0 329 visningar

16 svar

kungs champinjon??

Nina A

3 sep 2008 kl. 21:33

är rätt säker på att det är den jag hittat men är nojig och vill inte hamna i på nästa tidningslöp om svampförgiftade människor

doftar GOTT
köttet är riktigt fast,och inte angripet foten fjällig och på unga ex sitter ringen fast i hatthuden
växer under en poppel mitt i centrala rinkeby,ca 500 m från närmaste väg
de största var runt 20 cm,dock mer breda än höga :)

0

svampstaff

3 sep 2008 kl. 21:35

inte skuille jag äta den iaf :)

0

ursäkta särskrivningen!

Nina A

3 sep 2008 kl. 21:36

hatar sånt själv,hade väl för bråttom :/

0

Nina A

3 sep 2008 kl. 21:36

svampstaff varför inte?

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 21:40

De skall tydligen helst vilja växa tillsammans med en gammal gran.

Hur ser ringen ut, om du beskriver den på ett exemplar där det inte sittar fast på hatten?

Färgen på lamellerna?

0

svampstaff

3 sep 2008 kl. 21:43

litar inte(plockar aldrig svampar med vita skivor under

0

Nina A

3 sep 2008 kl. 21:46

ringen liksom den hänger ner på foten. lamellerna är ljust rosa(gulstick på bilden) den luktar som snöbollschampinjon men mycket starkare
foten är fjällig
de växte i en halvcirkel tätt tätt med varandra
på de äldre ex jag sett har lamellerna antagit brunaktiga toner

0

Nina A

3 sep 2008 kl. 21:47

skivorna är inte vita,bilden är lite missvisande då jag fotat i väldigt dåligt ljus:)

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 21:49

Kjolen skall hänga ner som en ballerinakjol ungefär. Nå, det är väl inget säkert tecken men en fingervisning i alla fall.

Smaka lite på foten, smak? Konsistens?

(Spotta ut sen)

0

Nina A

3 sep 2008 kl. 21:53

precis så.de ser ut som “Dino” s svampar som han lade upp
på beskrivning står att de kan växa i parkmiljö
konsistensen är VÄLDIGT fast,går att bryta av….vet inte vad jag ska jämföra med,frigolit kanske

den verkligen stinker champinjon…
(den god-smakande varianten)
smaken är mild
ingen * som vill kommentera?

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 21:58

För mig låter det som en kungschampinjon i alla fall. Jag hittade en för en tid sedan och den matchar din beskrivning helt.

Doften kopplar jag till både anis och mandel. Du med?

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 21:59

Satan vad god min var i alla fall. Foten var godast, skuren i små bitar och smörstekt. Kanske godast av alla svampar jag ätit.

0

Nina A

3 sep 2008 kl. 22:11

anis/mandel ja:)
smaken var mild
kanske ska gräddstuva den imorgon då:)
nu står den urlakad i kylen
förväxlingssvamparna var inte alls lika den

0

Gula

3 sep 2008 kl. 22:22

Visst är det den läckra kungschampinjonen! Jag har aldrig sett så många som i år; hundratals i skogen och 7-8 stycken på vår gård! (där dom växer under en björk!!) Och i Rinkeby av alla ställen!!! Där bor min dotter!  8-D)))

0

Nina A

3 sep 2008 kl. 22:33

gula:
växer många olika arter där i nejderna:)tror inte så många är ute och plockar,och lite så är det nog med förorter att folk inte tror det växer svamp där
*moahaha* ack vad fel de har :)

då blir det champ stuvning imorgon:)

0

Gula

3 sep 2008 kl. 22:36

Smaklig måltid!! Du blir inte besviken!!!!

0

Erik

3 sep 2008 kl. 22:47

Kan de växa under lärk? såg ett 10-tal på väg upp idag, nära stammen växte de. Ska ha koll på dem i veckan och se hur de utvecklas.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone