0 579 visningar

3 svar

rödfotad läderkremla

Charlotte Borneklint

3 sep 2008 kl. 22:52

Jag har nu för första gången införskaffat mig mina första två svampböcker :-)

En stor att ha hemma och en liten att ha med till skogen.

Den stora är “Svampar - plockning och artbestämning” av Lohmeyer och Künkele.

Den lilla är “Svampar” Bonniers Naturguider, av Shelley Evans och Geoffrey Kibby.

Men nu har jag suttit och njutit av bilder och beskrivningar men blev konfunderad på två ställen.

Dels så står det i den lilla att “rödfotad läderkremla” är en god matsvamp. Men i den stora står det att den är giftig och den ska man se upp med för den motsäger “milda kremlor är ätliga och skarpa kremlor är giftiga” då den är mild men giftig.

Vad är rätt??

Det andra är att föränderlig tofsskivling i den lilla och föränderlig stubbskivling i den stora ser ut som och på beskrivningen verkar vara samma svamp??

Snurrigt!

0

Monica A

3 sep 2008 kl. 23:25

Föränderlig stubbskivling och föränderlig tofsskivling är samma svamp. Men varför inte också köpa svenskproducerade böcker t ex Michael Krikorevs “Bästa matsvamparna” eller Holmberg/Marklunds “Nya svampboken”? Där finns matsvamparna beskrivna och de svampar man kan förväxla dem med.

0

Charlotte Borneklint

3 sep 2008 kl. 23:32

Jo, visst. Men jag var på Rusta idag och hittade denna för 129:- och jag har funderat lite på att skaffa en svampbok så då passade jag på. Samma sak med den lilla, den hittade jag på ICA för 59:-

Så det var inget medvetet val att det blev just dem utan mer bara slumpen att jag råkade gå förbi dem.

0

Irene A

4 sep 2008 kl. 08:02

Lohmeyer och Künkele har delvis rätt, den rödfotade läderkremlan är giftig - om den äts rå eller inte tillagats väl. Hittar inga uppgifter om det nu, men har hört detsamma om brunkremla (Russula mustelina).
Om det inte framgår av texten i boken, kanske den har blivit slarvigt översatt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone