0 808 visningar

16 svar

finns

sara

3 sep 2008 kl. 19:48

finns det vit flugsvamp och lömsk flugsvamp i norrland (luleå)

0

Irene A

3 sep 2008 kl. 19:52

lömsk flugsvamp: inte troligt
vit flugsvamp: inga fynduppgifter, men borde kunna finnas där ändå (nordligaste fynd i Umeåtrakten)

0

Jeanette P, Luleå

3 sep 2008 kl. 20:47

Förra året hittade jag vit flugsvamp här uppe men i år har jag inte sett ett ex.

0

sar

3 sep 2008 kl. 20:47

ok synd eller kanske bra iaf. men är så att vi söker dessa svampar för en forskning för att få fram bättre motgifter för de gift som finns i dem (amatoxin) inte lyckats hitta någon som vill plocka och skicka dem till oss vi betalar alla kostnader

0

Affe Nv Skåne

3 sep 2008 kl. 21:11

Hur vill ni ha den skickad?
I vilket skick?
Går det bra med skånsk svamp?

0

Sara

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 21:45

Vad är utgångspunkten för forskningen, själva anslaget?

Hur behandlas en amatoxinförgiftning idag?

0

Sara

sara

3 sep 2008 kl. 22:04

medicinsk kol och endel andra mediciner beroendes på vad för symptom patienten uppvisar men svårt att ge rätt behandling i tid då de gäller så många mediciner.

forskningen ska förhoppningsvis leda till ett lättare sätt att behandla patienter snabbt och mer efektivt med färre mediciner

0

Affe

sara

3 sep 2008 kl. 22:04

vad har du för mail?

0

sara

Affe Nv Skåne

3 sep 2008 kl. 22:49

storfiskarn “snabelA” bredband.net

0

Hjälp

sara

8 sep 2008 kl. 18:32

någon som kan hjälpa oss med detta?

0

Hjälp/Nadal

Boman

8 sep 2008 kl. 18:41

Nadal! Hon hittade ju en i Umeå nyss! Kanske kan hon hjälp er.
ursäkta att jag la mig i, bor i Sthlm själv, liite långt ifrån.

0

Amatoxin

Tomas Hedén

8 sep 2008 kl. 21:44

Vid förgiftning av vit flugsvamp, lömsk flugsvamp och gifthätting används, förutom sedvanlig livsuppehållande behandling antidoten Legalon (silibinin). Silibinin förhindrar upptag av toxinerna i cellerna i lever och njurar och minskar risken på så sätt skadorna på dessa organ. Problemet är att antidoten skall sättas in snarast möjligt. Legalon är dyrt, finns i begränsad mängd och kräver speciellt tillstånd. Legalon används även vid förgiftning med toppig giftspindling.

0

Sara1

Jan A, Uppsala

9 sep 2008 kl. 09:28

Varför går du inte ut med ett officiellt upprop. Det här liknar såna som vill ha “fulsvamp” skickad till sig!

0

Jan A

sara

9 sep 2008 kl. 20:44

Jan A hade jag vetat vart jag ska posta ett officiellt upprop hade jag gjort det är inte så kunnig på detta forum

0

Jan A

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 00:23

Det kan väl inte vara svårare än att snacka om vädret - eller nåt annat!

0

Skicka inte giftsvampar utan att veta mer...

Michael Krikorev

11 sep 2008 kl. 18:49

Fel hantering av giftsvampar kan vara livsfarligt!

Jag rekommenderar inte att ni skickar giftsvampar till någon utan att få bekräftat från något universitet, sjukhus eller dylikt att det verkligen rör sig om seriösa studier!

0

Skicka inte giftsvampar utan att veta mer...

Boman

11 sep 2008 kl. 18:57

Tack Michael! Jag har försökt att få studien verifierad, Nada!
Bara en massa text som finns på webben att kopiera.
Ingen svamp från mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone