna etc. med andra svampsläkten. Kombinationen bleka skivor, lätt avdragbar hatthud (helt eller delvis), kött som inte trådar sig eller blöder, varken strumpa eller ring, är grundläggande.
Sen ska det i sanningens namn sägas att antalet kremlor med något matvärde att tala om, inte är så många, så egentligen är det bättre att lära sig dem istället för att hålla på att provsmaka alla.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.